Flytta permanent till Spanien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av SatuJ, 22 november 2011.

  1. SatuJ

    SatuJ Ny medlem

    Blev medlem:
    22 november 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    Maken går i tjänstepension till årsskiftet, och jag har planerat att jobba i max 5år till ( är 51 nu), sen tar vi vårt pick o pack och bosätter oss på Solkusten.
    Har läst en hel del på forumet, och en del har varit intressant.

    Vi har tänkt att hyra bostad, åtminstone första året...Har kollat på en del förmedlingar, och ser att hyra ligger på ca 350-500Euro. Men har så svårt att bestämma vart....

    Torrevieja verkar mycket svenskt. Alicante lockar inte alls, Murcia regionen verkar ok....Drar man sig neröver mot Malaga så verkar det dyrare...

    Finns en region som heter Almeira, någon som vet nåt om den?

    Det enda vi egenligen vill är att ha en bostad med minst 2sovrum och en stor uteplats/terrass.

    Vad betalar man mer än hyra? någon som har en ungefärlig siffra?
    är det smartare att köpa bil i Spanien, eller att ta med sin från Sverige?
    är det dyrt att frakta bohag från Sverige? Eller ska man köpa allt i Spanien?

    Ser att de flesta bostäder man hyr, hyr man möblerat. Krävs det stor deposition vid hyra?

    Hur är normala levnadskostnader i Spanien numera?

    Nu börjar nedräkningen.....:sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Hej,
    Du tänker visst regionen som heter Almeria. Med en stad som heter likadant. Medelstor stad. Jag har varit där ett par gånger men gillade inte staden Almeria speciellt mycket. På sommaren är det ofta jättevarmt. När jag var där var det +40 och mer hela veckan. Man stängde av vattnet i några timmar mitt på dagen för det var vattenbrist.
    Landskapet utanför är ett riktigt ökenområde. Där han man spelat in Clintans western filmer... Men Almeria är mycket mer än detta...
     
  4. SatuJ

    SatuJ Ny medlem

    Blev medlem:
    22 november 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0
    Almeira

    Den Almeira jag tänker på ligger mitt emellan Alicante och Malaga, på kusten...
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    det är den staden som Pozuela sa, Almeria.

    Man kan hyra bàde med och utan möbler. Vanligast är möbler. Priser kan variera väldigt mycket beroende pà var, när och skick.

    Ska ni flytta ner permanent sà hyr ett àr först. Kör runt och reka lite vilka omràden ni skulle kunna tänka er.

    Almeria ligger ca 3 timmar med bil fràn Alicantes flygplats, 2 fràn Murcias och 2,5 hr fràn Malaga, Har en egen flygplats, men har inte särskilt mànga internationella flyg (inga till Skandinavien tror jag)

    Har ingen megaturism typ, Funkan, Torrevieja eller Benidorm och kan bli lite ödsligt pà vintern.

    Mer info pà http://en.wikipedia.org/wiki/Almeria
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Almeria

    Almeria stad kan nås med buss och tåg förutom bil eller flyg. Bussen från Málaga tar ca 3,5 t. Snabbt och tryggt, dessutom billigare än tåg.
    Dt tar ca 1 t med bil till Sierra Nevada, där det är skidsäsong ca 5 månader per år. Fler liftar och backar än i Åre tex.
    Andar städer i provinsen är Adra (min favorit), Vera och Mojacar.
     
    Last edited: 22 november 2011
  8. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Cabo de Gata är värt ett besök. Väldigt fint (naturpark). Naturligtvis finns det flera pueblos i inlandet, men där är det väldigt varmt och torrt om somrarna. Ökenlandskap, som Pozuela sa.
     
  9. SatuJ

    SatuJ Ny medlem

    Blev medlem:
    22 november 2011
    Inlägg:
    66
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack Nalle för länken, och tack ni som svarat..
    Vädret verkat i alla fall lovande i Almeira.
    Är det mycket indelat mellan regionerna, med tanke på invandrade länder..
    Torrevieja är väl mycket svenskar, och norrmän.
    Hur är det med andra orter? Fuengirola, Benidorm osv.....

    Kanonbra forum förresten...
     
  10. Svensken vid havet

    Svensken vid havet Ny medlem

    Blev medlem:
    4 januari 2012
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    0
    Flytta till Spanien

    Om man flyttar från Sverige för gott så spelar det ingen roll VAR man bor, bara man trivs.
    MEN vill man behålla kontakten med vänner och bekanta i Sverige, kunna resa enkelt och billigt mellan länderna så är nog Costa Blanca ett mycket bra alternativ.
    Lågprisflyg går från Sverige alla dagar i veckan till Alicante, en tusenlapp tur o retur gör att men inte tappar kontakten med Sverige.

    Klimat, en prisnivå på fatigheter som är troligtvis den bästa på kusten, allmänna prisläget på mat och förströelse är behagligt lågt, betydligt billigare än tex costa del sol.
    Mycket svenskar i Torrevieja är lite tråkigt om man vill känna sig som turist, men tro mig, det är trevligt att prata Svenska när man är fast bosatt i landet, turista kan man alltid göra på andra platser, för man kan ju trots allt lämna hemmet i Spanien för semester nångång.
    Rätta mig om jag har fel...
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. NOSTRESS

    NOSTRESS Ny medlem

    Blev medlem:
    12 juli 2010
    Inlägg:
    21
    Mottagna gillanden:
    5
    Prisnivå

    Jag är inte enig i, att Marcadona på Costa del Sol har höjere priser end Marcadona på Costa Blanca!
    Med ca. en milijon fastigheder till salu i Spanien, så menar jag man kan göra ett klip ochså på Costa del Sol.
    Men, det hele beror jo på: Vad kan man, vad vil man, vad skal man!

    ----------------------------------------------------
    "Det er bedre at være solbrændt end udbrændt"! :sol:
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Svensken...spainsmile, välkommen till forumet

    Jo du har rätt på varje punkt :D

    Ciao P ;;;;;)
     
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola NOSTRESS! Välkommen du också till forumet om ingen sagt
    det förut spainsmile
    Just Mercadona har säkert samma priser antagligen.
    Men i övrigt så är det ofta slumpen som avgör var man hamnar
    och hur mycket pengar man har. Själv ville jag bo på Mallorca från
    början men såg dessa låga priser på Costa Blanca och det drog mig hit
    2001. Mallis hade två ggr högre priser då. Fortf är det dyrt där.
    Och bekvämt och billigt här med flyg som går ofta och kort transfer.
    Det betyder mycket iaf när man är gammal. Avskyr mer och mer
    flygresorna numera :( Köerna är längre och avstånden att gå inne
    på terminalerna blir bara större och större....Fast man ska inte klaga
    eftersom man är så himla priviligierad som kan vara i detta fantastiska
    land utan att ha hög pension... Inte alla som kan det...
    Ciao P ;;;;;)
     

Dela sidan

Laddar...