En liten VINK om SINK..

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Preciosa, 2 maj 2011.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi är några som jobbat några år för en sänknig av SINK till 10%. Det lyckades vi inte med och därmed utlöser vi fallskärmen och sänker SINK till 0%. Det gäller oss som bor i Spanien och lyckas befria oss från svenskt medborgarskap.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Si, ya lo se..P har aldrig kunnat bestämma sig var hon ska bo..
    Inte förrän jag gjort mig förtjänt av begravningavgiften..:D
    Så jag betalar "glatt" vad som åläggs mig..dvs för mycket.
    Ambivalent, se rad ett...));)

    Jo jag vet att du och många andra jobbat/skrivit spaltkilometer om SINK.
    P följer med i det hela..
    Nu snart ?..slipper du den...

    Ciao P ;;;;;)
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Ursprungligen utlovade regeringen en sänkning av SINK motsvarande 300 miljoner kr/år. Någon satte upp en tumme och ett pekfinger och sade, det blir väl 5% sänkning av SINK? Fel, fel, fel!

    Ca 70.000 SINK-pensionärerna tillför Staten 2,8 miljarder varje år. Intäkterna minskar med 140 miljoner om SINK sänks med 5%. Som vanligt låter sig det svenska folket luras. Vad Sverige saknar är: mandom, mod och morske män!

    Jag är trött på de svensk myndigheternas inkompetens och och låter mig inte manipuleras, oberoende av medborgarskap.

    Vi får se vad de spanska migrationsmyndigheterna säger den 21 maj, då har de suttit på våra ansökningshandlingar i 1,5 år.

    När jag tänker på att Sverige håller på att byta ut sin befolkning är jag glad att vi sluppit ut. Hur många gillar att julafton eller midsommar omvandlas till en muslimsk högtid? Vem vill att julafton döps om till Bin Lade dagen? Sverige har spårat ut.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Skrivelse till riksdagens skatteutskott:


    Buenas tardes señores,

    vi har precis läst en DN-artikel

    http://www.dn.se/nyheter/sverige/riksdagen-vill-stoppa-eritreas-skatt

    samt motionerna 2011/12:Sk344, 2011/12:Sk203, 2011/12:Sk207.

    Citat från motionerna:

    "Vi kan inte godkänna att en grupp svenska medborgare känner sig tvingade och pressade att betala till sitt tidigare hemland."

    "Frågan om Eritreas tvångsbeskattning måste utredas och den eritreanska staten måste återbetala de illegitima skatter som indrivits under hot. Ansvariga för tvångsbeskattningen måste föras inför domstol."

    Min fråga: Anser ni att utlandssvenskarna som betalar SINK tvångsbeskattas? Det tycker nämligen vi. Vi reagerar på att den SINK-skatt vi betalat till Sverige inte ger oss någon som helst förmån och vi kan heller inte göra några avdrag - det kallar vi tvångsbeskattning.

    Vi skulle med största glädje betala 2% skatt till Sverige, men sjuklövern anser ju att 25% är en rimligare nivå på tvångsbeskattningen.
    Det är inte lönt att resonera med politiker som nedvärderar svensk kultur och betraktar utlandssvenskar som presumtiva skattesmitare. Vi betraktar er som en samling hycklare och har begärt att få befrias från svenskt medborgarskap - det ger oss frihet, även friheten från SINK.
    Kanske något att tänka på utfall ni förhandlar om dubbelbeskattningsavtalet med Eritrea.

    En historisk tillbakablick:

    Inför valet 2006 fick vi i Spanien ett personligt brev från Fredrik Reinfeldt. "Därför vill vi att avtalet skall omförhandlas så att reglerna liknar de i Frankrike, och vi kommer att driva frågan om en omförhandling och harmonisering av dubbelbeskattningsavtalen."
    Detta vallöfte skulle om det förverkligas i praktiken leda till att de svenskar som bor i Spanien inte skulle betala SINK, enbart skatt till Spanien.

    Ett nytt tomt vallöfte dök upp 2010: "SINK skall sänkas från 25% till 20%."
    När valet var över kunde vallöftet inte uppfyllas på grund av det "ekonomiska läget".

    Vi tycker det är något märkligt när det finns outtömliga källor för "ensamkommande flyktingarn" De medel som enbart Västerbotten erhållit av Staten hade med råge räckt att sänka SINK 5%.

    Varför är svenskar mindre värda?
     
  8. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Låt mig allra först säga att jag också är emot SINK-uttaget och särskilt när det slår så olika beroende på medborgarskap eller landet var man bor.

