Gratis lunch...

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av hydrolift, 26 april 2013.

  1. hydrolift

    hydrolift Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    157
    ...mot information!

    Jag kommer att åka ner till Costa Blanca nu på tis-lör och behöver komma i kontakt med någon initierad som har lust att svara på frågor ang områden, hyra hus, dagis/förskola e t c. Jag har bil och kan träffas egentligen var som helst mellan typ Altea o Torrevieja.

    Det hade varit riktigt bra att träffa någon/några för att på tu man hand diskutera detta. Bjuder som sagt gärna på en bra lunch eller liknande som tack
    för besväret!

    Med vänlig hälsning
    Olle, Gbg


    Om mig från tidigare tråd:
    Hej,

    Kommer att slå slag i saken och flytta till Costa Blanca med min familj i september. Jag kommer först se det som en förlängd semester och ta med min laptop (kan jobba hemifrån) för att sedan skriva mig där om allt känns bra.

    Jag kommer att åka ner ett par dagar i vår för att reka områden men skulle gärna vilja utnyttja erfarenheten här på forumet för att gallra lite. När jag söker på långtidsuthyrning får jag många träffar på orter som t ex Javea, Campoamor, Altea osv. Jag känner inte alls till dessa orter och tycker det är svårt att få någon uppfattning om vad som passar oss bäst. Altea verkar t ex jättemysigt men är klimatet sämre där än längre söderut? Finns det någon vänlig själ som skulle vilja hjälpa mig att gallra lite/komma med tips så vore jag ytterst tacksam (har redan sökt på forumet men behöver mer info).

    Våra krav/önskemål är:
    • Långtidshyra villa/radhus med privat pool. Budget max €1500/mån. Gärna bra standard o nyproduktion. Utsikt mot havet vore en dröm.
    • Helt ok att bo i svensk/skandinavisk/internationell ”koloni” men ej nödvändigt.
    • Närhet till bra privat dagis (3,5 o 2 år), gärna skandinavisk/engelsk/internationellt dagis.
    • En liten bit från havet för att slippa kylan och råheten på vintern.
    • Mycket gärna promenadavstånd till litet torg/centrum med några affärer o restauranger o gym så att vi inte hamnar på något ensligt ställe där man bara hänger i ett hus hela dagarna.


    Tror det var det hela. Kanske är det så att det finns ett par ställen där ”alla” bor för att det täcker de flesta krav som skandinaviska barnfamiljer har. Hade varit kanon att få reda på detta i sådana fall.

    Tack på förhand!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Hydro thumb

    Jag tror att ni måste först bena ut var det finns skola/förskola
    och därefter söka "boplats". Det vimlar ju inte av såna här på
    kusten. Nu kan jag ju inte så bra skolorna/förskolorna här men kolla
    med dom här (dom enda nordiska tror jag).
    http://www.skandinaviskaskolan.com
    Ligger i Orihuela kommun.
    Där finns många fina områden att bo i utmed Orihuela Costa och in
    mot Torrevieja. Vet inte hur små barn dom tar emot.

    Nära Altea som ligger i Alfas del Pi:s kommun finns norsk skola
    Kolla hur små dom tar in, tror dom har "dagis"?
    http://www.costablancaskole.com/index.php?page=hjem
    Samma där och även här i Rojales:
    http://www.dnsr.no/

    Du får läsa på om dom och vad det kostar. Mejla om plats osv...

    Var bo...Alla tre områdena runt skolorna är ju bra.
    Jag gillar Altea som är så väldigt fint. Ligger i Alfas kommun.
    Vädermässigt kan det väl skilja lite men är nog försumbart.


    Ska man skriva sig sen och bo länge el för gott bör ju barnen
    gå i spansk skola. Dom måste ju komma in i samhället och
    får ju språket gratis. Brukar gå jättebra om än pirrigt i början.
    Kostar ju inte annat än en del utgifter för
    böcker och mat har jag förstått.

    Ja det är första gallringen :D När ni funderat på det (och om det finns plats
    i skolor) så är det lättare att hitta bostad för det finns hur många som helst.


    Ciao så länge P/ :sol:
     
    Last edited: 26 april 2013

Dela sidan

Laddar...