Flytt till Kanarieöarna

Diskussion i 'Teneriffa' startad av Persson92, 18 februari 2013.

  1. Persson92

    Persson92 Ny medlem

    Blev medlem:
    13 februari 2013
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan!

    Jag och min sambo har börjat fila på möjligheterna att flytta till Kanarieöarna. Vi var nyligen på semester på Lanzarote och förälskade oss genast i de vackra landskapen och de trevliga lokalinvånarna.

    Efter flertalet sökningar på olika forum inklusive detta, har jag fått mycket bra information om vad man bör tänka på.

    Det vi hittills kommit fram till är följande:

    * Vi tänker HYRA bostad från början, KÖP får bli en senare fråga.
    * Helst vill vi bo på Kanarieöarna på vintern och i Sverige på sommaren, det skulle passa oss bäst.
    * Troligen blir det att bosätta oss på Teneriffa

    Det stora "problemet" är jobb för oss båda. Det vill ju till att båda får jobb där annars faller allt.

    Jag kan svenska och engelska flytande samt lite spanska (vilket jag tänker plugga om vi flyttar dit). Har mailat en del arbetsgivare inom "animación" och reseledare då jag sysslat med "show" tidigare och är väldigt bra inom service. Lönerna verkar ligga på mellan E900 och E1200. Går detta att klara sig på?

    Min sambo kan dessvärre endast svenska flytande samt lite engelska och ingen spanska. Hon är duktig på att arbeta med människor, t.ex inom äldre- och barnomsorg. Därför undrar jag om det finns svenska familjer på kanarieöarna som önskar svensktalande barnpassning eller ännu bättre, svenska företag som hyr ut svensktalande "nannys" på kanarieöarna.

    Har mailat Svenska ambassaden i Spanien som hänvisade mig till Svenska Handelskammaren. De hade tydligen en lista på svenska företag i spanien sedan 2009 som de ville, hör och häpna, sälja för E40 + moms. Galet?! Finns det någon här som har denna listan eller vet var man kan få tag på den eller något liknande gratis?

    Boende ska inte vara så svårt enligt vad jag läst mig till och vi har letat på sidor som Idealista och Segundamo.


    Hoppas någon kan svara på mina frågor här ovan så vi kommer ytterligare bit på vägen mot vår resa till kanarieöarna.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Hej,
    Jobb på kanarieöarna kan vara lite knepigt, det är normalt sett lättare på spanska fastlandet. Men du kan prova megafon.net

    Lycka till,
     
  4. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Vi bor på Teneriffa (Norra Teneriffa - bästa klimatet i världen), men jobb här är definitivt inte det lättaste att hitta. Kanarieöarna har över 35% arbetslöshet, och att hitta jobb utan att kunna flytande Spanska är extremt svårt. Möjligen (marginellt) lättare på södra sidan av Teneriffa, men där dräller det i stället av Britter som slåss om de få jobb som finns som inte kräver Spanska.
    Själva skulle vi inte bott här om vi var beroende av lokala jobb. (Vi driver eget sen många år, via internet sen långt innan vi flyttade hit, och är inte beroende av den Spanska marknaden.)
    Att pendla mellan Kanariöarna på vintern och Sverige på sommaren - för det vet jag inte vilken typ av jobb ni kan ha i endera änden? Här - om man lyckas hitta ett fast jobb - bör man nog hålla hårt i det, som läget är nu.

    Inte för att avskräcka er, men för att ni ska förstå hur svårt det är.
     
  5. hundägarn

    hundägarn Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej.. hur gör ni för att ta er dit?? Har tittat på flyg från Göteborg och det verkar mer eller mindre hopplöst både till området runt Torreveija samt Teneriffa.. det är de områdena vi funderar på som skulle vara aktuella för en flytt om några år, när maken blir pensionär. Det billigaste jag hittar är flygstolar med fritidsresor till Teneriffa.Vet om det är nån ide att transportera bohaget dit eller ska man sälja allt och köpa nytt? Vet du om det finns nån mäklare där nere som har svenskspråkig personal? Valet står mellan Torrevija och Teneriffa som sagt men det verkar vara rätt mycket dyrare på Teneriffa eller misstar jag mej. I övrigt vad ser du för fördelar med teneriffa?? skatt, arvskatt, levnadskostnader, klimat m.m.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej hundägarn!
    Flygförbindelserna mellan Göteborg och Alicante, c:a 4,5 mil från Torrevieja, är väl bra? Både Norwegian och Ryanair har ju flera avgångar i veckan. Det finns flygbussar från Alicante till Torrevieja.
    rocio
     
    Last edited: 22 februari 2013
  8. hundägarn

    hundägarn Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    De verkar ha fyllt på sina resor sen jag tittade senst för då var det både glest och väldigt dyrt då jag ville åka med Norweigan.... Ryain Air är inget alternativ för oss. Men det är superdåligt till teneriffa .
     
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Vad gäller flyg till Teneriffa, så bor vi ju här, så det spelar inte så stor roll för oss. Men vi kommer från Stockholmsområdet, och dārifrån finns ju t.ex Norwegian, åtminstone på vinterhalvåret.
    Andra alternativ är t.ex Air Berlin och byta i Berlin, eller diverse bolag med byte i Madrid. (Via Madrid hamnar man på Norra flygplatsen på Teneriffa, vilket är närmare för oss.) Andra alternativ, hela året, är flygstol med Fritidsresor eller Ving till Gran Canaria, och sen studsa över till Teneriffa med lokalflyget. (Tar 30 minuter.)