    Från svensk sida hävdas att den pension som SINK-en tas ut på, inte tidigare beskattats (innehållen del av lön) utan beskattningen sker först i samband med pensionsutbetalningen. Jag vet inte på vilket sätt man kan argumentera mot detta.

    Ett argument är naturligtvis att en person med svensk pension bosatt i Frankrike – såvida det inte gäller statlig tjänstemannapension – inte beskattas i Sverige och likaså att en icke-svensk medborgare bosatt i Spanien slipper SINK-uttaget. Detta verkar inte rättvist.

    Enligt EU-bestämmelser (beslut fattade av alla EU-stater) måste det EU-land, som man varit längst socialt försäkrad i, stå för ens sjukvårdskostnader i annat EU-land såvida man inte har rätt tilll pension från det landet.

    Detta betyder att sjukvårdskostnaderna, för en person som bott och kanske arbetat i Sverige längre tid än i annat EU-land, betalas av Sverige/svenska skattebetalare. Beloppet, som betalas till bosättningslandet, är ett schablonbelopp och uppgår f.n. tilll omkring 40 000 SEK/person/år för t.ex. Spanien.

    Från svensk sida kan man framföra att detta får man för SINK-en, men även de som inte betalar SINK, t.ex. svenskar i Frankrike eller icke-svenskar i Spanien har samma rätt till sjukvård och reglering från Sverige. (Holländare i annat EU-land betalar ingen skatt motsvarande SINK, men betalar en sjukvårdsavgift baserad på deras pension).

    Regleringen mellan Spanien och Sverige för att undvika dubbelbeskattning sker i efterhand och jag kan förstå att detta kan medföra problem för en del. I de flesta fall för svenska pensionärer med vanlig ålderspension blir väl det totala skatteuttaget i Spanien och Sverige sällan mer än 25%.

    Situationen kan vara värre i andra EU-länder än Spanien, där man skiljer på skatt och obligatoriska socialavgifter. Själva skatten kan var liten säg 10%, men socialpremierna betydligt högre säg 20%. Totala uttaget blir då omkring 30% dvs mindre än ett normalt skatteuttag i Sverige.

    Har man då betalat 25% SINK och vill dra av denna från landets skatt kan man endast dra av det mot skatten, socialavgifterna kan inte kvittas. Med andra ord: Man har betalt 25% i Sverige men får bara dra av 10%. Totaluttaget blir således 35%. Detta stycke kanske inte är relevant vad gäller Spanien men kan ändå ge en bild att SINK-situationen för svenskar kan vara än värre i andra EU-länder.

    Efter att ha sagt detta vill jag nu kommentera inlägget.

    Jag tror mig veta svaret på frågan om utlandsvenskar som betalar SINK tvångsbeskattas. Men egentligen är väl all beskattning en typ av tvångsbeskattning? Hur många skulle betala skatt om det var frivilligt?

    I Eritreas fall menar man kanske med tvångsbeskattning att landet tar ut skatt utan någon som helst anledning. Det är ju inte fråga om att ta ut skatt baserad på utbetalningar (som t.ex. svenska pensioner). Därför tycker jag att jämförelsen SINK-uttag – Eritrea-uttag haltar.

    Själv har jag aldrig sett skatten som något som jag betalt in och skall få tillbaka till 100%. De flesta betalar nog mer i skatt än de får tillbaka. Det innebär inte att jag tycker att man ska ta ut för mycket skatt eller slösa med våra skattemedel, men jag förstår att vissa personer i vårt samhälle har behov av mer hjälp än andra.

    Jag undrar om våra politiker verkligen nedvärderar svensk kultur.

    Hm, hycklare – vilket många kanske är – bäddar det för ett seriöst svar?

    Att spela ut grupper mot varandra tror jag inte heller på, i synnerhet inte när det gäller vi och dom. Att diskutera, förändra och förbättra invandrar- och integrationspolitik är dock viktigt.
     
  9. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Politikernas löften är inget värda.
    Det är lite som religion, så länge man är troende tycker man se miraklet lite varstans, men när systemet testas blir man besviken.
    Min slutsats om politikerna, vilken färg de än har, är att de, A: vill ha makten.
    B: vill behålla makten. Problemet med Svenska politiker (och säkert andra också) är att de är mästare med ordet och med omskrivningar. De har inget personligt ansvar, och tyvärr knappt någon heder.
    Jag för min del hyser inga förhoppningar att sink skatten skulle sänkas som utlovad. Man får som vanligt se själv om sitt "hus"...
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Vem vill betala skatt? Inte jag, men jag måste...
    Jag vill minnas att regeringen lovade att titta på/ev sänka SINK "när det fanns utrymme för det". (jag har inte röstat fram denna regering!) Nu har de sänkt skatten för andra grupper för att få fart på den svenska ekonomin. Vad är då svenska pensionärer i Spanien värda? Så länge får man väl bita i det sura äpplet och betala 25%. Och blir det en annan regering, lär SINK vara kvar i all evighet...
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Betala skatt där man bor...

