FLYTTA - vart?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Oregistrerade, 22 september 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Jag funderar på att flytta till Spanien nästa sommar när jag tar studenten. Problemet är att jag bara varit där på semester och det är stor skillnad på att vara på semester och att faktiskt bo där. Dessutom är livet i städerna olika mitt på sommaren samt på hösten när turisterna drar. Det är väl framförallt 2 alternativ som jag velar mellan.

    1. Fuengirola
    Jag ÄÄÄLSKAR Fuengirola. Det är "hemma" för mig. Men hur är det att flytta dit som ensam tjej utan att känna någon? Och hur är hösten där? (Är restauranger, barer osv öppna? Hur är klimatet?) Jag är rädd för att det är en för liten stad för att jag ska trivas där annat än sommartid. Finns det bra språkskolor där? Läser nu steg 5 och nästa höst vill jag gärna fortsätta plugga spanska så att jag lär mig det flytande.

    2. Barcelona
    Älskar stora städer och för mig verkar Barcelona vara möjligheternas stad. Det sköna med Barcelona är väl att staden aldrig går i ide utan ständigt är alive. Men kanske är det en för stor stad att göra sig hemmastadd i? Jag gillar tanken på att gå runt i Fuengirola på gator jag känner till och hälsa på alla människor.

    Hjälp mig gärna med att berätta lite. Vad ska man tänka på innan man flyttar till någon av dessa städerna? Vad är bra/dåligt med dessa städer och varför?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. klaesw

    klaesw Ny medlem

    Blev medlem:
    10 februari 2008
    Inlägg:
    75
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej "oregisterad", Skulle helt klart välja Barcelona, pga att möjligheterna är väsentligt mycket större där. Under stora delar av året har du inga utvecklingsmöjligheter i Fuengirola så länge du inte vill jobba på en svensk restaurang eller bar. Vad vill du jobba med?
     
  4. Evelyn

    Evelyn Ny medlem

    Blev medlem:
    21 maj 2008
    Inlägg:
    27
    Mottagna gillanden:
    0
    Var det gäller klimatet så ska du välja Fuengirola, för jämför du med Barcelona så är det varmt även på vintern, vilket det inte är i Barca. Du säger att du älskar stora städer, då är Barca ett säkrare kort! En nackdel med Barcelona är att de pratar katalanska vilket kan försvåra om du är där för att lära dig ren spanska.
     
  5. Har visserligen ingen erfarenhet av Fuengirola men Barcelona vet jag lite om efter att ha bott har i 6 veckor. Barca kan vara en ganska mysig stad med tex barri gotic och gracia. Den stora nackdelen, vilket gor att jag nog inte skulle vilja bo har en langre tid, ar dels att det pratas katalanska som sagts tidigare och det ar ett stort problem framforallt om man inte ar flytande i spanska men aven i vissa yrken dar katalanska kravs. Det andra ar att manniskorna inte ar speciellt trevliga om jag generaliserar lite. Har nog inte upplevt det i nagon annan stad som jag varit i faktiskt. Just det, och sa ar det valdigt mkt turister vilket ar ganska jobbigt om man ror sig i centrum och det gor allt valdigt dyrt.
    Men det ar ju lite som en stad som aldrig sover, men kan alltid ga ut och det finns massor att se. Jag har traffat massor manniskor som alskar staden och vill stanna for alltid, sa det ar nog helt beroende pa vilken person man ar.
    Lycka till!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Har ni tips på någon annan stad, som kanske är lite lik Fuengirola men som inte "dör" efter sommaren? Ett alternativ är väl att vara i Fuengirola över sommaren och sedan sticka någon annanstans, men samtidigt.. jag vill hitta en plats att vara på.

    Är Málaga kanske något? Har varit i stan och tyckte det var mysigt. Dessutom verkar det ju vara mest spanjorer i Málaga stad, vilket är ett plus.. och det är nära Fuengirola. ;) Eller är Málaga också en stad som "dör" under vintern?

