El, gas och vatten...

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av tarha, 17 november 2012.

  1. tarha

    tarha Ny medlem

    Blev medlem:
    18 november 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej,
    en fråga till er som bor där nere...
    vad kan man räkna med i el, gas för matlagning samt vattenkostnad på en månad för 2 personer? Har försökt googla på priser men inte hittat något som jag har förstått...googleöversättning blir knäpp ibland.
    Uppvärmning är el och en öppen spis, vet inte vad ved kostar heller. Såg några sådana trädgårdsanläggningar där dom sålde förra vintern men då var det inte aktuellt.
    Bredband har vi lite koll på, vi hade Movistar förra året och tänker väl välja dom nu också,var nöjda med dom.

    Brr...5+ och grått norr om Göteborg nu i alla fall, grått var det igår också...

    Vill åka ner nu till Costa del :sol:
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Tarha!

    Finns nog åtskilliga trådar om kostnader som du söker
    men jag har hittat några:

    http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/5127-fasta-avgifter.html

    Här är en lååång tråd på flera sidor om att bo :D Ganska intressant
    diskussion.
    http://spanienforum.se/leva-bo-i-spanien/3777-levnadskostnader.html

    Vi hade en tråd om ved men hittar den inte.
    Elkostnader beror ju på vad man använder...Oljeelement,AC...Element är dyrt.
    En flarra gas 15E beror ju på hur mycket man använder...

    Fick en elräkning i dag.
    2 mån/ 101E. Då har vi kört AC hyfsat ofta i september. Svinhett :D Hyfsat billigt tycker jag...

    Ciao P :sol:
     
    Last edited: 18 november 2012
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Här i Nerja har jag åkt förbi skyltar som säger 50 Euro/kubik. (såg det ut att vara) På Eroski matmarknad kostade en säck, ekologisk ved, 6.50Eu. (vet inte storlek, men tung. Större än på mackarna i Sverige)

    Välkommen ner. Idag värsta regnet mellan Malaga och Nerja i mitt liv! (66år)
     
  5. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Hola Preciosa,
    Nu narras du allt.;;;;) Sist jag bytte gasol till grillen så kostade den 14.50€

    Ciao
    /Bruno:D
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Ja det blev en 1:a för mycket :eek:
    Ändrade.

    Gracias P ;)
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola Göran!
    Ja vad skulle du där nere att göra gapskrattt
    Mycket torrare högre upp på ostkusten. Läs här :D

    http://www.spanienhem.eu/climate.php

    Ciao P :frusen:
     
  9. tarha

    tarha Ny medlem

    Blev medlem:
    18 november 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej igen,
    ja, snart är det dags och ge sig iväg neråt, bilen klar och besiktigad...puh!
    Besked om lägenheten väntas idag, så då är det bara och tuta o köra.
    Får väl hoppas på en mild vinter...vi har köpt en värmefilt i alla fall, kommer ihåg februarimånad dom 2 första veckorna med 3 lager täcken och långkalsonger på...de små elementen var ju inte nåt till hjälp i den lägenheten vi hade då.
    Nu har vi även en öppen spis att elda i hoppas jag...det ger ju lite extra värme.
    Här hemma är det ju inte något väder heller att prata om, idag sken solen en stund, nu är det gråväder igen, man blir less..o fortsatt så resten av veckan.
    Förra gången gick väl elen på 30€/månaden, men tänkte att dom höjt riktigt rejält, men det verkar ju inte så och AC behöver man väl kanske inte köra nu.
    Längtar ner i alla fall, oavsett väder där, ett annat klimat och sätt att leva, t ex handla på marknaden varje vecka... :)
     
  10. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Att värma huset/lägenheten med en AC är billigare än med ett el element.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Eckhoff

    Eckhoff Medlem

    Blev medlem:
    3 mars 2012
    Inlägg:
    570
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi förbruka el för ca 80€ under sept. och oktober med 4 personer, 5 AC till värme och ett hus på 100 kvadrat i Torrevieja
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag går fortfarande med kortbyxor på Teneriffa. På kvällen satt jag på mig min fodrade "Toledo-kofta" eftersom dörren ut till trädgården var öppen (hundpassage). Takfläkten var igång ett tag under natten för att hålla nere temperaturen från den värme som ackumulerats i väggarna under dagen. Vår "kyla" kommer först i januari och februari, då kan det vara elva grader ute innan solen stigit upp. Visst är det skillnad på fastlandet och öarna utanför Afrikas kust!
     