    Vad är det för fel att betala skatt i det land man bor i?
    Är jag skriven och registrerad i det land jag bor i, behövs väl inte något transfereringssystem från mitt tidigare land.
    Det som kostar Sverige och exempelvis Spanien, är ju turisternas sexmånaders och semester boendet.
    Sjukvården för Sverige och den kommunala/statliga servicen, som krävs då alla dessa ej inskrivna bor i exempelvis Spanien.
    I en stat i Florida så var det högre skatt för ej fasta boende än registrerade invånare, detta är väl rimligare eftersom dessa kräver större resurser från kommunerna då dessa vistas där.
    För min egen del har denna fråga gjort att jag numera har upptäckt ett nytt land, som vi trivs utmärkt i och lever billigare i, dessutom betalar vi mindre skatt.
    Vi kommer tacka nej till vår ansökan om spanskt medborgarskap, då detta kommer.
     
  13. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Jag håller med om att det naturliga vore att endast betala skatt i det land där man är skriven. Huvudprincipen är ju att bosättningslandet har rätt att ta ut skatt.

    Dock kan ett land ta skatt för utbetalningar som landet gör, exempelvis skatt i Sverige på svenska allmänna pensioner. Dessa pensioner är också skattepliktiga, enligt huvudprincipen, i Spanien. För att undvika dubbelbeskattning finns det ett skatteavtal. Lägre skatt än SINK-en blir dock aldrig fallet.

    Det tvivelaktiga i dubbelbeskattningsavtalen är att de är så olika utformade så att det slår olika beroende på land, medborgarskap och typ av statlig pension.

    Beträffande sjukvård, vars premier i många länder inte räknas in i skatten förhåller det sig annorlunda. Enligt EU-bestämmelser måste ett EU-land stå för dessa kostnader. Principen härför har jag skrivit om tidigare.

    Skälet till denna bestämmelse ligger troligen i rätten att bosätta sig i valfritt EU-land. Genom att ett visst land står för kostnaderna så måste det till en avräkning mellan länderna. För fast boende svenska pensionärer i Spanien sker en schablonmässig avräkning. Motsvarande sker också för spanjorer i Sverige.

    För vård i Spanien till andra svenskar sker en direktreglering.

    Det har diskuterats om man inte skulle kunna ändra detta system. Inget land är särskilt intresserat av att ta hand om äldre pensionärer, som ofta behöver mer vård än unga, mot ett schablonbidrag. Förslag har framförts att varje person skulle få bygga upp en egen sjukfond och kostnaderna skulle tas från denna. Tanken vore då att personen kostar mindre ju yngre han/hon är och blir dyrare på äldre dar.

    Eftersom man i Sverige tar sjukvårdskostnaderna från den gemensamma statskassan (skatteintäkter) skulle ett sådant förslag vara svårt att genomföra.

    Principen med egna medel som används för sjukvård och äldreboende för pensionärer tror jag redan förekommer i Tyskland.
     
  14. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Det besvärliga med EU-ländernas uppgörelse med reglering av sjukvårdskostnader sinsemellan framgår av den situation som min holländske vän befinner sig i Sverige.

    Som jag tidigare skrivit måste holländska pensionärer betala en sjukavgift i Holland baserad på deras pension om det är fast bosatta i ett annat EU-land. Min vän i Sverige betalar en månatlig avgift för att få det intyg som han behöver för att kunna skrivas in i svensk försäkringskassa.

    Han betalar skatt i Sverige som vilken annan boende som helst. Eftersom detta inkluderar sjukvård borde han inte behöva betala något extra.

    I Holland har han försökt att bli befriad från avgiften utan att lyckas. I Sverige har han försökt att få avräkna denna avgift mot skatten men det har heller inte lyckats. Med andra ord: Han betalar två gånger för rätten att var inskriven i svensk försäkringskassa.

    Att han diskrimineras i Sverige gentemot andra EU-medborgare, som kommer från EU-länder där inga avgifter tas ut, står klart. Han är stridbar och slutet på historien har vi ännu inte sett.
     
