Grilla på balkongen

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av peternilsson1955, 13 mars 2015.

  1. peternilsson1955

    peternilsson1955 Medlem

    Blev medlem:
    22 januari 2012
    Inlägg:
    31
    Mottagna gillanden:
    1
    Bor i ett trevåningshus. Bor själv på andra våningen och när jag tänder min kolgrill så stänger grannarna dörren. Inget bra för grannsämjan. Vill inte ha en el grill. För då kan jag lika gärna steka köttet och slänga på lite alspån. Hade jag bott på tredje våningen så hade det löst sig med enskorsten. Är det någon som har ett bra tips. Gasol men var förvarar jag gasoltuber. Tänker att när det är 35 grader varmt var förvarar jag gasolen. Hoppas på många kreativa svar. (Det jag egentligen vill är att behålla kolgrillen
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    ta med dej grillen och gå ut i en park eller nåt, gör en picknick,,,
    i många föreningar är det förbjudet att grilla på balkongen,,, kolla era regler,,
    att grannen stänger dörren är väl inte så konstigt,,,
    lite korkat beteende att grilla på en balkong eller hur :)
     
  4. lillamy

    lillamy Ny medlem

    Blev medlem:
    21 september 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0
    varför är du rädd för gasolen bygg en liten låda åt den. har alltid gasolen på typ en balkong för jag har gasol till vattnet och till spis .


    Skulle du använda kol på balkongen hemma i swe ?

    som föregående gå ut i en park eller något om du vill använda kol
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    I dom flesta (dom jag känner till och har erfarenhet av) urbanisationer är det förbjudet, av begripliga skäl, att grilla med kolgrill på balkonger. Fråga presidenten vad som gäller i din urb. Men även om det skulle vara tillåtet så skulle jag inte göra det. Som du själv säger: "Inte bra för grannsämjan" angryy. Du skulle nog också bli besvärad om grannen under dig skulle "kolgrilla" med det rökos som blir följden av det.
    Vi förvarar vår gasolflaska i en garderob. Jag tycker det är obehagligt att ha den på balkongen eller takterrassen med tanke på hur hett det kan bli i solen mitt i sommaren. Jag vet inte hur hög temperatur en gasolflaska tål innan den, Gud förbjude, exploderar :eek:. Någon som vet?
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Exakt hur hör temperatur den tàl vet jag inte. Men den klarar utan problem den spanska solen i Juli/Augusti. Tänk pà att de flesta gasdepàer ärinte innomhus utan där stàr flaskorna under bar himmel, àret om.
    Du kan t.om slänga en butanflaska pà en eld och den kommer inte att explodera i första taget (iofs hade jag nog sprungit därifràn)
     
  8. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Som Nalle säger så är det svårt att få en gasolflaska att explodera. I Sverige sitter det iaf en säkerhetsventil som släpper ut gasen om trycker blir för högt, jag vill minnas att det måste vara minst 65grader i omgivande miljö innan gasen börjar bygga upp ett så stort tryck att säkerhetsventilen löser ut. Detta är på en svensk flaska, bet inte vilket tryck de spanska klara, men rimligtvis inte lägre.

    Och som nalle även skrev så förvarar ju många mackar sin gasol i direkt solsken eller i stora plåtskåp som står i solen.
     
  9. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Tack, nu känner jag mig lugnare :). Jag har inte tänkt på att t.ex. bensinstationer förvarar gasolflaskorna utomhus oövertäckta, men det gör dom ju faktiskt. Och om dom törs, med den mängden flaskor, så törs väl jag. Ha, ha, friskt vågat hälften vunnet!
    rocio
     
  10. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    En gasolflaska ska förvaras ute och absolut inte i en garderob, börjar den av någon anledning läcka, ex.vis att säkerhetsventilen går sönder eller ett slangbrott (när den är inkopplad) så ska gasen kunna "rinna" iväg nånstans då den är tyngre än luft och har du den då placerad inomhus kan du fylla upp rummet med gas, och sker detta när man är hemma och sover så är det troligen adjöss, eller att gasen kommer i kontakt med det varma bakom kylskåpet, nån gnista så blir det en explosion,,,,, så ut med gasen
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Ok, jag förstår, men kan säk.ventilen verkligen gå sönder av sig själv i en garderob? (Vi har alltid garderobsdörrarna lite på glänt p.g.a. att undvika "instängd" lukt och har ventiler i alla rum). Och vad gäller slangbrott, slangen sitter ju i den gasolflaska som är kopplad till gaskaminen och då sker ju ev. slangbrott där think.
    Självklart låter vi Repsol komma och byta slangar vart femte år som ju är föreskrivet.
    rocio
     
