Elmarknaden i Spanien

Diskussion i 'Spanien' startad av Preciosa, 1 mars 2016.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Ja fy för elmarknaden! Den är inte rolig den, varken i Spanien eller i Sverige.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  5. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Många kommer säkert att tycka motsatsen, men i Sverige funkar faktiskt elmarknaden bättre. Vi har de lägsta priserna, och sammanbindningen av de nordiska länderna o Baltikum fortsätter vilket är av största betydelse för ett stabila nationella elnät.

    Däremot finns ett parti i Sverige, som påstår sig ha miljö på partiprogrammet, men som är på väg att förstöra allt.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    PSOE's generalsekreterare

    höll ett, i mitt tycke, bra tal igår. Det enda som störde mig är att han vill avveckla kärnkraften och enbart satsa på "renovable". Uppenbarligen saknar han den nödvändiga insikten att solen inte lyser 24 timmar per dygn och att vindstyrkan varierar mycket i tiden. Han är liksom de flesta politiker fångade i klimatomvandlingsfängelset. Det är synd eftersom jag tror att nästa regering kommer att ledas av just Pedro Sánchez.
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Han talade ganska länge...:D

    Jag tycker kärnkraftsverken ska bort pga jordbävningsrisken och den är ju stor i Spanien...
    Här kommer jag ihåg en gammal tråd var dom finns med anledn av tragedin i Japan. Från 2011...
    http://spanienforum.se/spanien-fakta/2678-spaniens-kaernkraftverk.html

    P :coolsmilie:
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Preciosa, länge var ordet och han upprepade för säkerhets skull.
    Jag ser energiproduktion med teknikerns öga.
    Beträffande "renovable"måste man alltid ha en energikälla som kan balansera efterfrågan, en energikälla som dessutom kan leverera 100% av den efterfrågade energin, när vädrets makter är ogynnsamma. Kärnkraften fungerar som basenergi och den lämpar sig inte för att balansera efterfrågan. Har man vattenkraft fungerar den som basenergi och den kan balansera efterfrågan. Vanligaste sättet att balancera efterfrågan är med olje- eller gaskraftverk. Om det fanns ett stort system för att lagra energi, hade det hjälpt upp situationen.
    I min ungdom skanderade vi: Vad skall in - sol och vind - vad skall väck - Barsebäck.
    Efter mina studier inser jag att så enkelt är det inte.
     
  10. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Här är en intressant spansk studie från 2009 om förnybar energi, vad det kostar och vilka skador det har orsakat Spaniens ekonomi.

    http://instituteforenergyresearch.o...05/090327-employment-public-aid-renewable.pdf

    Om man inte orkar läsa allt så är sammanfattningen på sidan 1-5. Kontentan;

    * Varje nytt grönt jobb har pga ökat energipris kostat 2,2 normala jobb. Bl a stålindustrin som drabbas hårt av ökade elkostnader.

    * Det kostar i snitt €571138 att skapa ett grönt jobb, för jobb relaterade till enbart vindkraftssektorn är priset över €1000000.

    Spaniens gröna satsning är tillsammans med bostadskrisen den största enskilda orsaken till landets ekonomiska kris och höga arbetslöshet. Något man bör ha i åtanke innan man förespråkar subventionering av förnybar energi och utfasning av kärnkraft. Känns något onödigt att påpeka hur energipriset har utvecklats här senaste åren vilket styrker slutsatserna i studien.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Tragedin i Japan gjorde att Tyskland startade Energiwende, en satsning på sol och vind.
    Så här såg den tyska elförbrukningen ut i januari 2016.

    http://klimatsans.com/2016/03/01/tysk-el-jan-16/

    Om bidraget från vindkraften variera mellan 0,72% - 45,88% måste någon annan leverera. Det skeva i systemet är att de som producerar el från sol och vind, hur litet de än producerar, får de betalt för det. De som säkrar elproduktionen är de som äger "fosila elgeneratorer" som ständigt står i beredskap. Det tar åtta timmar att starta upp ett verk. De får betalt när det kniper och lönsamheten är låg. Politikernas mardröm är när dessa "smutsiga fosilbrukare" säger: Vi stänger våra anläggningar, de är inte lönsamma.
     
    Last edited by a moderator: 2 mars 2016
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Last edited by a moderator: 7 mars 2016
    pozuela gillar detta.

Dela sidan

Laddar...