februari

Diskussion i 'Mallorca' startad av ebba-lotta, 1 februari 2009.

  1. ebba-lotta

    ebba-lotta Ny medlem

    Blev medlem:
    31 januari 2009
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej
    åker till can pastilla den 18-22 feb för att fira min 50-årsdag. hu. Har för mej att mandelträden blommar i februari och undrar var på ön man kan se dessa. Vill minnas att det var mycket vackert. Tar oxå gärna emot restaurang tips för den stora dagen.
    ebba-lotta
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    Håller med dig att det är underbart vackert att se mandelblomträd i blomning, bifogar några bilder på detta från Mallorca. Har för mig att det finns flest att titta på runt Bunyola samt Santa Maria! :)

    [​IMG]

    [​IMG]
     
    Last edited: 2 februari 2009
  4. Manolo

    Manolo Är här för att hjälpa dig

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    150
    Mottagna gillanden:
    50
    mandelblomsträd på Mallorca

    Håller också med er båda om denna vackra blomning. Mellan januari och februari blommar mandelträden på Mallorca. De blommande mandelträden med sina olika rosa och vita nyanser, är särskilt attraktiva för fotografer, konstnärer och alla älskare av naturen i allmänhet.
    Exempelvis i Tyskland och i andra länder anordnas särskilda resor till Mallorca organiserade bara för att se blomningen av mandelblomman.

    Den huvudsakliga mandelproduktionen på Mallorca ligger i centrala-västradelen, särskilt Marratxí, Bunyola, Santa Maria, Sencelles, Lloseta och Selva bland andra. Detta område, på grund av dess mikroklimat är de mest produktiva i Mallorca. Sydvästra delen förtjänar också särskild uppmärksamhet och kommunerna Manacor, Sant Llorenç och Son Servera finns det mandel träd i stor mängd.

    Det är med Medelhavets klimat och odling av grödor som ger Mallorca mandeln dess unika egenskaper. Dess söta smak, ett större innehåll av proteiner, fettsyror och kolhydrater, gör detta till en allmän önskad produkt, som används i en mängd olika livsmedel.

    Mandelgrödan samlas el skördas mellan slutet av augusti och början av september. Idag skördas det mesta mekaniskt via maskiner där man använder stora kniptänger för att skaka trädet för att mogen frukt ska falla ner. Men på Mallorca finns det fortfarande många små odlingar där människor plockar för hand med grenar och långa pinnar för att ruska ner dessa. Det var lite om mandelblomman ;)
     
    Last edited: 2 februari 2009
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Här på Teneriffa har våren tagit stora språng, mandelblommorna är snart utblommade.
     

    Bifogade filer:

  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    se där liten närbild också, ser nästan ut som körsbärsträdens blomma, eller?
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jovisst, lundin, mandlelblom och körsbärsblom liknar varandra. På just detta träd satt det emellertid kvar mandlar från förra året. Där satt också ett bi som jag försökte vifta bort och då stack han - vid sidan av mitt öga. När jag vaknade i morse insåg jag att det var solglasögon som gällde. Efter morgonvandringen gick in på en bar för att dricka en "cortado natural". "-Oj vad här var mörkt idag", sa jag till barmannen. På toaletten var det än värre, bara ett svagt sken från en klen energisparlampa med ett varmt, gult sken. "-Vilken snygg energisparlampa, den kan inte ta många Watt.", tänkte jag.
    När jag tog av mig solglasögonen i baren för att läsa lokaltidningen insåg jag att det inte var ett dugg mörkt. Så kan det gå när man är ovan att hantera bin och solglasögon.
     
  9. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    hahahaaa, du kanske var på "fiesta" igår.. :)
     
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Hmmmm.... ett bra tips, lundin. Med solglasögonen på syns det ju inte att det fattas vitt i ögonrödorna!
     
    Last edited by a moderator: 10 februari 2009

Dela sidan

Laddar...