Elpriset

Diskussion i 'Spanien' startad av mimus48, 30 januari 2013.

  1. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    I dag har vi blivit informerade om att elpriset i Spanien har gått upp med 11 % plus att skatten på elen nu är 21 %. De säger i artikeln att det gör elpriset blir mycket dyrare och att fakturorna är mycket svårtydda. Det är också svårt att bestämma vilken typ av abbonemang man ska ha . (Tarifa). Även om man är sparsam med elkonsumtionen verkar det svårt att hålla priset nere. Enligt vänner till oss i Spanien kan elräkningen för en lägenhet vara ca 80E i månaden. Jämfört med en svensk lägenhet verkar det väldigt dyrt. Vi har siktat in oss på att hyra ett hus. Vad blir det då för en räkning på elen? Kanske får vi räkna med sisådär 2000 svenska kronor i månaden? Vi undrar nu vad ni övriga har för erfarenhet av det här?
    mimus48
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Mimus!
    Finns många trådar om elpriser och månadskostnader i
    Leva och Bo-kategorin och i "Fastigheter". Tom specade
    fakturor....
    Men just i nuläget kan man väl säga att min faktura sist
    var på 45E/mån och liknande fick några bekanta...

    Kör man mycket AC el element så är det klart dyrare.
    Än har vintern varit snäll i mitt tycke så värmekällor
    har använts rätt sparsamt - ännu.

    Flera 1000 sek i månaden verkar ju orimligt. Inte om man inte
    har tonåringar som bor i duschen (VV-beredare som man har här)
    och annat slöseri som att diska i varmt rinnande vatten hela tiden
    osv...men det gör man inte om man är "normal". Man spanskar
    till sig efter ett tag :cheeky
    Usch nu får jag väl påhopp :):)

    Må vara hänt P :sol:
     
    Last edited: 31 januari 2013
  4. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Vår senaste elräkning för december var på ca 80 euro för en månad fast vi var bara där i tio dagar. Då körde jag dock värme på två ac, duschade 2 pers varje dag. Och diskade i varmt vatten varje dag! :):)

    De månaderna vi inte är där brukar den vara på ca 30 euro. Antar att det är de fasta avgifterna då elen är avstängd när vi inte är där.

    Under sommaren brukar vi ha en elräkning på ca 150 euro efter 4 veckors vistelse. Men då är vi 7 pers som duschar, lagar mat, diskar dock brukar vi inte använda ac så mycket. Förra sommaren blev det bara 1 dag av fyra veckor.
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Lundberg: Diskade i varmt vatten, ja så klart, men rinnande
    hela tiden
    ? ...:):)

    Ciao P :)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Vi hade 26 grader i luften igår och det var 32 grader i den solpanelpaneluppvärmda jacuzzin. Diskmaskinen fylldes med hett vatten från solpanelen som står på vår azotea. Fem lampor utbytta, 40 W -> 6 W. Ändå gapar jag varje gång jag ser fakturan från Endesa.

    Politikerna är våra värsta fiender. Det är dom som gör att vi inte kan göra så här:

    http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=XBTVPDDSxDg

    Detta skulle dels skapa en massa nya installationsjobb dels ge oss "gratis" energi.
     
  8. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Ja tyvärr har du rätt "solenLyser" det är inga problem att fixa solfångare i Spanien så man får varmvatten men när man kommer till Solceller blir det STOPP, då måste man ha ett eget slutet system som inte är kopplat på det allmänna nätet för det får man inte i Spanien. Jag är på väg att undersöka detta faktum med el leverantörerna så snart jag får mer tid över från Sverige och kan koncentrera mig till Spanien eftersom jag driver ett företag med denna inriktning i Sverige men vill utöka till Spanska marknaden så snart det blir möjligt för privata fastighets ägare.

    Eckhoff;:(
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag har haft kontakt med ITER, http://www.iter.es/.
    Deras rekommendation är att vänta tills vi får den nya digitala mätarna. Då får man troligen sätta in en extra mätare för den el som går tillbaka till nätet. Det blir ett nytt kontrakt och massor av onödigt arbete. Tänk vad enkelt det vore att godkänna små installationer på max 1000W. Med en 240W panel skulle vi kunna försörja tre datorer större delen av dagen. Nu eldar Endesa olja!
     
