Goldcar (hyrbilar)?

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Hbg77, 23 augusti 2014.

  1. Hbg77

    Hbg77 Ny medlem

    Blev medlem:
    12 augusti 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Startade tråden http://spanienforum.se/semester-i-spanien/8854-hyra-bil-i-spanien-alicante.html som haft ca 100 besökare men inga svar :(

    Jag har nu bokat hyrbil hos Goldcar. Ca 500 kr för 9 dagar+ca 1000 kr i tilläggsförsäkring som täcker hjul/underrede/backspeglar/rutor, en administrativ kostnad för drivmedel på några hundra kronor samt att man inte behöver betala deposition på 600 Euro. Detta trots att jag läst många negativa inlägg om dem. De handlar främst om långa köer till diskarna på flygplatserna och att folk "tvingats" teckna extra försäkringar vid hämtning av bil trots att de redan tecknat tilläggsförsäkringarna via förmedlare (typ rentalcars.com etc.). Men de har inte läst villkoren ordentligt där det tydligt står att det är en tredjepartsförsäkring där de måste betala deposition/självrisk till uthyraren och i efterhand får kräva tillbaka sina utlägg från förmedlaren.

    Så de negativa kommentarerna ger jag inte mycket för. Det handlar ju faktiskt om bristande förmåga att läsa villkor! Men jag har ändå en viss förkärlek för de stora internationella bolagen (Avis, Hertz, Sixt, Budget). Men de är minst 1000 kr dyrare för drygt en vecka, och de vill ha nästan 10 000 kr i deposition. Det kanske är värt en tusing att hyra av en "riktig" biluthyrare?

    Ni som reser till Spanien och hyr bil - hur resonerar ni och vem hyr ni av? Negativa erfarenheter av Goldcar? Positiva erfarenheter av Goldcar?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Har bare positive erfaringer med Goldcar. Dvs jeg har ikke brukt dem selv, men har veldig mange bekjente som bruker dem. Det er Goldcar eller Centeuro som ser ut til å være best på pris og service generelt.
     
  4. Funinthesun

    Funinthesun Ny medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Kan rekommendera Goldcar men brukar skippa extra försäkringen.
     
  5. ulfmal

    ulfmal Ny medlem

    Blev medlem:
    2 november 2013
    Inlägg:
    14
    Mottagna gillanden:
    0
    har hyrt bilar i 27år på denna flygplats och numer är det bara hertz som gäller.
    vet att dom är lite dyrare (betalar 950kr för 1 vecka nu i september), men det är det värt.
    I stort sett ingen kö när man kommer fram, bra service vid återlämnande samt alltid rena o fräscha bilar. prövade Record för några år sedan och fick en bil utan AC som dessutom va bucklig överallt. Trodde alla hyrbilar hade AC, men icke. Kön va enorm i samband med ankomst.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. svpecali

    svpecali Medlem

    Blev medlem:
    3 juli 2012
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi har hyrt bil av Malaga cars sex gånger de senaste två åren. Det har aldrig varit några problem.
     
  8. Jon78

    Jon78 Ny medlem

    Blev medlem:
    27 april 2014
    Inlägg:
    158
    Mottagna gillanden:
    2
    Hyrde av Goldcar p.g.a att jag bara kollade recensionerna på Carthrawler. Kommer dock aldrig att hyra av dem igen då de blåste mig på 200 euro i tilläggsförsäkringen eftersom de sa att jag kunde åka på småsaker som stenskott eller "wear and tear" som kopplingsskador om jag inte tog den.

    Andra dagen började en varningslampa lysa på instrumentpanelen. Ingen manual fanns, jag ringde till Goldcar och de sa "kör in till oss så får du en ny bil". Jag körde dit och snubben tyckte jag var helt dum som inte ville köra runt med en varningslampa lysnade i en vecka. Han fattade inte grejen öht. Jag pratade med några andra som var där i kön och alla var helt rosenrasande på företaget av olika anledningar. Jag pratade dessutom med andra som bodde på samma ställe som mig och alla sa att de aldrig skulle hyra mer av Goldcar av ungefär samma anledningar som mig.

    Bilen jag fick var dessutom i dåligt skick, någon hade rökt väldigt mycket i den så jag blev nästan spyfärdig första dagen. När jag lämnade in bilen kollade de inte ens på bilen vilket gör mig tvivelaktig till eventuella skadeståndskrav som kan komma (om de inte kollar bilen, hur ska jag kunna veta att ett eventuellt skadeståndskrav inte kommer som nästa kund orsakat?).

    "Som sagt, det var sista gången jag åker med SunTrip".
     
  9. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Ja suck,dessa hyrbilföretag.Jag skall åka ner till torre 31/8 nio dagar och bokade på Centauro redan i april och fick pris 208E.Bokar alltid där då jag kan lämna bilen fulltankad och dom drar då av för bränsle samt är guldkund.

    Kollade för skoj skull priset vid bokning idag och döm om min förvåning 70E för samma bil och tid.:confused:
    Dvs nästan 3ggr billigare,så det blev avbokning och nybokning.Det som irriterar mig är att man inte får någon info om att priset blir lägre då man bokat tidigare.Rena bondfångeriet!!

    Så en uppmaning till er kolla priserna flera gånger innan definitiv bokning,det har jag lärt mig nu.Har sannolikt blivit blåst under 5 års tidangryy
     
  10. rrrl

    rrrl Ny medlem

    Blev medlem:
    10 december 2013
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Louis!
    Var pecis inne och kollade, sparade 41 Euro på en bokning på 6 dagar.
    Bokat med Centauro för 3 veckor sen och bokade nu av och gjorde ny bokning, vi åker ner om 10 dagar.
    Kommer att kolla igen dagarna innan i åker om jag ska boka av/på igen.
    angryy
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Det är väl härligt när man kan hjälpa någonhappy
    Trevlig resa
     
  13. Dalevi

    Dalevi Ny medlem

    Blev medlem:
    16 maj 2013
    Inlägg:
    29
    Mottagna gillanden:
    0
    Har lusläst villkor från olika bolag och kommit fram till att Centauro borgar för minst krångel. Jag tar extraförsäkring och behöver då aldrig erlägga depositionsavgift vilket betyder att jag inte behöver bevaka ngt i efterhand. De har egen disk så det går fort att få bilen och man blir guldmedlem efter 3 ggr (om man inte är medlem i Mas Amigos, då blir man inte guldmedlem men får andra förmåner som full/full och lite billigare hyra, tveksamt om det lönar sig dock). Men som flera uppgett - man behöver gå in och kolla dagspris med jämna mellanrum och kan då få ner kostnaden betydligt. Men det är enkelt att logga in och avboka. Har alltid fått fina nya bilar. Betalar oftast ca 110 Euro för en vecka för en liten modell typ Fiat Panda.
     
  14. Naranja

    Naranja Medlem

    Blev medlem:
    26 juni 2013
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi hyr nu för 5e gången av xtra-Car-hire. Allt ingår, 2 förare får köra, lämnas med samma mängd bränsle som när vi hämtar den, inga extra försäkringar, ingen deposition, möter upp i p-huset. När vi lämnar bilen lägger vi p- biljetten i bilen o låser in nyckeln i bagaget. Bilarna har inga hyrbilsdekaler vilket är bra. Väldigt nöjda med dem, oerhört smidigt o priset är alltid ett totalpriset.
     

Dela sidan

Laddar...