Försäkringar - vilka behövs?

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Peztis, 20 oktober 2014.

  1. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Snart är vi fullfjädrade spanjorer - eller nåt... :)
    Måste ju ta tag i detta med försäkringar illa kvickt, vilka behövs egentligen?

    * Bilförsäkring måste vi ju ha eftersom vi har bil.
    * Hemförsäkring behövs för det radhus vi hyr, eller i alla fall för innehållet däri.
    * Sjukförsäkring har vi inte tänkt skaffa, det borde fungera bra med allmänna sjukvården i Spanien, eller hur?
    * Barnförsäkring? Sonen har varit försäkrad via TryggHansa hela tiden men det går ju inte att ha kvar när vi skriver ut oss ur Sverige.
    * Olycksfallsförsäkring?
    * Livförsäkring?
    * Reseförsäkring när man åker hem till Sverige?

    När vi pratade med vår revisor (spanskfödd) så skakade han bara på huvudet, sådant som olycksfall- och livförsäkring är det ingen som skaffar i Spanien.

    I Sverige har vi haft hem-/villaförsäkring där olycksfall- och reseförsäkringarna ingått. Har man inte så i Spanien?

    Vilka försäkringar har ni? Vilka bolag?

    Något jag missat?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Ingen som har lust att tipsa?
     
  4. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Vi har en hemförsäkring via ALLIANCE som är ett stort och välrenomerat bolag och fungerar jättebra.
    För egen del skulle jag aldrig bo utomlands utan att ha en svensk försäkring, eller försäkring som täcker olycksfall och invaliditet. Har bott x antal år i Kina och känt mig trygg med en sådan. Och det kostar, men det har det varit värt. Spanien är ju med i EU, men jag vill här ha tryggheten att kunna få flyga hem med sjukvårdskunnig personal om så skulle behövas. Och att kunna välja hur jag vill göra. Nog så viktigt för mig. Kostnaden får man ta med i beräkningen.
    Vad gälller barnförsäkring så vet jag att man kan ha en sådan utomlands. Beror på vad man tycker, men för egen del hade jag inte tvekat.
    Försäkringar är alltid en djungel, men vi har valt att alltid budgetera för detta vid utlandsboenden.
    Livförsäkring har inte varit aktuell eftersom vi nu har vuxna barn, men i försäkringarna vi tecknar så ingår det ändå en viss summa.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Allianz och Mapfre är bra försäkringsbolag.

    Man kan inte ha svenska försäkringar om man är utskriven ur Sverige
    och betalar skatt här nere.
    Finns privata sjuk-och livförsäkringar att teckna och allt fler spanjorer
    gör det har jag läst om. Iaf sjukförsäkringar. Ja dom som har råd alltså.

    Spanjorerna har ofta en dödsfallsförsäkring som tar hem dom
    i jord el annan gravplats i en vägg som oftast finns här.
    Begravning sker oftast dagen efter dödsfallet om det går.

    Kan hända att reseförsäkr ingår i hemförsäkringen, har inte kollat men det är ju
    bara att fråga om det finns. Eller om man tar en extra när man reser.

    Chao P :sol:
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Glömde att tillägga att jag aldrig varit utskriven från Sverige....
     
  8. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Ett litet tips kring försäkringar, en livförsäkring ger ett engångsbelopp vid dödsfall. Det kan vara värt att ha minst ett belopp som motsvarar hushållets lån/skulder och i de fall som man är lite äldre även se till att den med den lägsta inkomsten i familjen kan få ut ett högre belopp för att täcka kostnader under en omställningstid!

    När det gäller sjukförsäkring är jag mer skeptisk.... de har väldigt många undantag, läs noga vad som gäller eller inte gäller. Glöm inte studera vilka belopp som gäller, det är ofta många undantag och låga procent som gäller vid utbetalning.

    Joe :sol:
     
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Tack, nu har jag lite mer att undersöka och gå på!

    Vad har ni andra för försäkringar?
     
  10. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Och som sagt, det är ju lite skillnad på om man bor här på deltid/periodvis eller som vi som planerar bo här permanent. Eller i alla fall tillsvidare....
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Apropå barnförsäkring anges följande i villkoren:

    Försäkringen gäller för den som i försäkringsbrevet anges som försäkrad och som har en aviseringsadress i Sverige.

    Med andra ord kan man behålla försäkringen om fakturan skickas till en anhörig i Sverige.

    Joe :sol:
     
  13. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Joe, säker på det? För när jag pratat med dem så säger de att man inte kan vara försäkrad hos TH om man bor i annat land permanent.
     
  14. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Är man utskriven från Sverige är det knepigt att vara försäkrad där. Helt rimligt men i Spanien finns några stora bolag t. ex. Alliance som man kan höra med.
     
  15. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1

    Jag hämtade dessa rader från deras försäkringsvillkor:

    http://www.trygghansa.se/privat/forsakringar/person/barnforsakring/pages/default.aspx

    Så länge ni är Svenska medborgare gäller en hel del av de Svenska/Eu reglerna även kring sjuk och tandvård. http://europa.eu/index_sv.htm

    När det gäller försäkringar kan det vara släktingar som tecknar div. försäkringar på barn och barnbarn.

    Joe :sol:
     
  16. Joe Spanien

    Joe Spanien Medlem

    Blev medlem:
    25 april 2012
    Inlägg:
    253
    Mottagna gillanden:
    1
    Håller med att det kan vara knepigt, dock bör man jämföra vad de olika länderna erbjuder för försäkringsvillkor. Jag tror samtidigt att den skattemässiga effekten kring försäkringar och ägande kan vara komplicerat.

    I Sverige kunde man via korsvist ägande mellan makar av ex. livförsäkringar slippa arvsskatt när denna fanns, och om den kanske kommer tillbaka.... I Spanien känner jag tyvärr inte till hur skatterna är kring försäkringar -men det kan vara värt att kolla upp, eftersom man tillämpar arvsskatt i Spanien misstänker jag att det kan finns flera skatter som påverkar försäkringar.

    Det kan vara viktigt när man bestämmer försäkringsbelopp att även beräkna vad den faktiska summan slutar på. Ett råd är att använda sig av försäkringsmäklare, dessa brukar kunna även den skattemässiga delen.

    Joe :sol:
     
  17. grollen

    grollen Ny medlem

    Blev medlem:
    28 oktober 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Boende i Spanien men semester utomlands?

    Tack för bra svar och fråga :)

    En uppföljningsfråga - om jag bor i Spanien men åker utomlands till ett annat EU land eller till ett icke EU-land (säg Mexico) - vad gäller då kring sjukvård/reseförsäkring? Behöver jag någon speciell försäkring för det?
     

Dela sidan

Laddar...