Flytta till Barcelona - Hyra lägenhet utan anställning?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Patrik22, 11 juni 2018.

  1. Patrik22

    Patrik22 Ny medlem

    Blev medlem:
    11 juni 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag och sambon funderar på att flytta till Barcelona där hon ska söka jobb och på fritiden plugga strökurser.

    Jag planerar att plugga ett distansprogram på en svensk högskola och leva på csn/besparingar.

    Tanken är att hon skaffar NIE nummer, socialsäkerhetsnummer osv för att kunna söka jobb & hyra lägenhet. Eftersom jag kommer att leva på mitt csn behöver jag väl inte skriva mig på något sätt i Spanien? Alltså att vi hyr lägenhet, skaffar internet, försäkringar m.m. på hennes namn?

    Dessutom undrar jag om det går att hyra lägenhet utan att ha en fast anställning? Alltså att vi åker dit och lever på besparingar tills hon har fått ett jobb? Kräver hyresvärden generellt anställningsbevis? Vi har mycket sparade pengar, räcker det att visa kontoutdrag?

    Många frågor på varandra, hoppas någon av er har svaren :) Tack på förhand!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag och min man har varit distansstudenter här i Spanien i två år nu och har, precis som ni tänkt göra, levt på CSN-lån och besparingar. Vad ni behöver göra beror på hur länge ni tänkt stanna. Lite byråkratisk krångel behöver ni ta er igenom.
    SVERIGE:
    1) Folkbokföring. Om ni vet att ni ska stanna mer än ett år, eller när ni vet det, måste ni båda skriva ut er från Sverige. Se till att skaffa en elektronisk brevlåda hos minmyndighetspost.se så du kan fortsatt kommunicera med myndigheterna ex för deklarationen.
    2) Sjukvård. Du som studerar med studiemedel från CSN räknas trots att du är utskriven som bosatt i Sverige ur sjukförsäkringssynpunkt. Det innebär att du innan flytten ska kontakta försäkringskassan (deras utlandskontor i Visby) och skicka dem blankett FK5459. Då får du ett intyg om att du är fortsatt försäkrad i Sverige och berättigad till sjukvård där. Du får också tillgång till sjukvård i Spanien med EU-kortet under hela studietiden. Utan intyget omfattas du som distansstuderande inte av sjukvårdssystemet i någotdera av länderna.
    Din sambo, som inte studerar, har tillgång till sjukvård med EU-kort enbart om hon inte är utskriven från Sverige. När hon får ett arbete med lön omfattas hon istället av det spanska sjukvårdssystemet. Det går att teckna privat sjukvårdsförsäkring om hon inte får arbete.
    3) Försäkring. Personförsäkringar kan bara tecknas i det land där man är skriven. Se till att skaffa dig en form av förlängd reseförsäkring INNAN ni reser från Sverige, sen är det försent. Varför? EU-kortet ger bara rätt till akut och nödvändig vård, i övrigt är det svenska sjukvården som gäller. Om det blir så illa att du behöver ambulans- eller sjukflygtransport så behöver du ha en svensk reseförsäkring, som gäller transporter till Sverige. Kontrollera noga att den försäkring du väljer även gäller vid distansstudier och att den kan förlängas efter ett år.

    SPANIEN:
    4) Skaffa bankkonto. Allt ni gör, hyreskontrakt, mobilabbonemang etc, kommer i de flesta fall kräva att ni har ett bankkonto. Räcker med uppvisande av pass för att skaffa kontot.
    5) NIE-nummer och uppehållstillstånd. Skaffa NIE-nummer hos Policia Nacional och sök samtidigt om uppehållstillstånd (residencia), vilket krävs om ni ska vara här mer än tre månader. Tid förbokas (Cita Previa) på deras hemsida och det finns en bra instruktion för de blanketter som ska fyllas i på Spanska ambassaden i Stockholms hemsida. För att få uppehållstillstånd krävs: 1) att ni kan uppvisa egen försörjningsförmåga, antingen genom inkomst eller tillräckliga bankmedel, d v s utdrag på CSN-beslutet, ett kontoutdrag och eventuellt din sambos lönespecifikation/anställningsintyg om hon fått arbete 2) att ni har sjukförsäkringsskydd. Här kan intyget från FK visas upp, och om din fru inte fått arbete en privat sjukförsäkring. Obs! alla svenska dokument som visas upp ska vara översatta till spanska av auktoriserad översättare.
    6) Hyra bostad. De flesta kräver att man kan uppvisa någon form av inkomst. Använd samma underlag som du använde när du sökte uppehållstillstånd hos polisen. Det kommer räcka.
    7) När ni har NIE-nummer och en bostad går ni till ert lokala Ayuntamiento och skriver in er i kommunen. Brukar vara en enkel procedur.
    8) Njut av tillvaron.

