Filmjölk?

Diskussion i 'Mat & Dryck' startad av AndersÖ, 19 oktober 2013.

  1. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Är det någon på detta forum som känner till om det finns någon spansk motsvarighet till den svenska filmjölken?:confused:
    Vad heter den i så fall?
    Samma eller liknande bakteriekultur? Se Wikipedia.think

    Anders
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Pà carrefour har de en yogur som hàller samma konsistens, men den smakar inte riktigt likadant. Kommer inte ihàg vad den hette men den kom i en 1l glasflaska...

    Efter att ha läst din wikipedia länk. kan det ha varit kefir...
     
    Last edited: 20 oktober 2013
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Finns ingen filmjölk i Spansklandet med samma kultur. Bara smaker på
    youghurt kan vara ganska lika :(

    Chao/ P
     
  5. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Naturell osötad yoghurt får duga för mig. Kan blandas med lite grädde för att få en mer filmjölkig konsistens. :) Eller skall du baka bröd? Det blir ungefär samma med Yoghurt.
    På Mallis med alla tyskar kanske man kan hitta schwedenmilch? Skall kolla lite extra när jag handlar nästa gång.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Skandinaviska affärer? Jag vet inte om det finns, men de kan ju beställa hem...
     
  8. lillamy

    lillamy Ny medlem

    Blev medlem:
    21 september 2014
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    0
    yogfitt små burkar 500ml
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    För några år sedan dök det upp en filmjölk på Mercadona, jag tror den tillverkades i Litauen. Mycket god! I kyldisken fanns också färsk mjölk från ett mejeri på norra Teneriffa. På grund av kort hållbarheten såg vi ofta hur massor av mjölpaket rensades bort. Filen rensades bort av köparna, veckoleveransen kunde försvinna på några minuter. Efter ett tag försvann produkten från hyllan. Jag rinde därför produktutvecklaren på mejeriet på norr och berättade om den stora efterfrågan på filmjölk. Borde inte mejeriet satsa på en produkt med stor efterfrågan och lång hållbarhet? ”Experten” svarade att ”Det är bara turister som köper filmjölk.” Mitt intresse att tala med denna man svalnade hastigt då jag vet vad Teneriffa lever på.
     
  10. myramis

    myramis Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    12
    Har köpt på de skandinaviska butikerna i Torrevieja. Den med 3% fett.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    I den AlCampo-affär som vi brukar handla i, säljer de Kefir av getmjölk... Märke "Yaranza", i glasflaskor, som smakar ganska likt den klassiska svenska filen.
     
  13. El palmeral

    El palmeral Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2014
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Vet ej om detta är intressant men jag har bakat filmjölkslimpa både på yogurt och på filmjölk och det är verkligen skillnad . Köpte filmjölk hos svenska affären nedanför Merkadonan vid avenida Paris - ( på väg mot la mata )
     
  14. El palmeral

    El palmeral Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2014
    Inlägg:
    15
    Mottagna gillanden:
    1
    Handlade där idag !!
     
  15. Calderon

    Calderon Medlem

    Blev medlem:
    23 oktober 2013
    Inlägg:
    192
    Mottagna gillanden:
    2
    Känner bara till svenska affären i Scandinavian center, skulle bli glad för närmare adress.
    MEN sen finns ju norrländska varianten med långfil från Norrmejerier, som man kan sätta täte på. Den lär man får vänta med tills man återvänder .... sorgligt nog
     
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Även den finska affären Torre Market(?) vid Av. Gregorio Marañon har haft filmjölk.
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det finns tre skandinaviska affärer som jag känner till:
    Den nedanför Torre Marinas lilla centrum på Calle Enas nr 1, Matboden
    (Mot La Mata)
    Calle La Loma 37-39 i Gallerían (Skand Centrumet), entrén på uppsidan på Los Gases
    Och bredvid Gallerian finns den norska affären Scandigo som har svenska varor. C/ Fuensanta 54.

    P thumb
     
  18. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Av. Gregorio Marañon 54
    Av. Alfredo Nobel 145
    Två finska affärer som har skandinaviska produkter. Båda fanns i juli i år. Vet inte om de har stängt portarna sen dess...
     
  19. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
  20. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Varför inte pröva de svenska Amerika utvandrarnas kneppet att överföra bakteriekulturer från svenska produkter såsom filmjölk etc. så att de tom klarade en lång havsresa
    Man doppar en ren bomull bit (av mans näsduks storleken) i filmjölk i Sverige, torkar den i solen, lägger i brevet och skickar i väg. På platsen i utlandet lägger man det i en opastoriserad (viktigt!) mjölk och behandlar som gammaldags filbunke. Och så får man filmjölk.
    När vi flyttade till USA (i början av 80-talet) saknade min Norrlänning till make sin långfil och då prövade jag det kneppet. Det gick ett tag, men sen slarvade vi tyvärr kulturen, men Karl-Eric hann att vänja sig vig jogurt.
     
  21. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej kan man göra samma sak med vispgrädde .många saknar vispgrädde har jag läst men jag är som din make saknar långfil:):):):)
     
  22. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Vispgrädde är ju "färsk", ingen "kultur"mjölk, så det går ju inte... Smaken på den beror ju mest på korasen och vad korna äter, precis som all färsk mjölk. (Om den sen är UHT-pastöriserad, så förändrar det också smaken.)
    Gräddfil, möjligen, skulle väl gå att göra något liknade med, men inte vispgrädde.
     

Dela sidan

Laddar...