Efterfrågad info om att arbeta i Spanien- min lilla erfarenhet

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Infanta, 10 oktober 2009.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. Infanta

    Infanta Ny medlem

    Blev medlem:
    31 juli 2008
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej allihopa!
    Efter att ha varit i Spanien i 3 månader för att söka jobb har jag lite erfarenheter. Jag är akademiker, talar inte så mycket spanska och söker jobb inom en bransch som kan vara svår i Sverige. Jag lärde känna en del folk, även inom universitetsvärlden, men det hjälpte mig inte ändå! Min bransch är dessutom rätt mansdominerad och kontaktberoende vilket inte underlättar tyvärr.
    Jag har under min tid i Spanien umgåtts mestadels med universitetsutbildade spanjorer som arbetar så det är den (inte så positiva) bild jag fått. Den bästa hjälp jag fått har varit från min goda vän som jobbar som lärare på ett universitet och som har jobbat i Storbrittanien och Kanada mm.

    Som utlänning konkurrerar man främst med spanjorer som har flera år lång universitetsutbildning (av skiftande kvalitet). En universitetsutbildning är därmed inte lika mycket värd i Spanien som i Sverige. Det finns minst ett universitet i varje stad, vilket kan leda till slutsatsen att alla universitet inte kan ha samma höga kvalitet som de få vi har i Sverige. På de flesta universitet talar man inte engelska och måste låta översätta eventuellt material som skall publiceras. En doktorandlön är ca 1000 euro i månaden, d.v.s. inget man kan leva på under 4 års studier. Doktorandtiteln verkar inte vara så mycket värd heller har jag förstått av vänner och bekanta samt en mycket god vän som jobbar som lärare på ett välkänt universitet.

    Att arbeta med sina händer kan tyvärr ge en rätt låg lön, samtidigt som de flesta spanjorer har en högre utbildning. Många praktiska arbeten görs billigt av folk från öststaterna och marockaner, vilka kan vara svåra att konkurrera med prismässigt. Jag är dock säker på att det finns de som kan ta bra betalt för att bra arbete. Bara att söka efter sin bransch och företag som vill ha duktigt folk.

    Har man en specifik och attraktiv utbildning kan man vara intressant trots att man inte talar så bra spanska, förutsatt att man talar bra engelska eller annat språk som krävs. Detta gäller t ex inom IT branschen. Tänk på att det spanjorerna menar med bra engelska inte är samma höga nivå som vi tänker oss. Vi i Sverige talar MYCKET bra engelska, utnyttja det och poängtera det när ni söker jobb.

    En fördel med att vara svensk är att vi har gott rykte, talar bra engelska och ser bra ut (faktiskt!). Som ni kan förstå är det svårt att konkurrera med spanjorerna om man inte kan tala spanska på hög nivå och ha en dokumenterad bra utbildning(översatt och bedömd) som är jämförbar med de i Spanien. De spanjorerna inte känner till är de inte så intresserade eller imponerade av. Detta är alltså bara generellt på arbetsmarknaden enligt min erfarenhet.

    Lönen i Spanien är betydligt lägre än i Sverige, levnadskostanden är något lägre, men hyrorna kan vara horribelt höga och husköp kräver miljoner (euro). Många spanjorer har lån uppöver öronen. Jag träffade en banktjänsteman på tåget en gång och jag frågade honom varför bankerna lånade ut pengar så lättvindligt. ”Det är upp till kunderna” tyckte han och ryckte på axlarna. Inte undra på att det finns två banker i varje kvarter.
    Kan tillägga att de flesta företag är mer intresserade av hur låg lön du kan arbeta för istället för om du är den bäst kvalificerade för jobbet. Lönen är fast, går inte att diskutera, såvida du inte besitter på en unik specialkompetens. Lönen står oftast redan i annonsen.

    För att hitta ett jobb i Spanien krävs det, förutom riktigt bra språkkunskaper, bra kontakter. Kontakter är mycket viktigare i Spanien(gäller de flesta länder faktiskt) än i Sverige. Har man bra kontakter kan man hitta jobb även om man inte är kvalificerad för det.
    Jag lärde känna en svensk tjej som bott 5 år i Spanien och pratade utmärkt spanska. Hon åkte hem till Sverige förra veckan för att hon inte kunde hitta ett nytt jobb och ska plugga i stället.
    Min andra vän från Nederländerna flyttade hem för att han var trött på de låga lönerna och lämnade sin pojkvän i Spanien. Han pratade 7 olika språk.

