Flytta till Spanien med nyfödd bebis? Söker tips och information!

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Amanda, 18 juli 2012.

  1. Amanda

    Amanda Ny medlem

    Blev medlem:
    3 juni 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej

    Jag och maken funderar över att skaffa en liten knodd tillsammans. Jag skulle helst endast tillbringa den kortaste möjliga tid i Sverige efter födseln (vad rekommenderar ni som har fött barn, hur är det med tester och uppföljning och sådant?) Skulle helst flytta med maken och barnet kanske en månad eller så efter födseln, om det inte finns starka skäl att dröja något? Sedan har jag tänkt att vi ska bo därnere under barnets första 12-18 månader. Någon som har gjort något liknande? Tips om sjukvården därnere? Man har väl rätt till samma som här i Sverige när man är EU-medborgare?

    Nån som har tips om föräldrapenningen? Jag funderar om vi inte ska ta ut 3.5 dagar vardera. Får man ledigt från sitt jobb (heltid) även om man inte tar ut full föräldrapenning? Läst att under det första året ska man kunna ta föräldraledigt utan att ens behöva ta ut föräldrapenning alls. Någon som har tips där? Jag tänkte om vi tar ut 3.5 dagar vardera så får vi väl också den där 50 kr bonusen. Däremot förlorar vi ju barnbidraget eftersom vi bor utomlands mer än 6 månader. Ingen av oss kommer att arbeta utomlands. Jag läste att om en förälder arbetar så ska man få både barnbidrag och föräldrapenning - men från Spanien, inte Sverige.

    ALLA TIPS välkomnas, även det mest självklara! T.ex såg jag i ett annat forum att mödravårdscentralen inte rekommenderade att man ens åker på semester till Medelhavet på sommaren för att det skulle vara för varmt för bebisen! Men alla bebisar som föds i dessa länder då? Det låter ju helt tokigt. Samtidigt påpekade någon att de som har bebisar i dessa länder också vet hur man hanterar bebisar och värme till skillnad från de som saknar den erfarenheten. Så ja, alla tips välkomnas verkligen. Vi har inga barn sedan tidigare så det finns mycket att lära här!

    PS: Vilken del av Spanien rekommenderar ni att flytta till och varför?
    PS2: Jag och maken talar båda castillano, dock ingen katalan. Men det funkar ju med castillano även i de katalanska delarna av landet (har varit i Barcelona och på Mallorca).

    spainsmile

    Tack!
     
    Last edited: 18 juli 2012
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hola, och välkomna hit!
    Visst klarar bebisar vädret i Spanien. Annars skulle det ju inte födas ett enda litet barn i detta land! Man ska ju se till att de inte skaqvistas i solen, utan ha skugga hela tiden. Men det gäller ju även i Sverige. Och ge riktigt mycket att dricka. Siestan bör man vara inomhus med fläktar eller AC.
    Norra Spanien, tex Asturias är inte lika varmt som längre söderut. Asturias är dessutom väldigt vackert och grönt.
    Hur ni ska göra med föräldrapenningen vet jag däremot inte. Är det nödvändigt att ni Är hela tiden här nere? Eller kan ni "mellanlanda i Sverige" , jag tänker pá barnbidraget. Att om ni är i Sverige innan de 6 mánaderna har gátt kan ni ju behálla bidraget, och sen flyga ner igen.
    Spráket blir ert minsta problem skulle jag säga, för med castillano klarar man sig överallt.
    Lycka till!
     
  4. Amanda

    Amanda Ny medlem

    Blev medlem:
    3 juni 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    "Ge mycket att dricka" Så förutom modersmjölk ska bebisen även dricka massa vatten. Är det lätt att få bebisar att dricka vatten? Kan tänka mig att de inte gillar vatten och bara vill ha mammans mjölk... men sedan är jag väl inte så insatt, ännu.

    Och det där med "mellanlandning"... Hur går det till? Låt oss säga att vi bor i Spanien i 6 månader. Sedan vill vi hem och besöka mor- och farföräldrarna i Sverige. Är här några veckor? Måste man göra en flyttanmälan i samband med det? Och sedan igen anmäla att man flyttar utomlands. Eller hur funkar sådant där när man får bidrag?

    (Vi har tidigare bott utomlands med vi meddelande inga myndigheter i Sverige då när vi flyttade. Endast hyresvärden så att vi fick hyra ut vår lägenhet här i andra hand. Men då fick vi inga bidrag från Sverige heller).
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har inte haft bebisar i Spanien men dock i Sverige. Det gár att ge dem dricka med nappflaska. Eller mata med sked. Det är jätteviktigt att de inte torkar ut. Vattnet ska vara kokt och avkylt (även i Sverige!). Eller om de inte vill ha vatten sá finns ju "babyjuicer" i mindre flaskor, tex Findus har det (har haft). Detta gäller ju om det är varmt och om man vistas ute.
    Jag vet inte i detalj hur en "mellanlandning" fungerar i verkligheten, har aldrig gjort det men det var en tanke som dök upp bara. Om det ska till en flyttanmälan varje gáng vet inte jag. Men det kan inte vara sá svárt. Lite extra papersarbete, men kan vara värt. Tänk först var man fár mest barnbidrag, Sverige eller Spanien. Det finns väl en myndighet som vet mer om detta...(i Sverige).
    Och just det, máste man göra en flyttanmálan, bidragen kommer ju in pá ett konto i Sverige och ett sádant konto kan man ju vakta var man än bor. Jag har ett internetkonto hos Handelsbanken och jag har dosan med hit ifall jag skulle behöva swifta mer pengar till mitt konto här.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag har fött barn i Spanien pâ sommaren, att ha bebis där gâr sâklart hur bra som helst. Skulle inte rekommendera varken AC eller fläktar, stora temperaturskillnader är värre än konstant värme.
    Râden här är att INTE ge vatten om du helmmar. Modersmjölken anpassar sig själv efter barnets behov. Är det varmt blir bebisen jättetörstig och dricker väldigt mycket, dâ anpassar sig bröstmjölken och blir tunnare. Flaskbebisar ska däremot ha vatten. Absolut bäst att amma, även om det är jobbigt.
    Promenera tidiga morgnar och sena kvällar. Folk är ute med barnvagnar till kl 11 pâ kvällen. Nâgot som är viktigt är att ha sâ lite kläder pâ barnen som möjligt, helst bara blöja. Vecken pâ kroppen mâste hâllas torra, annars fâr de utslag av svett. Torka ofta, det finns även specialtalk för vecken och mot värmeutslag pâ apoteket.
    Barnbidrag finns inte i Spanien, bara en ersättning för arbetande mammor med barn under 3 âr, detta gäller alltsâ när de gâr tillbaka till jobbet. Den är pâ 100 Euro/mânad. Föräldradagarna är 4 mânader, men dâ mâste du ha jobbat i Spanien och ta ledigt direkt efter födseln.
     
  8. Amanda

    Amanda Ny medlem

    Blev medlem:
    3 juni 2012
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack ni bägge för tipsen.

    Men Anna M: 1) vi får förädrapenning från Sverige 2) ingen av oss ska arbeta i Spanien 3) barnbidrag får man från Sverige om man vistas utomlands mindre än 6 månader. Så är vi där 6 månader får vi det, men jag tror vi klarar oss utan om vi bestämmer oss för att stanna ett år.
     

Dela sidan

Laddar...