Erbjuden jobb i Marbella. Hur är priserna?

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av lillaban, 20 januari 2015.

  1. lillaban

    lillaban Ny medlem

    Blev medlem:
    20 januari 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja...hej på er.

    Jag kommer att bli erbjuden ett hyggligt välbetalt jobb i Marbella, men för att kunna värdera det erbjudandet skulle jag behöva ha lite koll på priserna. Men jag hittar inte några riktigt användbara siffror på nätet.

    Så: Hur ligger priserna i olika områden inom rimligt pendlingsavstånd från Marbella stad?

    Vad kostar en lägenhet (minst två sovrum)?
    Hur ser matpriserna ut?
    Och så lite annat smått och gott, då, typ bredband, el och sådär.

    Alla någorlunda insiktsfulla svar gör mig glad. Så var inte blyga.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hej lillaban och välkommen hit.

    Det mest du behöver svar på finns i de olika trådarna, men jag drar lite grann såhär.

    Bostad: http://www.enalquiler.com/search?provincia=31&poblacion=28247&habitaciones=2&order_field=2
    På den här sidan hittar du också en hel del mäklare som förmedlar långtidshyra. Räkna med 1 månadshyra i deposition samt (varierar) 0-1/2-1 månadshyra till mäklaren. Tillkommer el och vatten (ibland sopor) samt i förekommande fall gas.

    El är ganska dyr i Spanien. Mycket fasta kostnader även om man försöker spara. Jag själv gör av med ca 35E/månad i el samt ca 15E för vatten. Då har vi gasspis och ingen AC. Gasspisen/varmvatten hamnar på ungefär 7E/månad för två personer. Elförbrukningar som inkluderar AC och allt eldrivet hittar du i andra trådar.

    Matkontot blir lägre än i Sverige, men varierar givetvis med dina vanor. Det blir ganskaa dyrt att handla svenska varor i Marbellatrakten.

    Bredband bygger oftast på Telefonica/Movistars nät, där du hamnar på mellan 40-50E/månad. (Upp till 10MB/sek) ofta 7-8. Inte så stabilt om du behöver detta för att kunna se på TV den vägen. Engelsk (eller svensk) TV via parabol fungerar inte så här långt söderut. Bra internet/TV erbjuder Skydoctor via 4G, men det blir ganska dyrt. Kolla denna länk:
    http://www.theskydoctor.com/

    Där har du lite att börja med. Det mesta finns i trådarna "flytta till Spanien" och "TV, Bredband och telefoni". Du kan också använda sökfunktionen längst upp på startsidan. Skriv i ett sökord och klicka på "visa inlägg".

    Sen får du givetvis återkomma med fler specifika frågor.

    PS. Du skall också betänka att om du inte har en välutrustad (dubbelglasfönster/AC mm) så är det KALLT under vintern. Vi har inga sådana (dyra) finesser i vår takvåning på playan i Estepona så vi har 13-14 grader inne när vi vaknar. Bara så du vet! Det är rätt stor skillnad på att bo här året om jämfört med dem som pendlar fram och tillbaks mellan Sverige och Semesterhuset.

    Göran/Moderator/Estepona thumb
     
    Last edited: 20 januari 2015
  4. lillaban

    lillaban Ny medlem

    Blev medlem:
    20 januari 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack för svar! Och tack för vänligt välkomnande.

    Tv bryr jag mig inte om, men bredband är förstås bra att ha.

    Om man ska arbeta i Marbella, och dessutom har barn, vilka områden är vettiga att bo i då? SÅ jag vet vad jag ska leta efter när jag undersöker lägenhetspriser?

    (och stämmer verkligen de angivna hyrorna, det verkar väldigt billigt?)

    /L
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    I allmänhet är det fortfarande köparens/hyresgästens marknad i Spanien. Därav priserna, som ibland går att förhandla om tom!
    På marknaden är det ofta billigt att handla frukt och grönsaker. Mycket billigare än i Sverige. T ex kan man hitta "lagom mogen" avokado för 1.50€ kilot. I Sverige det dubbla...
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Helen1

    Helen1 Känd medlem

    Blev medlem:
    16 juli 2012
    Inlägg:
    660
    Mottagna gillanden:
    271
    Göran!
    Förlåt att jag hoppar in med en undran:
    Du skriver "gör av med" samt ung. månadskostnad för el resp. vatten.
    Menar du då endast den rörliga delen av kostnaden eller är det inkl. de fasta kostnaderna?
    Vår vattenräkning är på strax under €60 när vi inte har varit i lägenheten under de tre månaderna fakturan omfattar och elräkningen är ca €45 för motsvarande två månader.
    /Helen
     
  8. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Helen:
    Helt OK. De siffror jag nämner är totala räkningen, alltså inkl fasta kostnader. Skall sägas att vi har ett 2kw-abonemang vilket gör fasta kostnaderna mycket lägre. Hade tidigare 3,45 (eller vad det nu är) i Mijas, givetvis elspis och elvarmvatten. Då hade vi elräkningar på uppåt 90Euro i månaden. Mycket beroende på en gammal varmvattenberedare som troligen gick dygnet runt.

    Lillaban:
    Om vi börjar med områden så är jag tyvärr inte insatt i de trakterna. Ett bra tips är att helt glömma lägenhetsjakt via internet. Man bör vara på plats själv. När vi flyttade till Spanien hyrde jag "svenskt" via Blocket i tre månader. (vintertid) Betalade ca 500 Euro/månad i hura för en jättefin lägenhet. Kom då redan efter ett par veckor på att allt jag hade blivit intresserad av hemifrån inte passade mig alls. Även om det finns många bilder på objekten så är det alltid intressant att veta vad som finns precis utanför bilden, om du förstår vad jag menar. Även risk för ev. discotek/barer i huset eller strax bredvid. Mycket oljud hela nätterna. Även i finare urbanisationer kan man råka ut för oljud! Inte från de som är fast boende, utan från dem som hyr ut. Hyresgästerna är ju på semester medan man själv skall upp och jobba.

    Priserna ligger nog rätt på internet. Vi ger 450E/månad för en liten takvåning med två sovrum/två badrum. Men ganska sunkigt möblerat och dragit/mycket oljud pga. enkelfönster. Tittar du på objekt i 600Eurosklassen får du ganska mycket för pengarna, men som sagt: Du bör se det i verkligheten.

    Göran
     
  9. lillaban

    lillaban Ny medlem

    Blev medlem:
    20 januari 2015
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack goranwint!

    Jo, det är klart att man måste se lägenhet på plats. Blir det aktuellt med jobbet så fixar de boende första månaden eller så. Men för att bedöma om det är värt att flytta ner är det ju viktigt att ha koll på prisbilden. Kan vi komma undan med 600 Euro per månad så är det ju toppen.

    Om jag förstår saken rätt skulle en uppskattning som baseras på 600 /månad i hyra resultera i att de fasta kostnaderna hamnar på sisådär 800 Euro per månad?

    Ni är väldigt snälla som svarar, förresten. Tack för det.
     

Dela sidan

Laddar...