Fördubbla din pension i Spanien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av lundin, 23 maj 2008.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    Kanske lite intressant läsning för vissa; Många svenskar väljer att flytta till Spanien. inte enbart av klimatskäl utan också för att höja sin pension. Lockande tidningsrubriker som ”Lägre skatt .......
    ger svenska utvandrare dubbelt så mycket i pension.” eller ”Flytta till solen och fördubbla pensionen”, ett budskapet som lockar allt fler svenskar att pensionera sig utomlands. Nya skatteregler gör det ännu lättare att leva gott på svenska pensionsinkomster i länder som Frankrike, Italien, Spanien (Teneriffa) och Malta.

    "Undersökningar pekar på att bortemot 300 000 svenskar kommer att flytta utomlands de kommande tio åren. Det beror på flera saker, som klimatet, höga skatter och en allmän misstro mot det svenska välfärdssystemet", säger Göran Andersson, skatterådgivare och grundare av rådgivningsföretaget Taxzero.

    På uppdrag av DI har Taxzero tillsammans med konsultföretaget Deloitte räknat fram hur stor skattevinsten blir för fyra 61-åriga par vid en flyttning utomlands.

    Vi har valt olika inkomstnivåer och fyra länder för att visa på flera möjligheter. Skattesitsen för Spanien liknar Italiens, så där blir skatteeffekten ungefär likvärdig. "Det handlar inte bara om att förmögna svenskar tjänar på att flytta. Men det är klart att det är lockande när man inser att skatten på pensionen blir 20 % exempelvis i Frankrike, i stället för 57 % här hemma", säger Johan Sander, skattejurist och delägare i Deloitte.
    Exemplen visar att det redan vid relativt blygsamma pensionsinkomster går att minska skatten med 100.000 kronor om året. Förtjänsten växer ju större pensionen är.

    De nya uppskovsreglerna för bostadsbeskattning underlättar en flyttning för många. Vid köp av en permanentbostad inom EU kan de svenska uppskovsreglerna användas.

    Vilket land som är bäst att flytta till skattemässigt är omöjligt att besvara, eftersom skattereglerna är krångliga och bland annat skiljer på om pensionen som beskattas är allmän, tjänstepension från privat eller offentlig arbetsgivare eller från privat pensionsförsäkring. Hur kapitalinkomster beskattas skiljer sig också mycket åt.

    "Men en svensk pensionär får alltid lägre skatt utomlands, om regelverket följs vid utflyttningen. Det beror på att vi har världens högsta progressiva skatter och den svenska skatten vid utflyttning blir antingen 25 procent eller ingen alls", förklarar Göran Andersson.

    Ett problem vid utlandsflytt kan vara arvs- och förmögenhetsskatteregler i vissa länder, eftersom dessa skatter nu är borttagna i Sverige.

    "Det går att ordna med relativt enkla lösningar. I Spanien köper man exempelvis en livförsäkring, där kapitalet placeras och blir fritt från förmögenhetsskatt. I Frankrike köper man i stället en kapitalförsäkring", säger Göran Andersson. "Många länder inser att det inte går att behålla dessa skatter. I år har till exempel Frankrike infört lättnader när det gäller arvsskatten."

    Källa / Göran Andersson - rådgivningsföretaget Taxzero.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Arvskatten finns fortfarande kvar i Spanien men det mumlas om att den skall tas bort. Man har mumlat färdigt om förmögenhetsskatten i Spanien, för den tas bort under detta år (rådgivaren har inte uppdaterar sidan). Det enda trista är att man måste vänta tio år för att få bli spansk medborgare, men....solen lyser!
     
  4. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    pengar pension i spanien

    ja visst gör den det, och snart är man själv där och ska njuta av det, kommer aldrig bo kvar i Svedala när det om nått år är dags för pension, om jag inte kommer ha råd med det på pappret så får jag jobba extra nånstans därnere.. snart är det nog, till råga på allt så fick jag en parkeringsbot idag, stod 4 min över min tid... p-lisan var helt oresonlig och såg ut som hon hade svalt en ättika.. nä snart bär det av.

    [​IMG]
     
    Last edited: 23 maj 2008
  5. Maggan

    Maggan Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    34
    Mottagna gillanden:
    0
    solen skiner

    [​IMG]
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Luckyjoe

    Luckyjoe Guest

    PetterLarsson
    gör som jag, logga in på timeanddate.com och du har koll på sekunden när det pensiondags.
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag läste just i dagens tidning att medelpensionären på Kanarieöarna hade en medelpension på 675.28 Euro/månad under år 2007. Det motsvarar 6275 kr/månad (när den hemska svenska skatten är dragen). Jag kan inte föreställa mig att man betalar någon skatt här på 675.28 Euro/månad.
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag fick nyligen en bra sammanfattning av SINK för pensionärer boende i Spanien av Skatteverket:

    För pensioner från Sverige som betalas ut till personer som är bosatta i Spanien gäller följande skattebestämmelser (enligt lagen om särskild inkomstskatt för utomlands bosatta, SINK, och enligt skatteavtalet med
    Spanien).

    Pension på grund av enskild tjänst beskattas endast i Spanien.

    Socialförsäkringspension, dvs. garantipension (tidigare folkpension) och inkomstgrundande ålderspension (tidigare ATP) får beskattas och beskattas i
    Sverige om mottagaren är svensk medborgare. Den skatt som betalas i Sverige är skatt enligt SINK med 25 procent av pensionsbeloppen.

    Pensionerna får beskattas även i Spanien. Dubbelbeskattningen undanröjs i Sverige med s.k. omvänd credit, vilket innebär att Sverige ska avräkna den spanska skatten på dessa pensioner från den svenska skatten på samma pensioner. Spanska medborgare beskattas dock endast i Spanien för dessa pensioner.

    Enligt avräkningslagen kan man i Sverige få avräkning endast för betald slutlig utländsk skatt. Detta innebär att de i Spanien bosatta pensionärerna måste betala både svensk och spansk skatt på pensionerna innan de kan få avräkning för den spanska skatten och i följd av detta en återbetalning av svensk skatt.

    Pension på grund av offentlig tjänst (i stat och kommun) beskattas endast i Sverige om mottagaren är svensk medborgare och endast i Spanien om mottagaren är spansk medborgare. Pension på grund av offentlig tjänst som beskattas endast i Sverige får dock tas med vid beskattningen i Spanien. Eventuell dubbelbeskattning ska undanröjas av Spanien med s.k. alternativ exempt, vilket innebär att Spanien ska från den spanska skatten på pensionärernas hela inkomst av pension och eventuell anställning avräkna
    den del som belöper på den pension på grund av offentlig tjänst som
    beskattas i Sverige.

    Utbetalningar på grund av pensionsförsäkring, som tecknats i Sverige, beskattas på samma sätt som garantipension och inkomstgrundande ålderspension.
     
  10. lundin

    lundin Ny medlem

    Blev medlem:
    3 april 2008
    Inlägg:
    100
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack det var värdefull info, men oj va komplicerat det låter, kan tänka mig att det där kan inte ens alla tjänstemän på skatteverket svara på heller, om man ringer dit..
    By the way, din glada och kunniga kusin Ylva var både på förstasidan på SVD samt på tvnyheterna igår, gällande privatekonomi under den rådande krisen samt om Swedbank. :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. basik

    basik Ny medlem

    Blev medlem:
    27 oktober 2008
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Det var utförlig en information , tack, men jag saknar info om hur beskattas underhåll från f.d.maka/make? Det är inte arbets grundad inkomst.Mvh
    Barbara
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...