För Er som funderar på AC

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Perra, 15 juli 2013.

  1. Perra

    Perra Medlem

    Blev medlem:
    10 oktober 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4
    Har precis fått två separata enheter monterade av:

    TECNIELEC CLIMATIZACIÓN
    Calle Maestro Francisco Casanovas 3. Edificio Luzón. Torrevieja
    Tel. 96 571 80 25
    Mob. 658 93 80 48/51

    Jag kan varmt(eller skall jag skriva kallt:) rekommendera dem. Ringde tisdag lunch, de kollade möjligheterne tisdag kväll, offert med bra pris onsdag kl 0900 och de kunde, efter ok på offert, installera lördag kl 1100:)

    Proffsig installation och två separata Fujitsu aggregat(mellan+större) för 11tkr inkl allt. Då hade jag visserligen fördraget i lgh, både el och kylrör.

    / Perra
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Perra!
    Tack för tipset! Det är inte aktuellt för min del med AC för det har vi redan, men det är sådana spontana tips jag efterlyser. Om man har något positivt att komma med så kan man ju dela med sig av det thumb. Även om ingen just då har frågat, i det här fallet, efter AC-rekommendationer så kan man ha det i åtanke framöver om det blir aktuellt. Jag brukar anteckna alla möjliga tips om bra och gärna billiga grejer som folk skriver om. Man vet aldrig när dom kan komma till pass :).
    rocio
     
  4. Naranja

    Naranja Medlem

    Blev medlem:
    26 juni 2013
    Inlägg:
    63
    Mottagna gillanden:
    0
    Också väldigt bra firma

    Hejsan

    Vi anlitade Reliable AirCondition i Torrevieja
    http://www.reliable-clima.com/en/ Tel 96 6799815
    Talade med dem på Onsdagen i förrförra veckan och förklarade vårt akuta läge då vår anläggning lagt av helt och det var olidligt varmt inne. Efter lite diskussioner så kom de 09.00 på Torsdagen för att se hur monteringen skulle vara samt gå igenom vilken anläggning vi ville ha. Sedan återkom de 17.00 och installerade med alla nya rör mm, vi hade dessutom 6 meter att dra dessa, det gick på 680Euro inkl allt för en Samsung som klarar 25kvm . Det var 2 Spanska killar som talade mycket bra Engelska och vi blev toppennöjda. De städade dessutom upp precis allt efter sig och var mycket professionella. De har även avdelningar som utför eljobb, rörjobb, byggnation, målning mm.
     
  5. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Vi använde oss också av Reliable AirCondition. En öststatskille som pratade bra engelska tog emot beställningen ena dagen och nästa dag kommer två spanjorer varav den ena pratar engelska och installerar en Panasonic KIT RE 12KPE. Snyggt och snabbt jobbat med vakuumsugning och allt som tillhör en bra installation inkl. städning efteråt. Priset 680€ var exakt hälften av vad en svensk firma offererade, även om svensken erbjöd sig att handlägga ett ROT-avdrag på 150€ så känns det ju som man har gjort en bra affär.

    /Rottweiler
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Trocke

    Trocke Medlem

    Blev medlem:
    2 oktober 2013
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    1
    Jag kan varmt rekommendera Climatorre (http://www.climatorre.com/es/principal.htm) som kom dagen efter beställningen och både gjorde en snabb och snygg installation där man "trollade" bort alla installationsdragningar i rummen. Hade också Reliable Clima som var och tittade och gav en offert. Bara några 100 Euro billigare men en mycket klumpigare lösning som jag i efterhand också förstått inte var optimal ur effektsynpunkt - bara enklare att installera för dom. Mitt tips är alltså Climatorre
    /Trocke
     
  8. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Trocke, tack f tips! Jag googlade på Climatorre och kom t kontor på C/ Noruega 8. Gick dit i lö fm och efter 25 min hade jag hembesök av David som kunde eng. Bad om flera olika alternativ o efter en tim var vi överens. Knappt tre tim senare kom två spanska tekniker. Den ena kunde eng. Den andra pratade tydlig o långsam spanska för min skull, så det gick oxå bra ��
    De var effektiva, noga o uppmärksamma på hur jag ville ha det. Gjorde snygga lösningar. Städade och ställde i ordning. Klara på drygt 3 tim.
     
    Last edited: 3 juli 2014
  9. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Ingen som har några erfarenheter av firmor med försäljning/installation av Luftvärmepumpar i Nerja med omnejd?
     
  10. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Denna firma har gjort två bra jobb för mig!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. GaryGary

    GaryGary Ny medlem

    Blev medlem:
    6 juni 2009
    Inlägg:
    64
    Mottagna gillanden:
    2
    Hade samma positiva sälj- och leveransupplevelse med Climatorre.
    En av enheterna dog dock efter 6 månader och det var helt hopplöst att få garantihjälp. Löjligt dåligt faktiskt. Till slut (efter 1 års tjat) betalade jag en annan firma att fixa det.
     
