Fotoklubb/fotokurs?

Diskussion i 'Torrevieja' startad av Cat, 28 juli 2014.

  1. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Er det noen som vet om en fotoklubb eller fotokurs i området Torrevieja / Orihuela Costa? Gjerne for amatører og/eller hobbybasert, men alt er av interesse. Har sjekket bl.a. de skandinaviske klubbene, men det eneste jeg fant var for de som var eldre enn 55 år. ;:(

    Må gjerne være engelskspråklig eller til og med på spansk.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Menar du verkligen att fotokursen du talar om endast var avsedd för personer som är 55 år och uppåt? Jag har hört talas åldersgränser i olika sammanhang, t.ex. filmer, spel, disco och liknande, men 55-årsgräns för att deltaga i en fotokurs, nej, det är lite svårt för mig att tro...:confused: Eller är det så att det är du som tycker att 55+ inte är en lämplig ålder på personer för dig att gå på kurs tillsammans med?
    rocio
     
  4. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Det er faktisk sant at det sto 55+
    Og tro meg, jeg har ingenting i mot å være sammen med mennsker som er 55+ i det hele tatt. Og jeg kan også forstå at man i en liten klubb ønsker å ha grenser på alder og f.eks nasjonalitet eller andre ting. Men det var bare denne jeg fant da jeg søkte. Riktignok et års tid siden. Skal se om jeg finner det igjen :)
     
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Visst tror jag dig! Men nog är det märkligt att den skandinaviska klubb du talar om har så många intresserade sökande till en fotokurs, att dom är tvungna att sätta en åldersgräns för att minimera antalet deltagare think.
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. pappa B

    pappa B Ny medlem

    Blev medlem:
    8 september 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Detta måste vara ett skämt?

    Är intresset stort för att starta en klubb?
    Eller man kanske skall starta en liten bildgrupp i stället?
    Vad skall man ställa för kriterier?
    Skall man var helt nybörjare, eller mer avvancerad i sitt bildskapande?
    Skall man kanske starta två?!
    Vad har man för målsättning med gruppen?
    Skall man bara ta fina familjebilder eller skall man jobba med mer avvancerade bilder?

    Jag är intresserad av att höra fler röster i den här frågan.
    Bernt
    PS: Jag fyttar ner till Torrevieja för vintervila den 6 september. Åker bara hem för att vara jultomte till grannen den 16 december
    sedan återvänder jag för att må bra fram till mitten av maj ;)
     
    Last edited: 28 juli 2014
  8. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Jeg kjenner ingen andre enn meg selv som er interessert. Og det er mest for å komme seg ut på noe en gang i uken.. eller to, litt sosialt osv.

    For min del kan det være hva som helst, men mest praktisk fotografering sammen med det sosiale. Kanskje dra på kortere turer i området (fjell, sjø, by) og fotografere. Kombinert med lunsj kanskje. Det bør ikke være krav til profft utstyr for eksempel, men kanskje konsentrere seg om et tema, legge ut de beste bildene i en felles blogg eller et album etc.

    Bildebehandling driver jeg uansett med (jobb og privat), men det er jo en veldig asosial greie, så det blir litt på siden for meg.

    Jeg er selvsagt interessert!


    Tillegg:
    Jeg synes det er en fordel om det er både nybegynnere og mer proffe fotografer i en slik gruppe. Man tar jo de bildene man kan og vil med det utstyret man har. Greit å kunne få kritikk eller hjelp fra andre i gruppen.
     
    Last edited: 29 juli 2014
  9. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    För en tid sedan kollade jag upp lite och det finns faktiskt ett fotomiljö i Torrevieja, de arrangerade Scott Kelbys fotovandring i fjol t.ex. Tyvärr tog jag aldrig kontakt.
    Dessutom finns det en fotolinje på något gymnasium i staden men den är nog för de yngre och på heltid förstås. Möjligen är det samma grupp :)

    Just nu har eltiempoentorrevieja.es en fototävling, vinsten är väl som vanligt äran och att lämna ifrån sig copyrighten gissar jag.

    Själv skulle jag gärna komma igång med fotandet igen efter en paus på ett par år på grund av en ögonskada. En utflykt med lunch eller så skulle passa bra! Skall vi ses på någon café först kanske?

    Jag har inga ambitioner om att bli någon proffsfotograf men skulle gärna komma vidare, dvs förbi stadiet med familjebilder/turistbilder. Har varit medlem i en svensk fotoklubb men tröttnade lite på alla teknikdiskussioner om nya objektiv, nya programuppdateringar och sånt.. Och så vet jag förstås heller inte riktig hur mycket ögonskadan hindrar mej i fotandet.
     
    Last edited: 29 juli 2014
  10. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    For min del bør det være helt på hobbynivå. Litt sosialt og litt for å ha en grunn til å faktisk ta med kameraet ut og ta bilder. Som regel blir det liggende hjemme og bilder blir tatt med mobiltelefonen.

    Jeg tenker noe sånt som å kanskje treffes en gang i blandt (en gang eller to i måneden) kanskje fotografere på samme sted, jakte på et spesielt motiv eller holde seg til et tema. Gjerne avslutte med lunsj/kaffe.

    Det beste er kanskje å ikke gjøre det så veldig komplisert. Ikke for mange timer om gangen og lett for folk og slenge seg med, uansett alder, erfaring og utstyr. Om det er 3 eller 25 personer spiller ingen rolle.

    Kanskje hadde det også vært mulig å finne en proff fotograf man kunne betale litt for å vise teknikk og svare på spørsmål en gang i blandt?

    Ellers er jeg absolutt interessert i alle varianter. Målet for meg er motivasjon og inspirasjon til å ta med kameraet ut.
     

Dela sidan

Laddar...