    Jag behöver inget seriöst jobb i Spanien, utan det vore roligt att jobba i en bar eller liknande. Tanken är ju att ändå återvända till Sverige efter ett år eller liknande och plugga vidare.
     
  8. Janoz

    Janoz Ny medlem

    Blev medlem:
    24 februari 2008
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag har ingen erfarenhet av Fuengirola jag heller, men jag skulle nog rekommendera Valencia. De har sin valenciano där men den är inte alls lika utbredd som katalanskan i BCN.

    Jag var där några dagar för ett par år sedan och det verkar vara en skön stad. De som känner till den bättre än jag säger att det är som "ett lite mindre Barcelona".

    Valencia har ett rikt studentliv, behagligt klimat och närhet till stranden. Perfekt om du vill lära dig spanska, fraternisera med unga människor och ha roligt under tiden! Hur arbetsmarknaden ser ut för en utlänning kan jag inte uttala mig om men det brukar inte vara några problem om man inte är kräsen.

    Jag har själv bott i Sevilla, vilket jag defintivt rekommenderar om man vill lära sig spanska eftersom INGEN kan engelska. Men det faktum att det är 10 mil till havet är faktiskt ganska trist när värmen kommer som en chock i april.

    Skulle jag åka till Spanien för att festa och ha kul, skulle jag välja Barcelona. Det finns inget som slår utelivet i den staden. Problemet är catalan, att man klarar sig på engelska nästan överallt och att det är fullt med svenskar.

    Skulle jag åka till Spanien för att festa och ha kul OCH lära mig spanska, så skulle jag välja Valencia.
     
  9. Marcel

    Marcel Ny medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2008
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Benidorm ???

    Prova Benidorm , detta är nog BÄSTA stället som du någonsin kan hitta i Spanien , mycket renare än Barcelona o mera liv än Fuengirola ( har rest från Barca till Fuengirolla ) /// Har varit Benidorm i somras / tanken var att stanna kvar ...men vi hamnade i mitt i högsäsongen .... så vi försöker igen till vintern . testa denna länk för mera info om Benidorm === Benidorm Spotlight: hotels, beaches, entertainment and theme parks. i Benidorm har du liv året runt !!! Finns jobb på engelska pubar / du behöver inte snacka spanska . Lycka till .... om Spanien kan man bara säga = än gång där ...alltid där ...
     
  10. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    hej marcel, är inte nackdelen med Benidorm att det är så fult med de alla de skyskrapor som täcker stan. Har dock aldrig bott där, bara åkt förbi.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. JohannaV

    JohannaV Ny medlem

    Blev medlem:
    1 november 2008
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Marcel - Benidorm verkar coolt.. för en stund. Vad jag hört är det rena rama spanska Las Vegas. Och det låter ju otroligt tråkigt att inte behöva snacka spanska.. jag vill ju delvis åka dit för att lära mig spanska flytande! :)

    Gustav - spanska städer i sig är väldigt mysiga.. men det är också otroligt vackert med skyskrapor tycker jag! Det tråkiga med Sverige är att vi saknar skyskrapor. Heja Malmö som vågar köra med Turning Torso!

    Är det någon annan som tänkt flytta ned till Spanien till sommaren 2009 får ni jättegärna höra av er här! :)
     
  13. gustav

    gustav Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    180
    Mottagna gillanden:
    0
    Benidorm Spanien

    hej JohannaV, välkommen till forumet! ;:;;)
    Visst jag håller med dig till viss del, visst kan vissa skyskrapor vara fina och lite häftiga att titta på men har själv bott i en sån och det var mest opraktiskt tycker jag, speciellt om man som vi bodde på 37:e våningen och ska ut och promenera med hunden 3-4 ggr på en dag.

    Angående Benidorm så ska jag erkänna att jag aldrig bott eller spenderat ens några dagar där, utan har bara passerat igenom där som hastigast! Föredrar i Spanien de lite mer "typiska" spanska småstäderna. En lite större underbar Spansk stad är Huelva, ligger nära gränsen till Portugal.
     
