Från Alicante flygplats till Torrevieja - Taxistrejk?

Diskussion i 'Torrevieja' startad av AnAx, 29 juli 2018.

  1. AnAx

    AnAx Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5
    Vi är två som åker ner till Torrevieja från Stockholm i morgon & anländer kl 20:00.
    Normalt så tar vi en taxi men vår bokade taxi meddelade oss att de avbokat pga taxi-strejk.
    Hur tar vi oss nu från flygplatsen till centrala Torrevieja?

    Det går en flygbuss kl 20:00, som vi troligen inte hinner med. Om vi väntar 2 timmar, vilket är rätt länge, så går det en kl 22:00 men det är möjligt att den kommer vara full då alla ska med den.
    Jag antar att det går att ta en buss från flygplatsen till Alicante och därifrån en buss till Torrevieja, men jag har inte hittat någon info om vid vilken hållplats flygbussen anländer i Alicante och/eller varifrån bussarna till Torrevieja går ifrån i Alicante eller när.

    Finns det några andra bra alternativ?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej!
    Jag har svarat dig i PM...utsikterna är inte så goda men hopp finns :)
    15000 strejkar/strejkade i Madrid och i Barcelona kaos...
    Allt för att Über ska etablera sig...men på något sätt förstår jag dom...Man
    blir inte rik på taxikörningar i Spanien...
    Hoppas ni kommer till Torre på nåt sätt!
    Du får kolla länken eller ringa om den reguljära bussen går från staden Alicante till Torre
    på kvällen i värsta fall...Kanske det blir avblåst...
    P :)
     
    Gyllis gillar detta.
  4. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Jag har ingen som helst förståelse för att ett särintresse strejkar på det här viset. Taxistrejker är ju faktiskt farliga då taxi har en samhällsfunktion, alltså är mer än bara en bransch bland andra.. För övrigt blir knappt någon rik på vanligt lönearbete i Spanien. Det här är precis som med spanska hotellägarna som skyddar sin bransch från nya digitala lösningar. De är dömda att förlora den kampen.
    Adapt or die, som vi brukar säga. :)
     
    Los Suecos, Nalle, Louis och 1 annan gillar detta.
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Hàller med Mixt, Det är som om att restauranter skulle strejka för att konceptet "food trucks" blivit populärt i Spanien. Släpp marknaden fri och sluta sälja taxilicenser till idiotpriser
     
    Sharky, Louis, Los Suecos och 1 annan gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Om allt släpps fritt kommer det ju att bli ännu mer strejker men det är kanske det du vill
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Då blir det rena Vilda Västern som det blev i Stockholm efter avregleringen. Förare har urusla villkor bland så kallade friåkare i synnerhet. Enorm överetablering.
     
    DiBo gillar detta.
  9. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Dåvarande taximonopol gjorde att det aldrig fanns bilar och svarttaxi var det enda sättet att ta sig hem efter en natt på stan. Rena rama DDR. Enorm skillnad nu för tiden och de taxichaufförer jag känner tjänar långt ifrån dåligt. Friåkare kan enkelt undvikas genom att enbart åka med de etablerade nätverken. Kidsen däremot de åker Über hela tiden. Hundrafalt mycket bättre än före avregleringen och så skulle det kunna bli även i Spanien om inte särintressen tillåts styra. :)
     
    Los Suecos och Louis gillar detta.
  10. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Så länge man kan se till att app-taxi betalar skatt för alla sina körningar ser jag inget problem med det. Nu vet jag inte vilka redovisningsregler som gäller i Spanien för förare som går genom Uber och liknande, men om de enkelt kan skaffa sig konkurrensfördelar genom att inte redovisa alla sina körningar är det inget jag någonsin kommer att stödja.

    I en utredning gjord av Skatteverket i Sverige 2016 hade bara 32 av 764 undersökta UberPop-förare tagit upp inkomsten i deklarationen. Det är lite drygt fyra procent. Man kan undra om det ser annorlunda ut i Spanien.
     
    Preciosa, DiBo och Kjell Fohrman gillar detta.
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Förklara gärna varför det skulle bli mer strejker för att taximarknaden skulle blir fri.
     
    Los Suecos, erkki och Louis gillar detta.
  13. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Sämre löner och fler kommer att slåss om körningarna. Det handlar då inte bara om strejker, utan om mer svartkörningar, sabotage och slagsmål mellan chaufförerna.
     