    Och så förstås, som distansstuderande blir krav No 1 på ett boende att det finns eller går att ordna en stabil internetuppkoppling.
     
    Preciosa gillar detta.
  4. Patrik22

    Patrik22 Ny medlem

    Blev medlem:
    11 juni 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Vilken tur jag har, kul att ni har gjort samma sak :)

    Stort tack för en så komplett lista, jag börjar kolla på det direkt. Min sambo jobbar med kundservice/försäljning nu så vi tänkte kolla med några svenska bolag i Barcelona om de söker folk. Hennes spanska är inte så bra så det vore kanon om hon kunde jobba mot svenska kunder.

    Återigen, TACK!
     
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Min son bodde i Barcelona ett år. Började med säljjobb, vilket var urusla villkor, de blev anställda och sparkade om vartannat beroende på om företaget just då hade nummer de kunde ringa. Målen för provisionsdelen på lönen var uppsatt så den var nästan omöjlig att nå, och om de nåddes fick de i alla fall inget utbetalt. Han hittade istället på plats ett jobb på ett företag med kundservice, support mot skandinaviska kunder. Betydligt bättre. Det är klart att det kan finnas bra säljjobb, det är bara svårt att veta vilka som är seriösa och inte.

    Det finns ett antal sidor där det går att börja söka jobb i Spanien redan hemifrån:
    https://www.arbetsformedlingen.se/For-arbetssokande/Hitta-jobb/Platsbanken/
    https://www.fortis.com.mt/sv/lediga...MI19b02t_L2wIV1fZRCh3QuQLSEAAYASAAEgKCTvD_BwE
    http://www.utlandsjobb.nu/lediga-jobb-i-spanien/
    https://www.workwide.se/?s=&post_type=jobs&geo_s=Spanien&category_s=

    Lycka till!
     
    Preciosa gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Patrik22

    Patrik22 Ny medlem

    Blev medlem:
    11 juni 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack så mycket :)
     
  8. Patrik22

    Patrik22 Ny medlem

    Blev medlem:
    11 juni 2018
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej igen! Har funderat mycket på detta och blir lite orolig för tanken att inte ha ett sammanhang. Hur var det för dig, lyckades du träffa andra förutom din man som också studerar på distans? Eller finns det studiegrupper man kan ansluta sig till, med lokaler man kan hålla till i? Är bara rädd att blir understimulerad av att inte ha något utbyte ansikte mot ansikte med ens kursare. Jag kanske övertänker det hela?
     
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Jag tror det skiljer sig mellan vid vilken skola du ska distansstudera och vad du ska studera. Där jag studerar har de bra uppbyggda system som gjort att jag haft bra kontakt med de andra på programmet, vi har möten via webben och har gjort ett flertal arbeten ihop. Vi har också en egen facebook-grupp där aktuella frågor tas upp och chattar mer spontant via messenger. Det program min man läser, vid samma skola, ser lite annorlunda ut då de som läser väljer olika studietakt, därför blir det inte samma sammanhållning och de har få uppgifter de ska genomföra tillsammans. Så det kan skilja sig åt. Däremot får du inte samma typ av studentliv (läs fika o party) som om du läser på plats. På plats i Spanien går det ju alltid att engagera sig i olika "svensk"sammanhang på plats och på så sätt komma in i sociala sammanhang, även om det inte är kopplat till studier.
     

Dela sidan

Laddar...