Dyrare resa till Spanien

Diskussion i 'Flyg' startad av Spanska Nyheter, 5 juli 2012.

  1. Spanska Nyheter

    Spanska Nyheter -Spanienforum-

    Blev medlem:
    22 oktober 2009
    Inlägg:
    764
    Mottagna gillanden:
    2
    Så dyr blir den nya spanska skatten som slår mot alla turister



    Mer...
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Visst, det spanska luftfartsverket AENA går med förlust och någon gång måste politikerna ta sig an problemet. Oklart om en privatisering av AENA hade hjälpt. Det värsta är att ytterligare prishöjningar väntar bakom hörnet. Om/när IVA höjs hotar TUI med att skippa Spanien som resmål. Sedan har vi EU vill miljöskatter skatter på flygen. Vi har hamnat i en ond cirkel.
     
  4. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Ingen som vet, ingen som vet...Det beror nog pá varifrán du áker och med vilket bolag. Vet inte nármare, men skulle gissa pá en hundralapp (SEK) per resa.
     
  5. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Enligt Ryans hemsida

    Flygningar från Spanien Inom EU Öarna till fastlandet Icke-EU

    Arrecife €1.87 €1.58
    Malaga €1.92 N/A
    Alicante €1.92 N/A N/A
    Barcelona €8.95 N/A N/A
    Bilboa €1.87 N/A N/A
    Fuerteventura €1.87 €1.58 N/A
    Girona €0.42 N/A N/A
    Ibiza €1.87 €1.58 N/A
    Almeria €1.72 N/A N/A
    Las Palmas €1.92 €1.62 N/A
    Madrid €9.12 N/A €11.64
    Mahon €1.87 €1.58 N/A
    Murcia €1.72 N/A N/A
    Oviedo €1.72 N/A N/A
    Palma €1.92 €1.62 N/A
    Reus €1.72 N/A N/A
    Santiago €1.87 N/A N/A
    Santander €1.72 N/A N/A
    Seville €1.87 N/A €2.00
    Tenerife South €1.92 €1.62 N/A
    Valencia €1.87 N/A €2.00
    Vallidolid €1.69 N/A N/A
    Jerez €1.69 N/A N/A
    Zaragoza €1.72 N/A N/A

    Vad N/A betyder vet jag inte

    För redan bokade biljetter debiteras efter godkännande kortet man betalat med.

    Lotta
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det var inte mycket alls! Tack Lotta! Jag láste nágonstans att alla bolag tánker inte ta den hójda avgiften nu i sommar fór dem som har bokat och betalat sina resor. Jag har inte ánnu hórt nágot frán mitt bolag (Brussels Airlines) hur de gór.
     
  8. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Detta finns på Ryanairs hemsida

    Den spanska budgeten för 2012 gick lagligt igenom lördagen den 30 juni och som konsekvens måste alla flygbolag från och med 1 juli samla in ökade avreseskatter från alla passagerare som är inbokade på flygningar från spanska flygplatser efter det datumet.

    I enlighet med Ryanairs generella regler och villkor för resa (artikel 4.2.2) upplyser vi härmed passagerare om att vi kommer att debitera passagerare för den ökade avreseskatten som införts av den spanska staten för alla flygningar som avgår från Spanien och som bokats innan den 1 juli 2012 för resa från och med den 1 juli.

    Denna summa kommer att debiteras automatiskt från betalningskortet som använts vid bokningen. Om du inte är villig att acceptera den här extra kostnaden kan du boka av dina flygningar och ansöka om full återbetalning av ej använda resor, men du måste göra detta innan fredagen den 13 juli annars kommer ditt kort att debiteras.

    Du kan ansöka om återbetalning av din spanska flygning genom att klicka på länken nedan:
    http://schchng.ryanair.com/refweb.asp?lg=SV

    Vänligen se bekräftelse på konstnad per person för avgång från Spanien.

    Vad jag kan tyda detta till är att den extra betalningen sker automatiskt

    Lotta
     
  9. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    N/A är en engelsk förkortning och betyder Not applicable ('inte tillämplig') eller Not available ( i betydelsen "ingen uppgift").
    I detta fall torde det handla om pris för barn / pensionärer
     
  10. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej, vi fick betala 128:- extra tur och retur per person på ryanair för den nya skatten. Blir ändå en slant när man är 7 personer.

    Letade information på ryanair's sida och hittade deras sida om deras åtaganden mot oss som kunder. Punkt 3 är intressant, rimmar lite illa mot vad de gör.

    Respektera överenskommet pris efter betalning.
    När biljetten är betald tillkommer inga prishöjningar
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    De garanterar sitt flygpris och friskriver sig över vad myndigheterna kan åstadkomma.
     
  13. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag har tröttnat pá Ryanair och flyger med andra (och billigare denna gáng).
     
  14. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Tyvärr så är det bara Ryanair som gäller för oss som bor i den här landsändan. Norwegian ska ju börja flyga från Göteborg i höst men jag tvivlar på det blir lika billigt som med Ryan.

    Lotta
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    De flesta bolag har tur/retur som blir billigast. Det är Ryanair och EasyJet och liknade där du kan boka bara en väg till billig pris, de andra bolagen har hutlösa priser när det gäller bara en väg. Jag bokade min resa t/r via Brussels Airline, som flyger Gbg-Madrid. Därifrán buss till Torrevieja. Tar visserligen läng tid, men tid har jag...
     
  16. A-Lotta

    A-Lotta Medlem

    Blev medlem:
    21 augusti 2009
    Inlägg:
    396
    Mottagna gillanden:
    13
    Hej

    Har du bokat efter 1 juli?

    Lotta
     
  17. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej Lotta, nej jag bokade i maj någon gång med avresa 11 juli och när jag skulle checka in så fick jag betala en tilläggsavgift på 128:- fast allt skulle vara färdigbetalt så det kan ju endast vara kopplat till den ändringen.

    I morgon ska jag checka in 6 andra biljetter för vår hemresa så det blir intressant att se vad det kommer kosta extra.
     
  18. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag har flugit med Lufthansa till Málaga i juni. Bokade kanske i mars eller liknande. än har jag inte hört om jag ska betala extra eller inte.
     
  19. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Hej igen,

    Vår hemresa 6 personer ökade i pris med totallt 728:- med de extra kostnaderna. Jag tycker det är ganska mycket faktiskt. Plus då de 128:- sedan tidigare så totallt blev resan 856:- dyrare än utlovat. och ryanair bröt alltså mot vad de skriver på hemsidan att de ska stå för ett överenskommet pris. Tack där Ryanair.
     
    pozuela gillar detta.
  20. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Hemskt! Att de har mage till att göra mot vad de lovat...Jag lider med er (men det hjálper föga) Försök att boka med andra nästa tur.
     
    pozuela gillar detta.

Dela sidan

Laddar...