EU är tyst när Spanien inskränker demokratin

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av Yorugua, 2 juli 2015.

  1. Yorugua

    Yorugua Medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2013
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    7
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Alla tror (hoppas pà) att den ska slopas efter nästa val när förmodligen vänstern vinner. Vi fàr väl se hur det blir med det. Lagen är för att skydda politiker, inget annat.
     
  4. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Det är inte mitt intryck. Det handlar väl snarare om att det krävs tillstånd för att demonstrera, så som det i stort sett alltid varit i Sverige. Sedan har regeländringarna demoniserats kraftigt av den radikala vänstern som har lika svårt för demokratisk pluralism som högern.
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Kan knappast kalla det demokratiskt.

    Hade det bara handlat om tillstànd sà visst... men lagen Är mycket oklar och ger inga klara direktiv vad som är vad.
    Tex kan du fà 5 àrs fängelse för att regelbundet titta pà websidor som hyllar terrorism. Vad som är terrorism förklaras inte.
    Du kan ocksà fà fängelse om du lägger upp ett foto pà en polis.

    Störa ordningen under tex fotbollsmatcher, religösa mässor etc. Detta innebär att en "streaker" under en fotbollsmatch kan anses störa ordningen och fà upp till 30.000 € i böter

    Att ha passagerare i vilket typ av fordon som helst om dessa ska köpa droger.

    Att tolerera eller att inte anmäla användning av droger i en allmän lokal.
    Nu blir det alltsà inte bara olagligt att använda, utan ocksà för den som inte anmäler.... Lite Stasi stuk över det hela.

    Att inte hysa respekt för en polis. Det blir nu olagligt att kalla en polis för "snutjävel"

    Det finns igentligen inget som helst motiv för den här lagen. Hade 15 maj demostrationerna urartat med stora kravaller som följd, hade man kanske kunnat förstà varför.

    Sen har naturligtvis vänstern mjölkat motstàndet mot denna lagen till det yttersta och vunnit ganska mànga poäng. Tyvärr sà làter antagligen de lagen förbli ifall de vinner valet.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  8. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    Det ser hemsk ut när man läser det, men om man tänker efter och vänder på allt ihop.
    Är det inte ganska uppenbara förordningar för att skapa en trygg miljö för vanliga hederliga människor ? ( Såvida de inte missbrukas av myndigheterna förstås )

    Vet i gudarna ifall jag skulle vilja bo i ett land om allt detta vore tillåtet.

    /T
     
  9. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag läser sydkusten.es och, givet att uppgifterna är korrekta, fattar inte vad problemet är?
     
  10. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    En djupt skakad maktelit bestående av tjuvar occh mutkolvar allt från
    comunidadordföranden, pampar och borgmästare upp till kungahuset känner sin positioner hotade.
    Som någon antydde i tråden så ser man tydliga
    fotavfryck från den fascistiska francodiktaturen hos
    Partido Popular. Precis såsom refereras gör fascister och kommunistdiktaturer mot oliktänkande.
    Att inte protestera är att samtycka.
    ,
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Man måste sätta sig in i "munkavlelagen" för att förstå
    det otäcka i vissa delar i den.
    Mycket av det som står är ju redan kriminellt innan men nu
    kan man ju få böter oförskyllt utan rättegång. Höga.
    Demonstranter registreras fast de demonstrationer som
    varit har varit fredliga.
    Register kan upprättas....
    Dricka alkohol ute vid fester och på gator och torg kan en
    ungdom få 600E för...tex...kanske bagatellartat...
    Men värst är att den så omhuldade åsiktsfriheten i andra länder
    inte kommer att finnas...
    Har man sett och läst om hur dom gjorde före 1975 i Spanien så
    får man riktigt dåliga vibbar :(

    P :eek:
     
  13. erkki

    erkki Känd medlem

    Blev medlem:
    26 september 2014
    Inlägg:
    1.034
    Mottagna gillanden:
    123
    Hej böter på 600E gäller ungdomar under 18 år som super sig fulla och beter sig som svin .har aldrig sett en spanjor på fylla men massor av engelska ungdomar som kommer hit .Redan på flygplatsen börjar dom dricka när dom stigit av planet
     
  14. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Det kanske är så att det finns ytterligare nya lagar än de som räknas upp på http://www.sydkusten.es/engine.php?a...2&sectionId=11. Och givetvis att dömas utan rättegång är ju inte acceptabelt, och inte ens lagligt enligt FN:s konventioner som Spanien har ratificerat.

    Fortfarande så måste jag ifrågasätta hur dessa nya lagar berör vanliga laglydiga människor. Jag har visserligen bara läst artikeln som P länkade till och kan inte hitta en enda punkt som skulle kunna klassas som demokratibegränsande på något sätt?

    Upplys mig gärna ni som vet, vad är det för information som jag saknar?
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Det är nog med böter och det är nog med PP! Hur kan PP tycka att vi skall betala upp till 6.000.000. Euro i böter om vi undlåter att betalar skatt på den el vi producerar och gratis till nätet. Med den mätare jag har får vi dessutom betala fullt elpris på den el som råkar går ut på nätet. Någon har koko i huvudet och de skall väck!
     
