Efterfrågad info om att arbeta i Spanien- min lilla erfarenhet

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Infanta, 10 oktober 2009.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Infanta

    Infanta Ny medlem

    Blev medlem:
    31 juli 2008
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej allihopa!
    Efter att ha varit i Spanien i 3 månader för att söka jobb har jag lite erfarenheter. Jag är akademiker, talar inte så mycket spanska och söker jobb inom en bransch som kan vara svår i Sverige. Jag lärde känna en del folk, även inom universitetsvärlden, men det hjälpte mig inte ändå! Min bransch är dessutom rätt mansdominerad och kontaktberoende vilket inte underlättar tyvärr.
    Jag har under min tid i Spanien umgåtts mestadels med universitetsutbildade spanjorer som arbetar så det är den (inte så positiva) bild jag fått. Den bästa hjälp jag fått har varit från min goda vän som jobbar som lärare på ett universitet och som har jobbat i Storbrittanien och Kanada mm.

    Som utlänning konkurrerar man främst med spanjorer som har flera år lång universitetsutbildning (av skiftande kvalitet). En universitetsutbildning är därmed inte lika mycket värd i Spanien som i Sverige. Det finns minst ett universitet i varje stad, vilket kan leda till slutsatsen att alla universitet inte kan ha samma höga kvalitet som de få vi har i Sverige. På de flesta universitet talar man inte engelska och måste låta översätta eventuellt material som skall publiceras. En doktorandlön är ca 1000 euro i månaden, d.v.s. inget man kan leva på under 4 års studier. Doktorandtiteln verkar inte vara så mycket värd heller har jag förstått av vänner och bekanta samt en mycket god vän som jobbar som lärare på ett välkänt universitet.