energi rating

Diskussion i 'Köpa och sälja fastighet' startad av Magnyz, 2 november 2014.

  1. Magnyz

    Magnyz Medlem

    Blev medlem:
    23 april 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Är lite undrande kring hur mycket vikt man bör fästa vid energideklarationer av en lägenhet. Ska man skippa ett objekt som har lägsta rating (G) (om man ämnar använda lägenheten året om) eller är det så, som mäklaren säger, att det ibland är helt omöjligt att förstå varför den ena lägenheten får bra rating och den andra låg? Man får då förmoda att det mäklaren egentligen säger är att de som utför deklarationen ibland inte vet vad de håller på med och att en energi-rating av det skälet inte är så mycket att fästa vikt vid. Jag inser att mäklaren kanske har "vissa" :eyes: incitament att säga så här...
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Kan egentligen inte svara på din fråga, men jag var "hemma" i en hyreslägenhet när kontollanterna var där. 10 minuter! Skrev upp vad varmvattenberedarn hette och mätte fönster. Kollade 1 eller 2-glas.

    Som jag ser det så märker du med vanligt bondförnuft om det är en energisnål lägenhet eller inte. Du måste ju också lägga in hur lägenheten ligger/mycket ytterväggar mm.

    Göran
     
  4. Magnyz

    Magnyz Medlem

    Blev medlem:
    23 april 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Intressant ... mäklaren kanske har rätt då.

    Nja, jag vill åtminstone ogärna göra en amatörbedömning av dessa saker med tanke på att det ju är en betydande investering. Med andra ord så verkar det som att man absolut bör anlita en egen expert på området.
     
  5. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Alla lägenheter som säljs skall ha ett energicertifikat som skall skrivas in i "El registre de certificats D'eficiencia energetico D'edificis". Annars utfärdas ingen ny lagfart. Du skall inte behöva anlita någon utan be att få uppgifterna av mäklaren/säljaren.

    Finns väl inga lägenheter byggda före 2000 som har mer än E, F eler G! Fick F på min gamla lägenhet med AC som uppvärmning. Hade jag haft el-element hade det blivit G. Har E nu i den nya men det beror på att jag värmer med naturgas. Den är lika oisolerad som den gamla fast huset totalrenoverades och byggdes om -98.

    Som sagt bondförnuft. Som vi diskuterat tidigare är det ju viktigt var i huset lägenheten ligger. Många ytterväggar? Taklägenhet? Det kan skilja avsevärt i inneklimat beroende på fasadyta.
     
    Last edited: 2 november 2014
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Magnyz

    Magnyz Medlem

    Blev medlem:
    23 april 2013
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    0
    Jo, jag vet vad lagen säger men det är inte det som är frågan. Jag är mest intresserad av om energi-deklarationen ger mig ngn info, som köpare, om hur bra/dålig lägenheten är konstruerad ur energisynpunkt. Om den officiella ratingen tas fram efter ett besök på 10 minuter så är det ju sannolikt helt värdelöst för mig dvs en egen besiktningsman känns rimligt. Ett objekt jag tittar på har centralvärme (gas) och dubbelglas överallt och inget annat som sticker ut negativt men har ett G (och varken jag eller mäklaren förstår varför).
     

Dela sidan

Laddar...