  14. tarha

    tarha Ny medlem

    Blev medlem:
    18 november 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1
    Var finns billigast ved?

    ja, nu är vi här sedan snart en vecka, blev inte det boende med gas men med el och en brasa att elda i.
    Vatten beräknade hyresvärden på ungefär 80€ om året, så det blir cirka 30€ för dom 5 månader vi kommer att vara här.
    Har varit runt lite och kollat på ved...bakom Mercadona i Calahonda skulle dom ha 9€ för en liten rågad skottkärra med knölig ved, vet inte vilken sort...på tappen Repsol tog de runt 6€ för en mindre säck slätare rödaktig ved, sort?, och upp mot Coinvägen i Fuengirola, på Leñas tog de 5€ för en liten säck med sådana där klumpar...fick inte letat efter fler ställen då det började bli sent.
    Någon som har mer koll på vedpriser, var man handlar bäst i vårt område och vilken som är bäst att elda med för värmen? Det var inte så lätta att tända heller, vi köpte en säck på tappen och en på Leñas för att jämföra. Tog lite grillkol i botten för att få fart på det hela.

    Annars har det varit helt underbara dagar då solen varit framme och man har kunnat sitta på terassen...förutom dom timmar man ska jobba förstås, får försöka gå upp tidigare och göra jobbet så man kan kan njuta av solen :sol:

    Hemma i Göteborgsområdet är det som sagt runt -7 grader och på vissa håll runtom snö....jippiii, vi åkte i rätt tid igen!;:;;)
     
  15. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Öppenspis är ingen bra uppvärmning. Den ger strålningsvärme men förbrukar massor med varmluft under förbränningen. Nettot blir litet. Mina grannar hävdar att gas är billigast.
     
    Last edited: 4 december 2012
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Last edited: 3 december 2012
    pozuela gillar detta.
  17. tarha

    tarha Ny medlem

    Blev medlem:
    18 november 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1
    Hemma i Sverige eldar vi ofta i vedspisen, (har egen ved) och då blir skorstenen/murstocken varm även på andra våningen och avger värme...så ska det väl fungera här också, någon värme går ju med uppåt och skorstenen går igenom sovrummet här, den kändes varm häromkvällen när vi eldat och det var inte så råkallt i sovrummet heller.
    Om det hade varit mitt hus hade jag givetvis kollat upp och installerat rätt sorts kamin, men nu hyr vi bara. Kollade på länkarna och det finns ju massor med bra alternativ.
    Testade AC:n som verkar vara kaputt fjärrkontrollen lyser men inget händer o alla säkringar verkar vara ok, lika så med det där lilla elementet som sitter på väggen sade inte ett pip när jag tryckt på knapparna, så det blev till att elda i spisen igen....Får ta o prata med hyresvärden om AC:n, men han var inte så inne på det där med elda med ved.
    Jag vill ju kunna välja lite vad man ska värma med så ju fler alternativ desto bättre. Gas fanns inte i det här huset som jag skrev tidigare.

    Ved som sagt, var hittar ni den billigaste om man nu inte har egen mark och ta på....
     
  18. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hyresvärden/ägaren ska ju se till att värmen fungerar. Om det är fel på apparaterna bör han skaffa nya/laga dem.
     
  19. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Apropå den "knöliga veden".
    Är veden knölig och knotig är det med största sannolikhet ved från olivträd. I våra trakter kan det eventuellt också vara ek. Båda är riktigt bra ved, olivtädsveden är troligtvis den bästa som går att få tag på överhuvudtaget, den har mycket högt värmevärde..
     
    pozuela gillar detta.
  20. tarha

    tarha Ny medlem

    Blev medlem:
    18 november 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1
    Si si, visst ska hyresvärden få fixa till både AC:n o det där elementet, upptäckte det igår kväll att dom inte funkade...så tillsvidare tills det blir fixat får vi elda med leña...fick ju googla på vad ved heter...Trodde det var företagsnamnet där vi köpte den där knöliga veden ));). men man lär sig thumb.
    Där kostade den i alla fall 5€ för säcken som vägde ungefär som hundmatsäcken, kanske 12-15 kg?
    Men om man ska elda med en sån säck på 1-2 dagar så tickar även det på i kostnad.
     
  21. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    All uppvärmning kostar. Man kan inte komma ifrån det. Min släkting värmede sin lägenhet med gasspis ett tag, i brist på annat. Och det gick det med.
    Och någon här på forumet har räknat på användningen av värmeljus, hur mycket det skulle kosta (minns inte vem).
    Vi hade (här i sverige) öppenspis som vi eldade med allt möjligt "bröte". Mjölkkartonger, spillvirke osv Det blev riktigt skön värme som varade länge..Då måste man ha en speciell spis/ugn/insats som spar värmen.
     
  22. tarha

    tarha Ny medlem

    Blev medlem:
    18 november 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1
    Jodå, all uppvärmning kostar här som hemma i Sverige...
    Nu har vi hittat ved, bakom Mercadona upp och till vänster, lösvikt en skottkärra, blandat ved både knölar och släta...blir ungefär 3 säckar, 9€.
    Vi har också fått fixat AC:n och elementet, hyrevärden sade att AC:n är dyrare att värma med än elementet som är på lägre Watt, och den är nyare än AC:n.
    Men än så länge har vi eldat och fått bort det där "råkalla" som fanns i huset som stått tomt ett tag. Så nu är det varmt o gott även inne :)
     
  23. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Så bra, tarha! Jag kan värma med AC, bara, så det får kosta vad det kostar...
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...