Flytta till Spanien

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Xajje, 24 juni 2011.

  1. Xajje

    Xajje Ny medlem

    Blev medlem:
    24 juni 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Jag går i mycket starka funderingar att flytta ner till Spanien nu efter sommaren då jag mest troligt inte kommer få fortsatt där jag jobbar just nu pga arbetsbrist.

    Har dock inte riktigt bestämt mig vart i Spanien jag ska, Santiago de compostela är ett alternativ då jag har några bekanta där men något lite söderut hade inte varit helt fel heller, med tanke på klimatet som brukar vara i santiago de compostela under vintern. Så det ända jag vet just nu, är att det är Spanien som gäller!

    Min spanska är ytterst begränsad, men det kommer vara ett av målen där nere, att lära mig spanska ordentligt.

    Jag har dock några funderingar kring detta, eftersom i princip all information man behöver veta finns på detta forum, men finns även mycket annat så det blir som att leta efter en nål i en höstack :p

    Vad är de viktigaste sakerna jag måste tänka på?
    Vad behöver jag fixa innan jag åker (praktiskt)?

    Någon som har erfarenhet från Santiago de compostela eller tips på andra ställen?

    Hur stort kapital på ett ungefär skulle behövas för att kunna stanna där borta i några månader iallafall, ifall man inte skulle få något jobb?

    "Allmän månadskostnad", då tänker jag mest på hyra, räkningar, normalt levnadssätt?

    Det är många tankar och funderingar angående detta, men motivationen på att ta mig iväg är på topp.

    MVH
    Jimmy
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    1000 € i mànaden kan man leva pà. ingen flärd men heller inte som en fattiglapp.... om du inte ska bo i Barsa eller Madrid centrum...
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Jimmy

    Välkommen till Spanienforum spainsmile

    Ja som du säger så finns mycket information här i alla kategorier
    på forumet men det är alltid något mer som man vill veta.

    Nu vet jag inte om du är ung och flexibel :confused:
    Bo i norr/väster på vintern är ju ingen hit och på sommaren
    kan det ju vara extremt varmt. Det är därför så många spanjorer-
    som kan - drar sig åt kusterna, speciellt Costa Blanca och Costa del Sol.
    På vintern för att få värme och sol och på sommaren för att
    få lite vind vid kusten så det blir uthärdligt.
    Kan visserligen vara nog så rått och nog så varmt här också men
    om man ska jämföra..

    Beträffande jobb och poco spanska så är det också klart lättare
    där det finns mycket turister. Kanske du kan ta med A-kassa i 3
    månader som man iaf fick förut. Ändrat?
    För att inte bli helt solo så är det ju också bra att bo där man kan
    kommunicera med folk innan man lärt sig spanska. Risken är förstås
    att man blir bekväm och inte lägger ner så mycket jobb på det.
    Börja lära dig NU..thumb

    Ja det var en början...Du måste ju ha en bostad, finns ju gott
    om att hyra. Bo på nåt billigt ställe medan du letar.
    Du kan ju annonsera i svenska/norska tidningar som finns.
    Billigast är ju vid turistorterna så när du väl bestämt var så
    får du säkert mer tips.

    Ciao så länge/ P ;;;;;)
     
  5. Xajje

    Xajje Ny medlem

    Blev medlem:
    24 juni 2011
    Inlägg:
    5
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaren.
    Nalle, jo det var nog däromkring jag hade räknat att man skulle hamna, vilket är kanon :)

    Preciosa
    Jo, jag är både ung och flexibel.
    Okej, har du något tips på något sjysst ställe där nere, där det ändå är relativt lätt med boende och jobb?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. xon

    xon Ny medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Går själv i samma tankar och har äntligen bokat flyg ner i slutet på augusti.
    Mitt mål e att åka runt och kolla Bla Fuengerola, Torremolinos, Nerja, Estepona, och Cadiz som möjliga permanent boende. Sen hoppas att jag får mig ett slag i ansiktet när jag kommer tillbaka till detta dystra Sverige efter ett underbart Spanien och tar mig i kragen och flyttar ner. Letar jobb för fullt och skolorna så man kan lära sig spanska finns lite över allt. Tror det kommer bli lättare att hitta nått när man väl e där nere så dom får en annan blick av vem man är...
     
  8. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    välkommen till forumet xon! jo snart kommer hösten, 10 futtiga sommarveckor har vi ju här i sverige! :( Med lite tur och en jäkla anamma fixar man det härnere thumb
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Xajje!
    Ja det är väl lättast att få tag på billiga lgheter i Torrevieja
    och Fuengirola där det är stort utbud - och mest skandinaviskt
    folk ang jobben.
    Man får härja runt och leta,läsa,annonsera och prata med folk
    på plats. Tidn Sydkusten,Spaniaavisen,Svenska Magasinet m fl
    kan man ju kolla annonser och själv annonsera och här på
    forumet under jobb och hyra-kategorierna.
    Blocket svenska och Spaniens motsvarighet Segundamano.es.
    Finns trådar om jobbsajter och lgheter i bakåt här på forumet. thumb

    Hola Xon,välkommen till forumet spainsmile

    Hoppas det går bra med letandet, bostad finns alltid..jobb får
    man anstränga sig lite men kan gå.

    Kram P ;;;;;)
     
  10. xon

    xon Ny medlem

    Blev medlem:
    6 mars 2011
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för välkomnandet.. Ja jag är inte så orolig faktiskt.. Alla länder kommer alltid ha nån sorts kris och en del har större arbetslöshet än det andra.. Men jag har alltid sagt att vill man ha ett jobb så finns där ett jobb. går inte och bara sitta ner och tro att man får ett.
    Det som är mest skrämmande och det jobbiga steget e väl att man vet vad man har och det är tryggt här.. Men det e väl bara att inse att det kommer inte bli lättare så det är bara att ta sig över tröskeln.
     

Dela sidan

Laddar...