  16. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Lagen säger att du inte fàr demostrera vid kritiskt viktig infrastruktur eller andra instalationer där en grundläggande service för allmänheten utförs.
    Sà jag fàr inte ställa mig pà utanför ett kärnkraftverk med ett stort plakat som säger tex "Ja till vindkraft". För det skulle jag behöva tillstànd. Även fast jag är ensam och bara stàr där.
    Skulle det nu händelsevis komma fler personer och ställa sig bredvid mig, även utan plakat, sà blir dessa ocksà skyldiga. Dessutom om nàgon skulle fà för sig att kopiera plakatet jag skyltar med och lägga upp det pà tex Facebook, ja dà kan de bli medskyldiga som organisatörer till protesten som jag började med.

    Fanns inget behov att göra detta olagligt. Varför ska inte folk kunna fà vissa sitt missnöje? Det hade varit en jävla stor skillnad om det hade varit vàldsamma protester men det har det inte varit.

    Jämför med Sverige under valkampanjerna. Alla (fredliga, naturligtvis) motdemostrationer mot Svenskarnas parti, hade varit olagliga.
     
  17. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Det finns ju en punkt som kan vara hur godtycklig som helst:
    "Bristande respekt mot polisman"...

    För ett tag sen så tog jag ett foto på Svenska konsulatet som låg
    i en hörna, gult och blått och dessutom spansk knallgul postlåda, den runda typen utanför.
    Vacker bild. Stod tvärs över korsningen av en bred gata.
    Vad jag inte såg var att på vänster sida om gatan bakom två bilar stod
    GC-polisbil, en gammal SUV.
    En av dom i bilen kom springande, kryssande mellan bilarna fram till mig med ett papper.
    Han sa på spanska att det är förbjudet att fota polisen.
    Jag sa då att jag inte gjort det utan fotat mitt konsulat. Och ni står ju på vänster sida och konsulatet är på höger sida.
    Jag såg inte bilen och er sa jag.
    Och jag vet att man inte får fota poliser sa jag också.
    Vill du se fotona frågade jag...Nej det behövs inte sa han då. Kanske
    han kände sig lite dum...Men om det varit nån annan vet man inte hur han reagerat.
    Ja så kan man råka ut...i dag kanske jag fått böta 601-30000E eller "bara" 600E...
    Utan rättegång.
    Kändes lite obehagligt i alla fall...så nu kollar jag innan jag fotar. Men misstag kan man ju göra :(
    P :coolsmilie:
     
    Last edited: 5 juli 2015
  18. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Men att demonstrera/motdemonstrera i Sverige utan tillstånd är olagligt enligt svensk ordningslag. Yttrandefrihet och demonstrationsfrihet är inte samma sak.

    Med risk att låta som en motvallskärring så ser jag inget i demokratins intresse att politiska aktivistgrupper ska få störa samhällsfunktioner så att det påverkar allmänheten. Ditt exempel är harmlöst i sig, sålänge du står där själv och viftar med din skylt. Men vad händer när ni blir 30000 de nästkommande dagarna och det börjar brinna på kärnkraftverket och brandkåren kommer inte fram? Vill man uttrycka missnöje finns det lagliga kanaler att göra detta via, gäller även Spanien.
     
  19. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    I ett sàdant läge har polisen i Spanien redan befogenhet att skingra folkmassor. Behövs inget ytterligare förbud. Skulle dà de 30.000 personer göra motstànd att skingra sig, kan boter och arresteringar vara befogat. Men inte annars.

    Nu ser iofs inte jag heller ett stort intresse att aktivisktgrupper ska fà störa samhällsfunktioner. absolut inte. Men jag ser det mycket allvarligare att Spansk lagstiftning vill börja med pàbud och lagstifta mot att regeringen inte tycker om folksamlingar pà stadens torg (sen kan de ju försöka maskera det med andra ord) som protesterar utan vàld. Idag är det att demostrera, imorgon är det att ge ut tidningar med opassande innehàll, i övermorgon....
     
    Last edited: 6 juli 2015
  20. T.Rantzow

    T.Rantzow Guest

    En sak som de spanska myndigheterna har missat är en skärpt förordning på nedskräpning.
    Är det något som spanjorerna är duktiga på så är det att skräpa ned, åtminstone där vi bor i Orihuela kommun. Varenda morgon ligger det drivor med avfall längs trottoarerna och renhållningsarbetarna gör ett hästjobb varje dag, men nästa morgon ser det lika djävligt ut som dagen innan.

    Detta måste kosta enorma pengar för kommunen att hålla gatorna rena och jag tror inte att det är vi nyinflyttade som skräpar ned på detta sätt.

    Varför inte lägga nedskräpnings-boten på 600 000 euro, samma nivå som otillåten demonstration, så får vi slut på nedskräpningen en gång för alla. Vilket lyft för Spanien eller..
     
  21. Yorugua

    Yorugua Medlem

    Blev medlem:
    24 januari 2013
    Inlägg:
    80
    Mottagna gillanden:
    7
  22. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  23. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...