  13. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Det är som jag brukar säga: Att vara trevlig och lova runt är väl ingen konst vid säljtillfället, det är när varan/tjänsten inte lever upp till det som utlovats, som man ser vad företaget går för. Jag har egen erfarenhet av detta, och reklamerade hos OMIC, spanska motsvarigheten till Reklamationsnämnden, med resultatet: GODDAG YXSKAFT ungefär ));).
    rocio
     
  14. Billy

    Billy Ny medlem

    Blev medlem:
    22 maj 2013
    Inlägg:
    113
    Mottagna gillanden:
    2
    Dock, finns det en hel del klantar som som säljer och gör dåliga arbeten, har flertal bekanta som har fått läcka i systemen som är dyrt att laga.
     
  15. Norjalajnen

    Norjalajnen Ny medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för den här tråden Perra. Kanon eftersom jag ska installera AC när jag kommer ner nu i september. Nu till min fråga, är det någon som har någon erfarenhet av att köpa AC av Aki? Har sett på nätet att dom säljer A klassade invertrar, och att dom kan ordna montering. Är det något att titta på eller ska jag satsa på firmorna i tråden?
     
  16. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej, vill bara inflika att om man önskar en riktigt tyst AC☺️välj en dyrare, tex Daikin. Vi installerade i två av sovrummen i somras, hade otur m den ena som lät. Fick den utbytt direkt, men den hade ännu värre oljud���� Vi la på några kronor och valde Daikin. AC nr 2 fyllde de gas eftersom den inte fungerade riktigt ok. Men de var t slut tvungna att byta uteaggr. på den. Fabriksfel, sa de. Mycket o snabb service... Men flera besök blev det fr firman Climatorre, så lite otur tycker jag att vi hade��Men slutet gott��
    Lycka till!
     
    Last edited: 15 september 2014
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag tycker Stefan Olsson är bra om man vill prata svenska (OK småländska :) )
    Han installerade nyss en Panasonic inverter hos mig.
    Tyst, susar bara lite :)
    Han har installerat många,många under åren.
    Swecold heter hans firma. Tel 659 162 703


    P thumb
     
  18. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Satsa på bra AC typ inverter,bytte själv i våras till en Panasonic då vi hade hög elförbrukning under sommaren när tidigare AC gick dygnet runt.

    Använde mig också av Stefan på Swecold som är riktigt serviceminded samt kunnig på områdethappy.Jag har frågat flera stora installatörer och gemensamt rekommenderar dom Panasonic,eller Mitsubishi som är störst på marknaden

    Stefan är även duktig vattenrening samt dylikt
     
  19. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Hej,skulle avråda dig från att gå på bygghandel och stormarknader och köpa kinesskit.Vad gör du den dagen det börjar krångla? då tror jag inte AKI kommer och servar.
    Håll dig till en installationsfirma som säljer och monterar välkända AC.Se även Feminas inlägg,kan ju inte vara rimligt med så mkt fel på nyinstallation

    Jmfr.Ikea har nu börjat sälja TV-apparater,vem handlar TV på ett möbelvaruhus?Kan inte tänka mig dom kan ett dyft om TV,utan bättre dom gör det dom kan
     
  20. Norjalajnen

    Norjalajnen Ny medlem

    Blev medlem:
    2 maj 2014
    Inlägg:
    2
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svaren. Verkar på er att man skall hålla sig till kända märken och installatörer, så, så får det bli. Köpte vårt radhus i våras och har ett aggregat som jag inte vet om det funkar (ingen fjärrkontroll etc), så det dom får göra är att se om det går att rädda det gamla och komplettera med ett eller två nya.
     
  21. Femina

    Femina Ny medlem

    Blev medlem:
    15 februari 2013
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej Luis, jag har korr. i min text, d var ej Aki som vi köpte av. Var lite otydligt...
    Ville bara tipsa om Daikin maskin!
     
  22. åsa51

    åsa51 Medlem

    Blev medlem:
    2 april 2013
    Inlägg:
    376
    Mottagna gillanden:
    4
    Hej rekommenderar också Stefan ,
     
  23. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Kan bara instämma! Daikin är en av Världens största tillverkare av värmepumpar, och det är ett Japanskt företag.

    I Sverige har jag fn en Luft/Luft av Daikin, och en Luft/vatten som båda är SUVERÄNA maskiner.

    I Spanien så hade "min installatör" ett annat märke, men ändock ett kvalitetsmärke Sanyo, så det fungerar bra det med.

    Lite märkligt att Daikin inte är så kända i Sverige, men de kanske anser att marknaden är för liten?
     

Dela sidan

Laddar...