    Vad gäller fördelarna med Teneriffa i övrigt, så är ju en stor del - för oss - själva klimatet. Här på Norra Teneriffa ligger dagstemperaturerna på runt 19-22 under kallaste månaderna Jan-Feb, och på 27-30 under varmaste tiden på sommaren. Enstaka värmeböljor vid "Calima" upp till 33 grader eller så, under några dagar. På södra sidan är det någon grad varmare på vintern, men upp till 10 grader varmare på sommaren. Ok för turister, men för varmt för oss att bo permanent. (Dessutom är det mycket vackrare och grönare på norra Teneriffa.)

    På fastlandet är somrarna hetare och vintrarna kallare. Här har vi hittills aldrig överhuvudtaget behövt använda varken luftkonditionering på sommaren, eller uppvärmning på vintern - vilket i sig själv sparar en hel del kostnader.

    Fastighetspriserna här är högre, tror jag... De har inte gått ner alls lika mycket här som i vissa områden på fastlandet, fastighetskrisen har inte slagit lika hårt här, men det går att hitta billiga och bra objekt här också, lite beroende på vad man söker efter.

    Övriga normala levnadskostnader tror jag inte är högre här, men jag har sett att t.ex. matpriserna verkar ligga runt 10% högre på södra Teneriffa än på norra. Även kranvattnet är dyrare där.

    För vår del - eftersom vi driver eget företag - är det även en fördel ur skattesynpunkt, speciellt att Kanarieöarna inte är en del av EU:s momszon.
    (Här finns en lokal skatt, IGIC, som nu är 7%, (ökade från 5% i somras) men ingen moms, IVA, som på fastlandet gått upp från 18 till 21% nu.)
    Eftersom vi "exporterar" tjänster till EU (och resten av världen), kan vi konkurrera bättre i EU än om vi varit på fastlandet och behövt ta 21% IVA av kunder inom EU. (Eftersom det inte är företag utan privatpersoner vi säljer till, gör det verklig skillnad på priset kunden måste betala.)

    Jag är inte fullt insatt i alla skattefrågor, så jag kan inte säga om det är några andra skillnader vad gäller det, för privatpersoner. (Men som frihandelsområde, och med lägre "moms" är många varor billigare här än på fastlandet - men en del av skillnaden äts upp av högre fraktkostnader.)


    --Pooh
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Tja, då är väl saken avgjord då. Det blir Torrevieja förstås thumb. Jag kom just ihåg att av din signatur att döma så kan ni inte flyga med Ryanair. Våra kompisar flyger alltid med Norwegian med sin "välmående" hund, som jag nämnt tidigare, från Göteborg.
    Teneriffa är nog bra på många sätt och vis, men det är förstås lite besvärligare med förbindelser då det är en ö. Plus något längre flygtid :(
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola!
    SAS kör ju också Gbg -Alicante...vad jag vet alltså thumb

    Ja klimatet är ju bättre på Teneriffa - sant. Men Gran C har väl bättre
    förbindelser annars :)

    Ciao P :sol:
     
    Last edited: 22 februari 2013
  13. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Om man verkligen flyttar till Spanien, spelar väl inte förbindelserna så extremt stor roll, om man inte planerar att åka till Sverige flera gånger om året?

    Sen vi flyttade hit har vi ännu inte varit tillbaka... nästa "Sverigeresa" är planerad till sommaren 2014 - men det är då till Ambassaden i Madrid, för att förnya passen...
    När vi flyttade hit var förbindelserna extremt dåliga, eftersom vi flyttade hit från Cypern... Från Cypern (avgång 3 på morgonen) till Frankfurt, (där vi missade anslutningen pga försening från Cypern), Frankfurt till Madrid, (där vi fick byta terminal pga anslutningsmissen tidigare), och slutligen till Teneriffa. Allt detta med 2 vuxna, en tvååring, och en katt... Men det funkade, och nu bor vi här sen 2 år tillbaka.

    Anhöriga som kommer hit (från Stockholm eller Helsingfors), flyger antingen direkt till södra flygplatsen (Norwegian eller flygstol med charter), via Berlin (Air Berlin), eller, som mina 83-åriga föräldrar gjort tidigare, och kommer göra igen nu i mars - charterstol till Gran Canaria, sen lokalflyget över hit.
     
    Last edited: 22 februari 2013
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
     
  15. hundägarn

    hundägarn Ny medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaren..nej det är ju sant det lär inte bli så ofta man åker hem igen när man har flyttat. Jag gillar oxå den norra delen av ön men funderar på om det skulle vara rätt då jag får problem med astma här hemma riktigt fuktiga dagar så det är delvis därför jag vill flytta till ett för mig bättre klimat.. Men man får väl bo där på hotell och testa i så fall. Då jag inte gillar alltför höga temperaturer så låter ju nån av öarna mer lockade. är det nån ide att ta med sig något dit ner via frakt eller kostar det mer än det smakar.. eller kör folk ner till Spanien rent av och tar färjan över med grejer.?
     
  16. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi reste på semester till Teneriffa för drygt tretton år sedan och körde runt för att se vad ön kunde erbjuda:
    http://www.youtube.com/watch?v=s0CFC3EJrnQ
    På flygresan hem bestämde vi att "hem" skulle vara Teneriffa, södra Teneriffe. Samma år fraktades containern med allt vårt bohag. Numera är vi spanska hundägare.
     
  17. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Nej om man har flyttat på allvar så spelar nog inte flygförbindelserna så stor roll. Här på Costa del Sol har vi utmärkta förbindlelser med Sverige via flygplatsen i Malaga, men jag har bara flygit upp till Sverige en gång sedan vi flyttade ner 2001! Fast det kommer ju reglebundet besökare uppifrån, så bra förbindelser har väl sina fördelar även om man inte far fram och tillbaka själv :)
     

Dela sidan

Laddar...