  14. UnderTheSun

    UnderTheSun Ny medlem

    Blev medlem:
    17 november 2008
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    vad säger ni som vet om:Valencia,Malaga,Cadiz eller Madrid ?
    Jag ska flytta till våren/sommaren med min 2 åriga son, söker ett ställe där det e lätt att få jobb, genuin spansk kultur och där man kan hyra lägenhet/hus till bra pris. Någon som har förslag på bra stad?
     
  15. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    Hej UnderTheSun, tre av de spanska städer som du radar upp är enligt mig väldigt spanska, dvs Valencia, Cadiz och Madrid! Till skillnad från Malaga som ligger på solkusten och med mycket turism. Cadiz är en enormt trevlig spansk mellanstor spansk stad med mycket kultur och trevligt restaurangliv. Valencia är betydligt större och en stad som är kommande så att säga, många evenemang arrangeras samt kommer att arrangeras där. Beskriv gärna lite mer vad du letar efter mer specifikt, vilken typ av jobb du kan tänka dig mm? :)
     
  16. UnderTheSun

    UnderTheSun Ny medlem

    Blev medlem:
    17 november 2008
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    angående jobb så hade jag tänkt åka ner en helg och söka jobb och kolla lägenhet osv innan jag väl flyttar ner. Jag har ingen utbildning så jag hade väll tänkt söka det mästa jag kunde komma på helt enkelt :) har någon tips på bra jobb man kan söka ?!?! Någon som vet ett bra område inte precis mitt i centrala Valencia(gärna nära stranden) där man kan hitta något bra boende ??
     
  17. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Benicassim är en lite ort strax norrut från Valencia, ganska trevligt där :)! Annars så ligger det jättefina kvarter utanför stan, bortom Americas cup hamnen, kommer dessvärre inte ihåg vad området heter för närvarande.

    Ca 7 mil från Valencia, ligger Castellon, den orten kan jag varmt rekommendera det är som ett miniValencia!
     
  18. Cecilia

    Cecilia Ny medlem

    Blev medlem:
    8 augusti 2008
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej,
    Jag har rest runt en del i Spanien och har en hel del väninnor som bott där i perioder och en hel del som blivit kvar ( oftast för att dom gift sig med en spanjor). En mkt god väninna åkte till Fungirola som barnflicka åt en svensk familj, blev kvar i fem år och jobbade inom 3-4 olika yrken. Det finns gott om språk skolor och dessutom massor av andra ungdomar i samma situation som du. Det har aldrig varit nåt problem för nån jag känner att skaffa sig vänner. På grund av att det är rätt vart året runt på solkusten så dör det inte riktigt av på samma sätt som många andra orter på hösten.. men lugnet kan nog vara rätt skönt då sommar säsongen är över.
    Annars har jag också hört mycket gott om både Malaga och Sevilla.
     
  19. JohannaV

    JohannaV Ny medlem

    Blev medlem:
    1 november 2008
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Cecilia: Ja, egentligen är det ju just Fuengirola jag vill till allra mest. Älskar den staden! Men jag är så orolig över att åka ned själv. Jag menar, det är en turiststad, ingen åker väl själv ner till en turiststad? Det känns liksom som att alla tar Barcelona, men då är det ok, då är fler själva. Fuengirola är liksom lilla brittiska charterhålan typ.. men som jag vill till över allt annat..

    Ni kanske kan hjälpa mig att komma till andra tankar? att faktiskt VÅGA välja Fuengirola, när det är det som känns mest rätt. Trots att det känns mest läskigt också.
     
  20. barbieloca

    barbieloca Ny medlem

    Blev medlem:
    3 juli 2008
    Inlägg:
    28
    Mottagna gillanden:
    0
    Åk till fuengirola!!! Vad gör det om det inte funkar, bara att ta första flyg till barca- eller madrid eller valencia där det finns mer jobbtillfällen. Ha en biljett a en manadshyra i reservpengar sa gör det ju inget om det inte gar som du tänkt dig!
    Men att inte åka är ju fel det me, testa-tänk om det e det som e ditt öde!
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...