Flytta söder ut.

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Riddrick, 24 februari 2013.

  1. Riddrick

    Riddrick Ny medlem

    Blev medlem:
    24 februari 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Har en dröm om att flytta, å då till lite lagom varmare breddgrader än Sverige. Jag vill bo bortom sverige under större del av året, Spanien känns sådär lagom, men jag vet fortfarande inte till vilken stad. Jag gillar vatten men inte å bada. Jag söker mig till landsbygden men vill ha närhet till lite uteliv, jag behöver inte bo flott, men gärna med hyfsad standard. Jag skulle föredra att bo i närheten av andra svenskar iallafall till en början. Med vänlig hälsning, /// riddrick.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. perraxx

    perraxx Medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2012
    Inlägg:
    57
    Mottagna gillanden:
    1
    Tjenis!
    Åk ner och kolla runt lite först, finns ju massor av lägenheter att hyra till en rätt billig peng, i alla fall under lågsäsongen. :)
     
  4. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Att förverkliga en dröm utan att bli besviken innebär tyvärr att man måste successivt omvandlla drömmen till verkligheten.
    Börja som sagt att åka ner och kolla läget. Har du möjlighet ta 3 veckor på lågsäsong och planera inte utan ta dagen som den kommer. Dvs testa vardagen.
    Åk sedan hem och smält dina intryck och erfarenheter och gör om detta några gånger....
     
  5. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Du skriver inget om du är beroede av att hitta jobb, vilket skulle nog göra det lite mera komplicerat, men om du redan vet hur du kan försörja dig finns det just inga problem. Har du familj finns det också mer att ta hänsyn till.

    Är du pensionär är det bara att hyra en lägenhet/radhus för några månader och prova på. Börja på nåt tryggt "svenskställe" som Torrevieja och utfforska omgivningen. Gillar du inte det hyr du nån annanstans.

    Lycka till! :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Riddrick

    Riddrick Ny medlem

    Blev medlem:
    24 februari 2013
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för alla era svar.
    Att Testa att bo där en längre tid är en bra idé, dock är Spanien stort och visst vore de trevligt att åka runt och titta, har ju inte råd att turnera hur mycket som helst men klart man kan hyra bil och utforska, men jag skulle nog vilja ha tipps på dom vanligaste ställena som vi svenskar föredrar att bo på, för att minska urvalet lite, för och nackdelar med fastlandet respektive övärlden. jag är inte så beroende av jobb då jag har svensk pension, jag har inga barn bara en sambo att tänka på.
    Jag ser fördelen med fastlandet då man kan ta bilen ner, men om man bor på Mallorca kanske man inte behöver bil.
     
    Last edited: 26 februari 2013
  8. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Om du gillar vatten men inte behöver finkornig sandstrand, kan jag rekommendera kusten mellan Málaga och Almería. Vackert landskap med mäktiga berg, fruktodlingar, fin utsikt över hvet. Mest klippstränder men ocksâ mkt vackra strander med grovkornig sandstrand. I Nerja och Almuñecar finns svenskkolonier med klubbar som träffas och gör aktiviteter. Lantligt, trevliga, "vanliga" människor, men ändâ nära till stora städer som Málaga och Granada. Skönt klimat, solen värmer hela âret och pâ vintern har du snö pâ bergstopparna. Bra vägar. Bil behövs.
     
  9. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Vill du ha närhet till andra svenskar så rekommenderar jag någonstans inte för långt från "svenskhuvudstaden" Fuengirola. Bor du utmed kusten på sträckan Malaga - Fuengirola så klarad du dig utan bil då det finns ett helt suveränt lokaltåg som går var 20 minut. Vill du räremot bo en bit in i landet så är bil ett måste.
     
  10. Mclizen

    Mclizen Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2010
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    För europas bästa väder så flytta till solkusten, för bästa umgänga runt Fuengirola men för billigast boende i närheten av "folk" till Estepona eller Nerja :) Bor "här nere sedan tre år. Lycka till!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. nilsson38

    nilsson38 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 maj 2013
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag undrar följande vad kostar det att bo i Spanien Marbella lägenhet hyra 400E ok men vatten el och mat för en ensam pensionär Jag har hittat en golfbana som man spelar årsvis för 500 E kan man leva bra på 1500E i månaden med dom kostnaderna jag nämt tacksam för svar
     
  13. Ran22

    Ran22 Ny medlem

    Blev medlem:
    8 januari 2013
    Inlägg:
    129
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag tror att du kan leva bra med den budgeten. Låter som om du redan hittat boende för 400€/mån + el och vatten. Det är nog en ganska vanlig hyra för åretruntkontrakt. Vet ej hur det är i just Marbella, men för 300-400€ månad kan man hitta bra boende för en person när man hyr minst 11 månader. Elen är dyr så det gäller att snåla lite, men maten är billigare så det jämnar ut sig.
    Hoppas du får ett fint liv i Spanien! :)

    Edit: Egentligen inte så lätt att säga vad en annan kan klara sig på eftersom det beror på så många saker. Skall du ha bil t ex är dyrt med dagens bensinpriser eller äta ute varje dag etc. är du i ett helt annat läge.
     
    Last edited: 9 maj 2013
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Även i Torrevieja finns det skandinaver, med flera klubbar. Dessutom engelsmän (om du kan språket), tyskar osv...Väldigt internationellt. Billigare än Costa del Sol. Men lika varmt, eller varmare...:)
     
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Tja, det Är klart du kan, Mànga spanjorer tjänar bara 1000€ i màn ooch de tycks ju klara sig (även om det med nöd och nippe)

    Beror ju helt och hàllet pà din livstil.
     
  16. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Som ensam pensionär klarar du dig säkert i Marbella, men du lever mycket billigare uppe i Fuengirola. Där har du också ett betydligt större skandinaviskt nätverk.
     
  17. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Om golfen är din huvudaktivitet och du inte äter ute kommer du få mycket pengar över. (Om du inte spelar om pengar på golfbanan förstås. då finns det ju ingen garanti för hur det går)
     

Dela sidan

Laddar...