    För er som inte är akademiker och kanske klarar av att leva på en lägre lön finns det flera jobb inom kundtjänst och callcenter, där man behöver folk som pratar svenska och engelska (och även andra språk). Goda språkkunskaper kan man få jobb på! Sådana företag finns lite överallt t ex Barcelona, Madrid och jag såg att de fortfarande söker folk på Teneriffa (skitlön dock, men vädret är fint året om). I övrigt tror jag att bar- och restaurangbranschen är en bra start. Att kunna spanska är a och o! Praktisera språket får man göra på plats.
    För er som ska till Andalusien finns det många jobb inom spelbranschen i Gibraltar Jobs & Work in Spain | Find Jobs in Spain | Job Website Spain.


    • Om du har en specifik utbildning, försök hitta en organisation och kontakta dem. Kanske kan de hjälpa dig att hitta kontakter och lite tips.
    • Jag rekommenderar er också att kontakta arbetsförmedlingen utland, eller ert eget fack för råd och tips. Här finns information och tips om att bo och arbeta i Spanien.
    • Man kan också kontakta EURES-rådgivare i den region man vill arbeta i, gå via EIRES portalen och gör en sökning.
    • Är man arbetslös kan man prova på att åka ner i max 3 mån via E303, www.iaf.se/upload/e303/blankett/ans_IntygE303.pdf. Kontakta din A-kassa för mer information.
    • Man kan också kolla in Svensk-spanska handelskammarens hemsida Camara de Comercio Hispano Sueca.


    Här är några länkar:
    Tyvärr har jag bytt system i datorn och många länkar försvann, men jag har gått igenom det jag hittade, jag hoppas att det är till någon hjälp.

    Jobbsajter:
    Börja med den här: 100Mejores - Trabajo (De 100 mest använda/bästa jobbsökarsajterna)

    Laboris.net- Bolsa de empleo más eficaz. Ofertas de trabajo, búsqueda de curriculums
    InfoJobs.net - Bolsa de trabajo, ofertas de empleo
    Miles de trabajos y ofertas de empleo | Infoempleo.com
    Buscar trabajo. Miles de ofertas de empleo para encontrar tu profesión | Monster.es
    Adecco - Home - Últimas noticias
    Servicio Público de Empleo Estatal.
    elmundo / clasificados / empleo
    empleo.clasificados.es :: Acceso Candidatos - Introduce tu CV e inscríbete a ofertas de empleo


    Att jobba i Spanien
    Arbeta,Europa (EU)
    Arbeta>Hitta jobb,Hitta jobb,Europa (EU)
    http://www.inem.es/inem/ciudadano/empleo/busqueda/pdf/FindingEmployment.pdf
    Europa – EU:s webbportal
    Söka jobb i Europa med intyg E 303 IAF

    Var vänliga maila mig om ni vill att jag ska komplettera med något.

    Kan tillägga att jag fortfarande kikar på jobb därnere och tar privatlektioner i spanska. Om rätt jobb dyker upp har jag kanske en chans.

    Lycka till allihopa! thumb

    Vänliga hälsningar,

    Johanna
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. MarkusS

    MarkusS Ny medlem

    Blev medlem:
    28 maj 2009
    Inlägg:
    23
    Mottagna gillanden:
    0
    thumb Jättebra och värdefullt inlägg! tack Infanta! thumb
     
  4. Infanta

    Infanta Ny medlem

    Blev medlem:
    31 juli 2008
    Inlägg:
    10
    Mottagna gillanden:
    0
    Jag hoppas att det var till nån hjälp. Som sagt, skicka ett medd om det är nåt mer jag kan hjälpa till med :)
     
  5. Xiroi

    Xiroi Ny medlem

    Blev medlem:
    9 november 2009
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1
    Det var en "liten" detalj du inte nämnde. 4 miljoner arbetslösa. Så ska man söka jobb här, då ska man vara realistisk, det finns hur mycket folk som helst som tar gärna jobb de inte skulle ta i vanliga fall och för mindre pengar än vad de tjänade för 5 år sedan.

    Ett exempel: För någon månad sen blev jag erbjuden jobb som tolk på ett privat sjukhus. Man skulle kunna flytande spanska/svenska/engelska, gärna andra språk. 8 timmar om dagen måndag till fredag PLUS 4 timmar varanna lördag!!! (helt olagligt med ett fast schema på mer än 40 timmar i veckan, men vid kusten verkar de leva i en annan värld). Lön? 1.180€.... bruttolön!