  10. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Hej Mimus48!
    I dag fick jag senaste elräkningen och räknade då ut genomsnittet för dom senaste 15 månaderna. Det blev ganska precis 30 €/mån. (inkl. abonnemangsavg.).avg.) Vi bor i vår lägenhet (2 sovrum, vard.rum och litet kök) 6 mån/år, mars-maj och sept.-nov. Vi är två pers. och vi har AC som vi använder vid behov.
    rocio
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Haha, där fick du mig. Fast ja vissa i familjen envisas att diska med rinnande vatten. Och svamp gud förbjude......;:(
     
  13. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Verkar vara AC aggregaten som är de stora bovarna. Kollade lite gamla elräkningar och juliräkningen var på 240€ och den senaste på 43€.
    Vi själva använder nästan aldrig AC på sommaren men hyrestgästerna gör!
    Lägenheten är bebodd även nu men då av ett äldre par som verkar vara försiktiga med elförbrukningen.
    Lägenheten är på c:a 50-60 m2, 2 sovrum, allrum o pyttelitet kök.
     
  14. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Har samma problem, måste vara något genetisktgapskrattt.
    Ett tips är att plocka dit en diskbänk med två hoar, en lite större för det varma diskvattnet och en liten för det kalla/ljumna sköljvattnet.
    Dock svår att hitta en dylik i Spanien så jag fick ta med en från Sverige.
     
  15. Perra

    Perra Medlem

    Blev medlem:
    10 oktober 2010
    Inlägg:
    173
    Mottagna gillanden:
    4
    Låter nästan som det lönar sig att alltid äta ute? :) Skulle passa mig som handen i handsken då jag är oduglig i köket..

    / Perra
     
  16. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Vi har inga elräkningar alls, för vi är inte anslutna till elnätet.
    För matlagning och varmvatten använder vi gas, som är betydligt billigare än el. Den el som vi trots allt behöver producerar vi själva via solpanel. Solenergin skall senare kompletteras med en vindgenerator. AC använder vi inte överhuvudtaget...
     
  17. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Vet du jag hittade faktiskt en sådan på brico depo, så vi har en sådan. Ändå envisas barnen att diska med rinnande vatten. Antar att man får ta det för att få hjälpen! :)
     
  18. rolund

    rolund Ny medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2013
    Inlägg:
    92
    Mottagna gillanden:
    1
    Far jag fraga var bor ni? VI ar tva pers och vill kopa en perminant boende i costa del sol el costa blanca. Har inte varit i omraden. Kanns vilse var o hur vi ska borja med. Har du nan tips?
     
  19. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej, jag vet inte om du menar mig? Men vi bor i Torrevieja, nära centrum och hamnen med allt underbart som finns i närheten förutom kanske parkeringsplatser som kan vara en bristvara på sommaren. :)

    Fördelen är dock när man bor så att du faktiskt inte behöver bil. Gångavstånd till allt.

    Lycka till i sökandet! spainsmile
     
  20. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Solel mm

    Hej Jonnyx

    Vi har heller ingen fast el till vår finca på Mallorca. Gas (som ju är prisreglerat och billigt i Spanien) används till spisen, varmvattenberedaren och kylskåpet.
    Vi har 800 watt solceller :sol:eek:ch batterier på 12 volt. En omformare som ger sinusspänning 230 volt för en del belysning, TV, DVD och sattelitmottagare. Vattenpumpen går på batteriet direkt. Vi har också en liten dieselgenerator på 6000 watt till vår elektriska ugn och tvättmaskinen. Kan också användas för att ladda batterierna vid längre solfattigdom!
    Vedeldade braskaminer för uppvärmning.:frusen:

    Anders
     
  21. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Solel mm

    Då har vi ungefär samma upplägg, vi har en omformare som ger 800w ren sinusvåg. Ett varnmingens ord är på sin plats för de billigare omvandlarna som ger modifierad sinusvåg, de kan förstöra elektronik (egen erfarenhet).
    Men vi har än inte behövt ladda några batterier från generatorn, solen har räckt till. Det är ju inte för inte som det kallas solkusten :sol:

    En liten vedeldad kamin står på önskelistan, framförallt som trivselfaktor.
     

Dela sidan

Laddar...