  13. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    oki men om ventilen skulle läcka, anslutningen inte riktigt tät för det har fastnat nåt emellan osv.osv,, så är det säkraste är att ha den utomhus.
    Ex.vis i en fritidsbåt måste den förvaras i ett slutet utrymme med dränering rakt ut så ev. läckande gas rinner ur båten. Ställer ni er flaska i en "plasttunna och har en slang ut ur bostaden borde det fungera. Man ska inte chansa,,,, .
    Har själv sett vad en 2 kg gasoltub (som ändå stod ute på akterdäck på en båt) och småläckte ner i motorrummet orsakade när nivålänsen slog på,,, hade nån varit ombord hade dom dött.
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag ser att mina spanska grannar har sina gasolflaskor på balkongen eller "gallerian" dvs tvättrummet.
     
  15. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej, Lyfter en gammal tråd :)

    Sitter och längtar till nya lägenheten, vi åker om en vecka. Håller på att kika på möjligheter till grill. Det är ok att ha grill enl presidenten. Dock är kanske inte grannen över helt övertygad vilket gör att jag helt väljer bort kolgrill.

    Dock vill jag gärna ha en gasolgrill och kikar på en weber Q och funderar då såklart på hur jag skall förvara flaskan. Som jag förstår det så tål flaskan att stå ute under högsommar? trots den höga värme som kan uppstå mot väggar i direkt solljus?

    vidare, hur förvarar ni den när man inte är på plats? Jag skulle vilja ställa in den i gardrob eller liknande när jag inte är på plats för att den inte skall försvinna. Är det görbart? Alternativt är en stor plåtlåda i det gemensamma garaget som jag kan låsa in den i men det är knappast mer ventilerat. En stängd flaska som inte rörs på något sätt bör väl inte kunna börja läcka, eller?

    alternativet är ju en weber elgrill men det känns.......inte skoj alls :(
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    ställ den inomhus där du har ventilation. eller slà upp en ventilation nere vid golvet i tex köket eller tvättstugan eller var du nu kan förvara den.
     
  17. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    ventilation är en definitionsfråga kan jag tycka. En garderob är ventilerad då den inte är tät exempelvis. Får kika på vilja möjligheter som ges i lägenheten. Ett annat alternativ är ju att köra engångsbehållare med butan som håller 3-4 timmar. Det begränsar ju problemet med läckage och brand.

    Jag vill gärna "låsa" in den ifall vi skulle låna ut lägenheten till folk vi inte har pejl på helt, därav är förvaringsmöjligheterna begränsade :)
     
  18. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    ställ absolut inte ner den i garaget utan att märka upp att gas förvaras där, blir det t.ex. en bilbrand och brandkåren inte vet om flaskan kan det sluta med en rejäl smäll såväl ljudmässigt som ekonomiskt. Garage ligger ju oftast i källare och gasen är tyngre än luft så,,,
     
  19. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Bättre att hålla den i lägenheten då? ;)
     
  20. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    enda kraven är väl: välventilerade utrymmen där gasen kan rinna ut fritt och så tycker jag att man ska märka upp att det förvaras gas i lägenheten eller vart det nu är.
    En ide kan ju vara nåt burliknande på balkongen/altanen.
     
  21. Farbror Sven

    Farbror Sven Medlem

    Blev medlem:
    31 oktober 2013
    Inlägg:
    118
    Mottagna gillanden:
    17
    Gasolflaska i lägenheten är väl inte speciellt unikt i Spanien?
     
  22. Felde

    Felde Ny medlem

    Blev medlem:
    8 juli 2015
    Inlägg:
    181
    Mottagna gillanden:
    0
    Det borde inte vara farbror Sven.

    Men jag vet inte :)
     
  23. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Är du rädd för att den används eller för att den ska få fötter?

    Ofta har de ju någon typ av handtag och så skulle du ju kunna köpa en vajer/cykellås och låsa fast den i räcket på balkongen eller liknande. Tycker du det är fult att ha den där så kan man ju klä in den på olika sätt.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...