Flytta till Spanien nästa år

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Lundgren, 23 oktober 2009.

  1. Lundgren

    Lundgren Ny medlem

    Blev medlem:
    22 oktober 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej!

    Jag är en kvinna på 53 år som planerar att flytta tillbaka till Spanien efter att ha bott hemma i Sverige i drygt 16 år. Jobbade och bodde på Mallorca i mitten på 90-talet och flyttade sedan hem igen. Nu är det inte lika enkelt att flytta då jag inte har något företag som står för allt pappersarbete mm utan jag måste ordna allt själv! :( Planerar att flytta om ca 6 månader och jag vill bo på Mallorca och arbeta som sjuksköterska. Någon som vet hur man går tillväga med allt praktiskt? Vart jag ska vända mig för att ordna allt med sjukförsäkringar, banklån mm...ja, det är så mkt att jag blir yr! ));) Behöver även träna min rostiga spanska innan jag far och där jag bor finns inga språkkurser i just spanska.. några tips även där?! Ja det blev en del och alla tips och råd mottages mycket tacksamt!
    Med vänlig hälsning
    Eva-Marie
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Xiroi

    Xiroi Ny medlem

    Blev medlem:
    9 november 2009
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1
    Du kan säkert få hjälp av din arbetsgivare.

    Vad menar du med sjukförsäkringar? Privata sjukförsäkringar fixas på noll tid, det finns massor med försakringsbolag. De mest kända är Sanitas och Asisa, men det finns även andra.

    Annars har du rätt till vård och sjukpenning så fort du blir anställd och du behöver inte göra något själv, det är ju din arbetsgivare som fixar det och som drar en viss summa av din lön varje månad (han betalar en del av dina sociala avgifter, du betalar också men den delen drar arbetsgivaren direkt från din lön och betalar till Försäkringskassan själv). Du behöver nog skriva på lite papper men, som sagt, din arbetsgivare hjälper till med det.
     
  4. Lundgren

    Lundgren Ny medlem

    Blev medlem:
    22 oktober 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    tack snälla xiroi för ditt svar, just nu så har jag ingen arbetsgivare.. :( men är optimistiskt inställd.. har jobbat inom sektorn förut och har lite kontakter där fortfarande men såklart det är ingen garanti.

    Hur mycket kostar en sjukförsäkring nu Xiroi?
     
  5. Xiroi

    Xiroi Ny medlem

    Blev medlem:
    9 november 2009
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1
    Det finns ju olika priser beroende på vilken täckning man väljer. Du kan gå in på deras sajter och kolla.

    Sanitas - Seguros médicos y servicios de salud
    asisa - Somos médicos
    (Det är ju bara 2 av de största försäkringsbolag)

    Det kan löna sig med tandvårdsförsäkring, tandläkare är svindyra i Spanien.

    Hoppas att allt funkar ok med dina kontakter. Det finns nordiska servicehem vid kusten där de vill gärna anställa skandinavisktalande sjukvårdspersonal.

    Jag vill inte vara elak, bara realistisk: är man över 40 blir det svårare att få jobb, ju äldre, desto svarare, så det är viktigt att du vet om det. Men har man kontakter är det ju en annan sak. Och vänder du dig till de som behöver svensktalande personal blir åldern inte så viktig. Lycka till!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Lundgren

    Lundgren Ny medlem

    Blev medlem:
    22 oktober 2009
    Inlägg:
    16
    Mottagna gillanden:
    0
    Nejdå du är inte elak, förstår självklart att det är svårare när man inte är 25 längre :) Men tror mig kunna få någonting inom den bransch jag varit aktiv inom.
    Tack snälla du! Bra idé om servicehemmen, ska kolla med de!

    Bra om det stämmer att skandinavisk personal står högt i kurs.. thumb för så var det för länge sen också.. och att det håller i sig!
     
  8. monika mangan

    monika mangan Ny medlem

    Blev medlem:
    26 januari 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hey jag är en mamma med två barn, en treårig flicka och en 20 åring som går på KTH i STHL, som jag är nästan säcker på skulle vilja hälsa på alltid när hon hade semester. Jag själv har funderat på att bosätta mig själv och barnen i Spanien och vill hjärna få lite information om vilka möjligheter det finns för att få tex en liten mer ner sliten farm utanför nån större ort, öppna eget (mer på farmen), ssedan, kan man få ett nytt bankkonto, hjålp med banklån, och först och främst hur kan en sån farm kostan. Jag har många språk som jag pratar, haft eget i Sverige och i Syd Africa och har goda ideer för nytt. Jag skulle vara mycket tacksam om så mycket information som ni kan ge mig om allt jag nämde ovan.
    Det är riktigt roligt att få kontact med andra som bor i Spanien, det är en större del av önskan att kunna bosätta mig själv och mina barn i Spanien och att börja om från något nytt i varm land.
     
  9. crazys

    crazys Ny medlem

    Blev medlem:
    25 december 2008
    Inlägg:
    323
    Mottagna gillanden:
    3
    Farm/ rustic - Spain
     
  10. Kennet

    Kennet Ny medlem

    Blev medlem:
    9 april 2010
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej

    Jag undrar lite om hur det fungerar och vad det kostar att hyra en liten lägenhet behöver inte vara stor. Även en del annat som man behöver tänka på med vet inte så mycket om något sådant men har varit på mallorca en gång förut och gillade det bra jag mådde mycket bättre där när det var varmare än här hemma. Undrar även över sådant som sjukvård om det skulle bli akut annars så vänder jag mig till min läkare här hemma för jag har en kronisk sjukdom (inte smittsam) så jag väntar på att få hel sjukpension har halv nu. Men skulle vilja flytta när jag får hel så jag har en inkomst men behöver bo relativt billigt max 4000-4500 kr månaden för boende. Så hoppas på en del tips innan jag funderar vidare skulle ju helst bo i västindien men är ju lite för dyrt verkar det som och mallorca är det bästa ställe efter västindien som jag varit i så kan tänka mig att bo där året runt även om det inte är så varmt på vintern men bättre än Sverige. tackar på förhand för dom tips jag kan få. Mvh kennet
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Kennet..

    och välkommen till forumet.

    I våra "trådar" här finns mycket att läsa om sjukvård, att leva och bo osv...

    På Costa Blanca, alltså fastlandet kan du hyra en liten lgh för 2500-3000 svkr
    i mån plus el och vatten. Kan ju var lite dyrare på Mallorca. Man brukar få ge en månadshyra i deposition som man sen får tillbaka när man flyttar.
    Det är ju privatpersoner som hyr ut, många har mäklarfirmor som sköter det hela. Man kan annonsera själv i olika forum också. Googla på Mallorca," att hyra".

    Beträff sjukvård så har man ju som EU-medlem alltid rätt till akut sjukvård. Har man en kronisk sjukdom så antar jag att man får hjälp med vissa
    nödvändiga besök..Bäst är väl om man inte är skriven i Spanien att ha en extra försäkring.
    Som sagt Kennet, det står mycket i trådarna att läsa på vänster sida i forumet om allt som hör till att leva,bo i Spanien.

    Lycka till / P;;;;;)
     

Dela sidan

Laddar...