Franco dog, men Telefónica lever vidare.

Diskussion i 'TV, Bredband, Telefoni' startad av SolenLyser, 27 augusti 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det värsta som finns är när det inte finns valfrihet. I min telefonräkning för augusti 2009 betalade jag till Telefónica:
    1. Duo (Internet 3 Mb + Tarifa Plana Nacional) -> 39.90 Euro/månad
    2. Linea Básica (Mantenimiento, contestador, identificacíon de llamadas, llamadas en espera, desvío de llamadas, llamadas a tres) -> 18,75 Euro/månad

    Med skatt blir det 58,83 Euro/månad. Troligen är det bara i Italien man betalar mer för fast telefon och ADSL i Europa.

    Nu skall det bli dyrare. Vill man t.ex se vem som ringt (identificacíon de llamadas), får man betala 0,58 Euro extra per månad. Har man bara telefon (ingen ADSL) kommer man att få betala 0,24 Euro/månad för att kunna ringa lokalsamtal. Vill man ringa till en annan autonom tillkommer 2,24 Euro/månad.

    Vi upptäckte att Telefónicas telefonsvarare kopplade in sig för snabbt, vi hann sällan svara. Tjänsten har vi därför kopplat ur via telefonapparaten, men det räcker inte. Man måste ringa till Telefónica och säga upp tjänsten eftersom den inte längre kommer att vara gratis. "Servicios incluidos" har blivit "Servicios suplementos" utan att Telefónica aviserat kunderna.

    Jag accepterar att de finns de som tycker att jag är en gnällspik när jag kritiserar Telefónicas handlingsätt. Telefónica gör mycket stora vinster och då finns det ingen anledning att höja avgifterna ytterligare.

    Det finns andra gnällspikar:

    La Federación de Consumidores en Acción (Facua) anunció hoy que "en los próximos días" presentará una denuncia contra Telefónica ante el Ministerio de Sanidad y Consumo y la Comisión del Mercado de las Telecomunicaciones (CMT) al considerar "ilegal" el cobro, a partir del 1 de octubre, de una cuota de 50 céntimos de euro más IVA (58 céntimos) por el servicio de identificación de llamadas a todos sus clientes, incluidos los de ADSL.

    Har man en telefon kan man ringa 1004 (gratis) och lämna ett muntlig klagomål, det gjorde jag.

    Allt om priser och tariffer hittar man på:

    Telefónica - Servicios de telefonía, Internet, ADSL y televisión. Telefónica de España su proveedor de telecomunicaciones

    (OK, att navigera på Telefónicas sida är inte alltid helt enkelt)
     
    Last edited by a moderator: 27 augusti 2008
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    jo visst lever Telefónica vidare.. hutlösa priser men trevlig service får jag lov att säga att de har, värre är det med Iberdrola och BBVA på den punkten, iallafall enligt min erfarenhet. (El och bank)
    Problemet är som du har sagt tidigare, de har så gott som monopol så därför kan prissättningen styras helt och hållet av de själva.
    Har du läst denna artikel?

    The Inquirer ES : Telefónica es el operador dominante más caro de Europa
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Se där, då är de dyrast ändå. EU-Kommissionen har varit på Telefónica just för de hutlösa priserna kombinerat med den låga bithastigheten. Jag tror de slank ur nätet genom att säga att man får ringa gratis inom Spanien om man har ett ADSL-abonnemang hos Telefónica. Telefonbolaget har i alla fall överklagat EU-Kommissionens bot.

    Jag kan hålla med om att det är lättare att komma till tals med Telefónica än många andra företag. Däremot ljuger man friskt utan att skämmas. Jag skriver alltid ner datum och klockslag när jag talat med dem och vad vi kommit överens om.

    Det fanns en kommentar i artikeln som jag skrattade åt:
    España es el país mas africano de Europa.

    Nu skall jag koppla in min gamla telefonsvarare från Sverige.
     
  5. james

    james Ny medlem

    Blev medlem:
    10 januari 2008
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0
    En annan otroligt positiv sak med Telefonica, som hände mig var att jag kunde redan efter 3 månader stänga ner mitt telefon samt adsl abonnemang med de utan extra kostnad.
    Alltså jag har haft ett ab sen i april/maj och nu i augusti så ringde jag bara och skrev under ett papper och så var det avbeställt!! Det du COMHEM, och alla andra bolag i sverige med bindningstider på minst 12 månader upp till 18 månader!!!

    Samt håller med, väldigt bra service, har en jätteproffsig engelsktalande avdelning, detta hade också mitt försäkringsbolag, Lineadirecta faktiskt, kan rekomenderas också!!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. barbieloca

    barbieloca Ny medlem

    Blev medlem:
    3 juli 2008
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0
    Höjden av fräckhet?

    Hahahha! Jag känner en som ville koppla in internet m Telefonica, de väntade och väntade och väntade och väntade. Efter mer än 2 manader (som skulle vara 2v) väntade de fortfarande. Dock upptäckte de att Telefonica via autogirot dragit manadsavgift för dessa manader!
     
  8. towei

    towei Ny medlem

    Blev medlem:
    29 april 2008
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    0
    Kan man ha bredband utan att ha fast telefon i Spanien?
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...