  15. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  16. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag tror att det är meningslöst att använda flyktingar/indvandrare som åskledare för "systemet" man inte är nöjd med.
    De gör så gott de kan och tillåts. Jag tror att vi alla skulle göra likadant om vi kom från deras förhållanden. Problemet är snarare den Moderat ledda regeringen som vill att det skall vara skillnad mellan folk och folk.
    Då muggar de fattiga med varandra istället för att sätta press på regeringen om de uppenbara orättvisorna som råder. Som nu tex aviserar de att anhörig inflyttningen kommer att öka till över 50.000 individer år 2012, främst från Afrika. Man behöver inte vara Einstein för att räkna ut vilken sorts arbete de kvalar in. Samtidigt propagerar man för att sänka lägsta löner.
    Men man tar inte bort barnbidrag för rika, eller bygg bidrag för rika.
    Arbetslinjen går ut på att arbetarna skall jobba tills de dör och med liten lön.
     
  17. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag känner till problemet med Holland och jag förstår inte att ansvariga i Sverige och Holland sätter sig ner och löser upp knuten. Orsaken är troligtvis att man inte vinner något politiskt genom att hjälpa till.

    Problemen för dem som bor utanför EU är trist. Jag känner en person som bor utanför EU och betalar SINK till Sverige. Får hon samma vård som papperslösa? Nej!

    Är du bosatt i ett land utanför EU/EES eller Schweiz har du i regel inte rätt till subventionerad vård. För att få ersättning för sjukvårdskostnader behöver du en privat reseförsäkring.

    Du kan ha rätt till akut vård och i vissa fall också planerad vård i Sverige utan att behöva betala full kostnad. Du måste kunna visa upp ett svenskt pass.

    Det är ju bara att tacka och buga och betala sin SINK.

    McAber, hur sätter man press på regeringen?
     
  18. rulle

    rulle Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2008
    Inlägg:
    228
    Mottagna gillanden:
    3
    Efter sett detta program och läst utdraget, så blev det självklart en anmälan till granskningsnämden. Det måste bli ifrågasatt, att alla dessa nya vinklingar och ord som hittas på hela tiden, folk verkar ju inte förstå innebörden av dessa?
     
  19. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    SolenLyser skriver: “Du kan ha rätt till akut vård och i vissa fall också planerad vård i Sverige utan att behöva betala full kostnad. Du måste kunna visa upp ett svenskt pass.”

    Jag är inte så insatt i de nya sjukvårdsbestämmelserna men trodde att endast de som har ett svenskt EU-kort, oavsett medborgarskap, har rätt till planerad svensk sjukvård efter försäkringskassans godkännande. Är man svensk medborgare utan EU-kort kan man väl inte få planerad sjukvård i Sverige?
     
  20. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Först och främst genom att rösta så att regeringens politik inte genomförs.
    Vidare kan man påverka sina närmaste etc.
    Men mest påverkan kan man åstadkomma genom dessa sociala medier, de har större genomslagskraft än man tror. Det gäller dock att ha "hyfsad ton" och att argumentera sakligt för sin sak. Har man kontakter inom näringslivet så har man genvägar som man bör nyttja.
    De som verkar inom näringslivet är otroligt intresserade av politik, om de tror sig vara före andra om en trend ex. (ger status)
     
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    carl, du kan läsa mer i skriften Vård av personer från andra länder som ges ut av Sveriges Kommuner och Landsting. Sök på "Vård av personer från andra länder".
    Utöver det kan man få "slumpvård". Det betyder att det Landsting man tillhör tänjer på bestämmelserna och ger gratis planerad vård, då de anser att svenskt medborgarskap borde räcka. Med tanke på att man kan få fri vård bara genom att befinna sig i Sverige utan papper, så är inte den tanken helt främmande.

    McAber, det är nog röstsedel som ger bäst utfall. Vi är så många som i så många år drivit SINK-frågan och jag tror att inte att något parti vill sträcka sig längre än att sänka SINK med 5%. Därför röstar vi med fötterna.
     
    Last edited by a moderator: 25 februari 2012
  22. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Är lite intresserad hur SINK fungerar i praktiken när man ska begära avräkning av den skatt man betalat i Spanien. Har hört att det tar väldigt lång tid innan man får sina slantar. Någon som har erfarenhet?
     
  23. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    A-Lotta, lyssnar inte på på politikerna! De är otrolig okunniga. Jag tror att alla svenska politiska partier har en mapp som heter "SINK". När någon undrar något lämnar det ett standardsvar: "Vi tycker inte det är rimligt att enskilda skall ligga ute med pengar."

    Detta är ett icke-problem! Problemet är storleken på SINK.

    Vi har deklarerat i Spanien flera år och får då veta att den spanska skatten dras från vårt spanska bankkonto den 30 maj. Vi mailar då kopia på kvittot och deklarationen och inom en vecka får vi pengarna från Sverige. Förra året fick jag återbetalningen av den spanska skatten före den 30 maj.
     

Dela sidan

Laddar...