Fördelar med Torrevieja??

Diskussion i 'Torrevieja' startad av vikingafrun, 10 april 2015.

  1. vikingafrun

    vikingafrun Medlem

    Blev medlem:
    4 mars 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    6
    Hej!

    Ni som bor, äger, hyr regelbundet eller bara gärna återkommer till Torrevieja...vad uppskattar ni särskilt? Gärna i jämförelse med annan/andra semesterorter i Spanien.

    Vi semestrar just nu i Nerja och funderar på likheter, olikheter och fördelar/nackdelar överlag med Torrevieja.

    Miljö, boende, strand, växtlighet, shopping, "ordning och reda" osv.

    Vad gör att ni väljer Torrevieja?

    Monika
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. roger.johansson@home.se

    [email protected] Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    I Torre finns mycket svenskar och norrmän att umgås
    med, fin miljö, renare än tex. Den vanliga Spanska staden
    Har varit där några ggr. Per år sen 1986.
    För mig finns inget annat i närheten av Torres känsla (har givetvis lgh.där i la rosaleda ont.).
    När/om jag blir pensionär (om 23 är) blir det golf och drinkar på heltid.
     
  4. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Jag tycker nog att Nerja är vackrare som stad och det är bra även med närheten till Malaga med gamla stan, utställningar, Picasssomuseet och mycket annat och det är lätt att ta buss dit.
    Att vi valde Torrevieja var mest en slump, men det är en levande stad året om och här bor och arbetar spanjorer. Jag tycker att Nerja kan kännas lite öde under sena hösten och vimtern. (Har varit där flera gånger...) Sedan har jag förstått att Torreviejatrakten har ett bättre klimat.
    I Torrevieja finns också på plats ett stort utbud av kulturaktiviteter, fina områden om man vill cykla, bra utbud av matvarubutiker, hyfsade restauranger och några som är riktigt bra. Det är lätt att ta sig till och från flygplatsen i Alicante med buss från Torrevieja och man når med direktbussar olika delar av Spanien.
    Vad gäller stränder så är ju den flera kilometerlånga La Matastranden fantastisk. Även inne i stan finns några mindre stränder på ena sidan av stan och några lite längre på andra sidan. Förflyttar man sig längre söderut, några km, finns fina stränder även vid Punta Prima och söderöver.
    Säkert kan de som vistats länge i Torre fylla på med mer.
    Vad gäller boende finns nog allt att tillgå i alla olika prisklasser både att köpa och hyra.
    Shopping; det finns La Zenia ett otroligt fint shoppingcentrum strax söder om Torreviej och mer centralt ligger Habaneras shoppingcenter.
    Småbutiker finns det gott om, av allehanda slag, inne i Torrevieja.
    Så vi är nöjda med att bo i Torre flera månader om året.
     
    Last edited: 10 april 2015
  5. vikingafrun

    vikingafrun Medlem

    Blev medlem:
    4 mars 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    6
    Finns det där småskaliga och genuint spanska i Torre? Trånga gator och vita hus?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. roger.johansson@home.se

    [email protected] Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    Japp vid Runt kyrkan och uppåt finns lite, men vill man ha mycket sånt kan man
    Dra till Alicante eller almeria etc.
     
  8. vikingafrun

    vikingafrun Medlem

    Blev medlem:
    4 mars 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    6
    Läser att vädret skall vara bättre i Torre. Menar ni då stabilare och soligare? I Nerja har vi denna vecka haft riktigt varierande väder som inneburit allt från åska, storm, hällregn till stålande sol. Allt på en och samma dag!
     
  9. vikingafrun

    vikingafrun Medlem

    Blev medlem:
    4 mars 2015
    Inlägg:
    68
    Mottagna gillanden:
    6
    Funderar också på strandpromenad i Torrevieja och Orihuela Costa. Gillar stensatta strandpromenader som löper längs stranden. Finns det i Torre och i Orihuela? Bilderna på Google Maps är ca 4 år gamla och lite svåra att tyda.

    Tack snälla för att ni tar er tid och svarar!
     
  10. roger.johansson@home.se

    [email protected] Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    strandpromaren från cura och innåt bra, längs los locos bara trottoar de snackar om att göra strandpromenad hela vägen men det dröjer nog!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Fantastisk strandpromenade fra ca La Zenia og mot Campoamor. Brede, fine steinveier rett ved havet.

    For meg er den aller største forskjellen at det er lett å komme seg til andre steder fra Torrevieja-området. Murcia (Spanias 4. største) by er bare en time unna, Alicante enda kortere, Cartagena, Elche og Orihuela. Dessuten har man masse flotte strender hele veien.

    Spanske småbyer finner man bare en liten kjøretur unna, ikke så mye i Torrevieja sentrum. Da slipper man også unna "ghettoene" av skandinaver og briter.

    Det har lett for å være bedre vær i Torrevieja-området pga micro-klimaet man har på grunn av saltsjøer, hav og fjell. Ofte kan man se at skyer og regn nærmer seg og så bare forsvinner ut til siden(e).
     
