förtagsskatt/inkomstskatt

Diskussion i 'Starta och driva företag i Spanien' startad av Dennis lund, 6 april 2010.

  1. Dennis lund

    Dennis lund Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla lyckliga spanjor, finns det någon som driver förtag i spanien som kan ge lite praktiska råd ang det med skatt.

    Förtags skatt =??

    inkomstskatt =??

    sitter nämligen och försöker att räkna på att driva mitt svenska förtag ifrån soliga Malaga. iså fall flyttar hela fam. snart.

    Mvh.Fam Lund
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. charlie1

    charlie1 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    0
    hej Dennis och välkommen till forumet, tror att du kan hitta svaren på dina frågor här, letade efter samma sak för ett tag sedan. :)
    företagsskatten i spanien: http://spanienforum.se/naeringsverksamhet-i-spanien/71-spansk-foeretagsskatt.html

    inkomsskatten i spanien: http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/905-skatt-pa-loen-i-spanien.html
    och
    http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/1476-skatt-i-spanien-och-sverige.html

    Du kan också läsa detta om att lägga företaget i gibraltar:
    http://spanienforum.se/naeringsverksamhet-i-spanien/189-starta-ftg-i-gibraltar-ingen-skatt.html
     
  4. Dennis lund

    Dennis lund Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för dit svar men det hjalp tyvärr inte så mycket men jag har en kusin som flytter till det uttlovade landet =) i sept. och vi tänkte flytta nästa sommer hoppas från lite input från honom ochså men jag kommer säkert med flera frågor.

    Mvh. Dennis
     
  5. Dennis lund

    Dennis lund Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2010
    Inlägg:
    4
    Mottagna gillanden:
    0
    men hur är det om man har kvar sitt svenska bolag till att fakt. sina kunder med och sen skickar en fakt från sitt spanska bolag på hela beloppet isåfall burde man slippa skatt i sverige och bara betala 7% förste året?? ursäkta min dårliga svenska men kommer från dk.

    Mvh.Dennis
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. ninfyh

    ninfyh Ny medlem

    Blev medlem:
    11 februari 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag skriver här men vet att det rör sig om flera frågor som ventilerats i olika trådar. Det är en hel del att läsa så jag har kanske svaren på mina frågor här någonstans men har inte lyckats hitta det. kopiera gärna länkarna åt mig ifall ni har skrivit om detta i andra trådar.

    Lite komplicerat men det ska nog gå att lösa det för mig tror jag.

    Jag har ett väl betalt heltidsarbete i sverige men mår dåligt av kölden och mörkret så min arbetsgivare har gett mig tillstånd att arbeta från Teneriffa så mycket jag vill om jag bara fixar mitt eget boende (försäkring) och ett väl fungerande bredband där. så att jag kan sköta mitt telefonarbete därifrån. Jag planerar att hyra en bostad där och flytta dit. Anledningen till att jag valt just denna plats är för att min son och jag dessutom planerar att starta en verksamhet där som när den kommit igång ska kunna försörja oss så att jag kan säga upp mig efter något år och leva på mitt företag enbart.

    Jag kommer alltså att få lön från en svensk arbetsgivare och vinst från mitt eget företag. Jag skriver mig i Spanien eftersom jag tänker bo där i stort sett hela året. Jag kommer då också att betala skatten där. Men måste jag verkligen betala skatten i sverige då? Trodde att man betalade i det land man bor.

    Jag har ett företag som är inom nöjesbranchen och vård/rehab. Det är meningen att min spansktalande vuxna son ska flytta med och vi ska tillsammans flytta mitt företag dit. Den huvudsakliga verksamheten blir där och jag kommer kanske att ha några få arrangemang per år i sverige. Jag vet inte om det är bäst att jag registrerar mitt företag där, kanske startar ett till företag och delar på det. Det är en enskild firma jag har idag. Jag är säker på att det jag ska göra kommer att lyckas bra och har redan en lämplig lokal på gång för verksamheten. Det är en hel del omkring övertagandet av lokalen och hyra som ska planeras och genomföras innan vi bestämt oss och skriver kontrakt. Om allt går som jag hoppas så är jag igång inom några månader för att slippa vara i Sverige nästa vinter.

    Jag vill veta vart skatten ska betalas och verkligen inte betala dubbel skatt om det går att undvika även om man får tillbaka den senare.
     

Dela sidan

Laddar...