    Jag hittade en liknande annons på en tidning. Man skulle kunna helt flytande spanska, engelska, svenska, tyska och rysska! Kan man så många språk vill man arbeta på FN, inte på ett sjukhus i Torrevieja för en usel lön.


    Den enda chans att hitta ett jobb lagom snabbt är om man har en mycket kvalificerad arbetsprofil eller om man uttnytjar sina språkkunskaper, men man ska inte tro att det ska vara lätt att hitta enkla jobb (som på en bar) efter några veckor. Man kan visst ha tur, men tur kan man tyvärr inte räkna med.
     
    Last edited: 11 november 2009
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. ana la sueca

    ana la sueca Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej på er alla

    Jag skall dela med mig av lite av min erfarenhet av det spanska arbetslivet, 25 år på en bank innan jag blev förtidspensionerad p.g.a.stroke förorsakad av extrem stress på arbetsplatsen.

    Ingen företagare ger idag en fast anställning, under åren har detta helt försvunnit. alla är kontraktsanställda till minimilön. Man förutsetts ha universitetsexamen och de språkkunskaper som fordras, spanska plus det lokala språket i baskien och Katalonien samt engelska.
    Alla kontraktsanställda förväntas arbeta minst två timmar övertid om dan. Ingen ersättning utgår naturligtvis.
    Ha också klart för er att det inte finns VAB, sen ankomst, daghemsplats eller möjlighet att klaga på diskriminering av kvinnos eller sexuella trakaserier, ja visst kan du klaga men sedan visar de på dörren med hela handen.
    Nör sedan de maximala tre åren av kontraktsanställning går ut, är du helt utbytbar om inte personliga kontakter, pappas kompis, din mans företag etc ber för dig och då kan du få fast plats.

    Vad det gäller universitetsutbildning ör kvaliten mycket ojämn och de privata universiteten är bäst. De kostar upp till 20000 kr per månad. Föräldrarna betalar sina barns studier, det finns inga studielån. Vanligtvis tar föräldrarna ett andra hypotek för att betala, annars är du hänvisad till studier på hemorten.

    Ha inga stora förväntningar men kämpa på och lycka till.
     
  8. ana la sueca

    ana la sueca Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej på er alla

    Jag skall dela med mig av lite av min erfarenhet av det spanska arbetslivet, 25 år på en bank innan jag blev förtidspensionerad p.g.a.stroke förorsakad av extrem stress på arbetsplatsen.

    Ingen företagare ger idag en fast anställning, under åren har detta helt försvunnit. alla är kontraktsanställda till minimilön. Man förutsetts ha universitetsexamen och de språkkunskaper som fordras, spanska plus det lokala språket i baskien och Katalonien samt engelska.
    Alla kontraktsanställda förväntas arbeta minst två timmar övertid om dan. Ingen ersättning utgår naturligtvis.
    Ha också klart för er att det inte finns VAB, sen ankomst, daghemsplats eller möjlighet att klaga på diskriminering av kvinnos eller sexuella trakaserier, ja visst kan du klaga men sedan visar de på dörren med hela handen.
    Nör sedan de maximala tre åren av kontraktsanställning går ut, är du helt utbytbar om inte personliga kontakter, pappas kompis, din mans företag etc ber för dig och då kan du få fast plats.

    Vad det gäller universitetsutbildning ör kvaliten mycket ojämn och de privata universiteten är bäst. De kostar upp till 20000 kr per månad. Föräldrarna betalar sina barns studier, det finns inga studielån. Vanligtvis tar föräldrarna ett andra hypotek för att betala, annars är du hänvisad till studier på hemorten.

    Ha inga stora förväntningar men kämpa på och lycka till.
     
  9. Xiroi

    Xiroi Ny medlem

    Blev medlem:
    9 november 2009
    Inlägg:
    47
    Mottagna gillanden:
    1
    Synd att det var så jobbigt för dig men kanske var det för att det var för länge sedan? Att man inte kan klaga på sexuella trakaserier om man inte vill få sparken, är långt ifrån mina erfarenheter.

    Sedan kan det ju vara skillnad om man jobbar på småföretag, som det ofta händer vid kusten.
     
Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...