  13. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  14. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Varför valde man Torre?

    1. Bäst klimat om man gillar sol...
    2. Billigaste bostäder att både köpa och hyra hittills
    3. Om man gillar kultur så finns hur mycket som helst....
    Musikpalats,kulturcentrum, teater, adiutorium
    4. Strandpromenaden som är fantastisk med två naturpooler
    som är bra för barn.
    5. Detta fantastiska byggnadsverk - piren
    6. Många Plazas och parker.
    7. Man behöver inte vara ensam om man inte vill...
    Finns alltid några att umgås med. Flera föreningar om man gillar det.
    8. Bra förbindelse till flygplatsen.

    Bara ett land i världen har fler världsarv än Spanien och dessutom finns
    100-tals medeltidsbyar som givetvis slår Torrevieja med hästlängder :)

    Chao P :coolsmilie:
     
  15. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    De där vita husen som du tänker på finns inte på "samma sätt" i Torrevieja. Men vita hus finns, men de är mer utspridda. Fullt förklarligt eftersom Torrevieja är en betydligt större stad.
    Vad gäller vädret kan du "Googla" och se hur det anses bättre. Men Saltsjöarna i Torre bidrar till ett fint mikroklimat.
    De mer trånga gränderna hitttar du inte på samma sätt. Men vi trivs jättebra här.
     
  16. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hola Vikingafrun,

    Vi tittade på Nerja först. Vi har vänner som har bostad i Almuneccar (inte långt därifrån). Nerja var vackert, men vi tyckte det var väl lugnt redan i högsäsong, när vi var där.

    Vi valde sedan Torrevieja istället på grund av:
    Strandpromenaden som du kan strosa runt på om du har lust (finns inte i Nerja),
    Stränderna (vitare sand och renare/om det har betydelse, vilket det har för mig som har Alcudia på Mallis som måttstock och Guardamar kommer inte långt efter), priserna/du får närmre havet och större för samma pengar, flygresan från där vi bor ca 50 min kortare, enkelheten på flygplatsen och till resmålet/jag kände att jag kan åka dit själv och hyra bil, köra till Torre utan problem. :tummenupp:

    Men vitkalkade hus, söta gränder, vacker utsikt får du inte. Men Altea som ligger rätt nära har detta om man vill åka på utflykt.

    Lycka till,
    Hälsning från Emma :)
     
  17. roger.johansson@home.se

    [email protected] Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2014
    Inlägg:
    32
    Mottagna gillanden:
    0
    Torre är bäst.
     
  18. dalmasen

    dalmasen Ny medlem

    Blev medlem:
    24 juli 2012
    Inlägg:
    53
    Mottagna gillanden:
    1
    Håller med Emmisdemmis, har också bott i Nerja, men valde Torre för 10 år sedan, har inte ångrat oss.
     
  19. sule01

    sule01 Medlem

    Blev medlem:
    17 december 2011
    Inlägg:
    55
    Mottagna gillanden:
    0
    När vi valde mellan Costa Blanca och Costa del sol var det främst fyra anledningar som gjorde att vi slutligen bestämde oss för Costa Blanca - och Torrevieja:
    - Badtemperaturen i havet. Betydligt varmare vatten på Costa Blanca till skillnad från solkusten där Atlanten "läcker in" kyligare vatten.
    - Billigare hus- och lägenhetspriser. "Mer" för pengarna.
    - 30-45 minuters kortare flygtid.
    - Fler spanjorer - både semestrande och permanentboende.

    Sen är ju Torre en ganska "ful" stad - tjänsten som stadsarkitekt verkar vara en vakans sedan ett antal år... :) Vill man ha charm och pittoreska gränder finns dock många utflyktsmål alldeles i närheten.
     
  20. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Ok, om Torrevieja nu inte är en av världens, arkitektoniskt sett, vackraste städer, så kan man i alla fall säga att den är spännande. Bara en sådan sak som att försöka lista ut vilken gata man befinner sig på gör ju hela stadsbesöket till ett äventyr. Den som först hittar en skylt med gatunamnet gör dagens bragd :eek:. Att dessutom ha klarat sig hem utan att ha snubblat i något av alla hål och ojämnheter på trottoarerna gör dagen till en turdag. Nej, Torrevieja är ingen liten "mysig", pittoresk och för turister tillrättalagd stad. Det är en typisk spansk stad som formats av en blandning av stadsarkitekter och deras släktingar i behov av arbete :giggle:. Och JAG ÄLSKAR TORREVIEJA i all sin (brist på) glans!
    rocio
     
  21. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    :D Den var klockren, rocio! jag kan tillägga alla små högar som hundarna lämnat efter sig, landminor kallar jag dem. Finns rikligt iaf på "min" gata. Man måste sänka blicken för att inte trampa på dem. Spännande.
    Skämt åsido. För mig var det avgörande att släktingar har sina hus här. Och många vänner har det blivit under oren. Nu ids jag inte flytta även om favoritplatsen är söderut.
     

Dela sidan

Laddar...