    Preciosa gillar detta.
  14. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej ja hur vet du det är du Taxi chaufför
     
  15. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Nej kört taxi har jag aldrig, men känner några som gör det.
    Lite märkligt förövrigt att du bara frågar mig om jag har kört taxi och inte de andra "taxiexperterna" som uttalar sig i tråden.

    Oavsett åsikt i denna fråga så undrar jag lite hur det gick för AnAx - löste det sig med resan för er. Jag har själv tagit 22.00 bussen från flygplatsen några gånger och det har alltid varit ganska få passagerare på den, men denna gång är ju läget annorlunda.
     
    Last edited: 2 augusti 2018
    Preciosa gillar detta.
  16. AnAx

    AnAx Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2013
    Inlägg:
    26
    Mottagna gillanden:
    5
    Lyckades få tag i en hyrbil så det löste sig på det sättet.
     
    erkki och Kjell Fohrman gillar detta.
  17. Kjell Fohrman

    Kjell Fohrman Känd medlem

    Blev medlem:
    19 december 2016
    Inlägg:
    455
    Mottagna gillanden:
    571
    Ok - det var ju bra.
     
  18. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej alla taxiexperterna kör ni Taxi ????????? nu har jag frågat
     
  19. Kenth

    Kenth Känd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2018
    Inlägg:
    330
    Mottagna gillanden:
    312
    Avreglering kan vara både på ont o gott o mig veterligt är den enda lyckade avregleringen den som gällde mobiltelefoni. Vad gäller taxibranchen känner jag mej mer tveksam då den öppnade portarna för en hord av friåkare med taxor som vida överskred de etablerade, växelanknutna, bolagen. Jag är för fri etablering så länge det gynnar konsumenten vilket väl till syvende og sist är andemeningen. För att komma in på ett av mina, vid det här laget väl kända stickspår, så är väl avregleringen av elmarknaden ett lysande exempel. På den tiden Vattenfall, som till stor del ägdes av staten, var ensam herre på täppan så fanns det viss koll o staten kunde hytta med ett finger då de tog ut svängarna för mkt samtidigt som de hjulade, talade i tungor o gurglade i champagne då de fick ett icke oävet tillskott till statskassan.
    Taxibranschen var nog ganska så rutten redan innan avregleringen o en av mina kamrater berättade att hans åkare på nyårsafton (dagen före taxorna justerades) uppdaterade + passade på att byta till ett drev, läs kugghjul, som gjorde att taxametern tickade fortare. Numera lär det vara elektronik som styr men även den kan säkert manipuleras...
    Det som hände efter avregleringen var att diverse lycksökare gjorde sitt intrång med bilar var logotype var förvillande lika de etablerade bolagen o kan vara svårt att särskilja efter en glad stund på stan. Trots att jag dricker måttligt gick jag själv på minan vilket renderade att hemresan blev tre gånger dyrare än inresan. Vän av ordning kan säkert säga att man bör läsa av prisinfo, vilket är sant, men tveksam till att det efterlevs till 100% så man får ta det som läropengar.
    Jag anlitar alltid det etablerade bolagen, d.v.s. som tillhör en telefonväxel, men greppar man en bil på stan som är "strajpad" som ett av de stora bolagen sånär som ngn ynka detalj är det lätt att gå vilse.
    Samtidigt kan jag förstå att det är en strid på kniven i.o.m. att chauffören bör hålla med en hyfsat ny bil som både ska vara nytvättat o ren såväl utvändigt som invändigt + att den bör vara i trafik 24/7 för att dra in slantar vilket kan vara tufft för en egenåkare med tanke på stipulerade vilotimmar m.m.
    Så, för en gångs skull är jag lite kluven + inte riktigt ense med min nestor Kjell F då konkurrens för det mesta är nyttig + man ska inte förvägra andra aktörer att göra entre - det är välan det som kallas den fria marknaden - att sedan vissa tjänar ngt mindre är väl en del av paketet o vore väl absurt att neka Coop att etablera sig på en ort där det redan fanns ICA...
     
    Preciosa och erkki gillar detta.
  20. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej när jag bodde i Sverige så beställde min son alltid Taxi till fast pris blev alltid billigare mot att köra mot taxametern OBS bodde i Stockholm som det alltid brukar vara köer över alt .Så kolla alltid hur ni åker snabbast i Torre för dom har försökt åka en längre väg flertal gånger dom tror att alla är turister och inte vet vägarna
     
  21. Stefan K

    Stefan K Medlem

    Blev medlem:
    17 september 2017
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    28
    helt klart skall det vara fri prissättning,som med allt annat i vår underbara fria värld
     

Dela sidan

Laddar...