Flyga med hund i kabinen (SAS)

Diskussion i 'Flyg' startad av kinng, 3 september 2015.

  1. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Hej på er.

    Jag vet att det finns en del trådar angående att flyga med hunden till Spanien. Dock hittar jag inget svar om hur det är vid incheckningen när man tar med sig hunden i kabinen.

    Jag fyller på med några frågor.

    - Vägs hunden och väskan när man checkar in eller innan boardning? (Har man ingen stor väska att checka in så passerar man ju ingen incheckningsdisk med våg)

    - Mäts väskan innan man går ombord?

    - Finns det möjlighet att rasta hunden någonstans efter att man passerat säkerhetskontrollen? (Alternativt kan man gå ut igen för att rasta hunden?)

    Ni som har flugit med hund i kabinen, vart köpte ni väskan till hunden?

    Med vänlig hälsning
    Jimmi


    EDIT: Aktuell rutt är Arlanda - Alicante ToR
     
    Last edited: 3 september 2015
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Breeze

    Breeze Medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2015
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    5
    www.sas.se/allt-om-resan/ovrigt/resa-med-djur/
    Länken ger bra info. Förr var regeln max två djur/flygning, kan vara bra att boka i god tid. Hunden blir ditt handbagage, men du får ju alltid ha en resväska incheckad utan extra kostnad på SAS. Hoppas du finner svar på alla frågor. Trevlig resa!
     
  4. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Hej, vi flyger med vår Shih Tzu mellan Stocholm och Alicante.

    Alltid med SAS eftersom vi vill ha henne med i kabinen. Har tidigare även flugit med Vueling, men de accepterar inte längre hunden i kabinen utan erbjuder bara "bodegan", dvs det speciella lastutrymmet för djurtransporter.

    - Man checkar in på "specialbagage" när man flyger med hund.
    - man skall ha en speciell väska, det finns mått angivna på SAS hemsida tror jag. Vi har bara en normal mjuk väska för djurtransporter, inköpt i djuraffär.
    - hunden får väga upp till 8 kg, men aldrig varit med om kontrollvägning.
    - du kan inte rasta hunden efter incheckning.
    - SAS debiterar 600 kr per väg för hunden.

    Trevlig resa

    Tommy
     
  5. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Tack för era svar Breeze och Tommy.

    Det jag egentligen oroade mig för var väl egentligen om de vägde hunden, inte kul att bli nekad för jycken skulle väga 1 kilo för mycket.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Ibland vägs hunden, det beror på personalen som ibland är nitisk, så lämpligt är ju att hunden håller tillåten vikt. (1 kg mer eller mindrs påverkar nog inte. )
     
  8. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Blev förvånad när jag läste detta om Vueling, kollade på nytt deras webbsida och där skrivs det uttryckligen att djur kan BARA resa med dem, om de flyger i kabinen. Det är Norwegian som inte tillåter djur i kabinen överhuvudtaget.
     
  9. Los Suecos

    Los Suecos Känd medlem

    Blev medlem:
    2 mars 2015
    Inlägg:
    415
    Mottagna gillanden:
    297
    Tack Minerva, du har rätt! Kollade hemsidan och det är helt klart att man får ha hunden i kabinen.

    Vi har tidigare flugit med Vueling Las Palmas - Barcelona - Stockholm flera gånger, med hunden i kabinen. Men för något år sedan informerade resebyrån i Las Palmas som skött våra resor att Vueling inte längre tillät hund i kabinen och
    vi flög den gången i stället med Iberia.

    Hur och varför vi fick den infon vet jag inte, men bra att vi nu har ett alternativ till vi som vill resa med våra hundar i kabinen.

    Tommy
     
  10. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Tack för alla svar, nu är resan bokat och hunden har fått en garanterad plats på flyget både ner och hem. men inte förens i februari.
     

Dela sidan

Laddar...