Dricks på Resturang

Diskussion i 'Semester i Spanien' startad av Fru Lena, 26 februari 2014.

  1. Fru Lena

    Fru Lena Ny medlem

    Blev medlem:
    27 januari 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Tycker alltid det känns jobbigt när notan kommer in och det är dags att betala,
    USA är ju enklare 15-18% vill de ha, annars blir de skit sura.

    Förstod att det ska vara ca 10% i spanien!?

    Har några olika scenario:


    1. Vi sitter på nåt hak och dricker några öl, säg 4st. Notan är på 1,5x4= 6euro,
    (Hit kommer vi tillbaka igen) 10%??

    2. Vi sitter på nån trevlig resturang o äter god mat hela familjen, några öl och drickor till ungarna oxså, notan hamnar nog på 40-50 euro.
    (hit kommer vi tillbaka igen) 10%??

    3. Sitter på resturang, servicen är kass, tar 100år o få maten. Vilken sedan är bränd och knappt går att äta.
    (kommer aldrig gå hit igen) Om vi inte vill dricksa en enda krona springer de efter oss på gatan o gapar?? Eller vad händer??

    Pratade med en spansk tjej o hon sa:

    "är man nöjd så lämnar man lite dricks, och är man inte nöjd så behöver man inte det"

    Jaha, tack för det!! Jag blev inte ett dugg klokare av det.

    Kan någon vänlig själ hjälpa mig reda ut detta.

    Tack o Hej.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Hon har sammanfattat det väl.
    Det finns ingen gyllene regel.
    Ingen som springer efter dig och undrar vad som var fel om man glömmer dricksen :)
    Gör vad du känner för och har råd till.
    Det är inte USA!
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    I Spanien är inte dricks nàgot tvàng, absolut inte. 10% regeln gäller definitivt ej.

    De flesta rundar bara av det till närmaste € eller lämnar bara kopparmynten eller inget när du tar ett par öl eller kaffe.

    Har ni käkat lunch eller middag och notan ligger pà 50€ sà är 2-3 € vanligare än 5. Det beror ju lite pà om notan ska splittas eller om bara 1 betalar.

    Är ni inte nöjda ska ni absolut inte ge nàgon dricks, och ingen kommer efter er och gapar.

    I krisens Spanien blir det dessutom vanligare att inte lämna dricks överhuvudtageg. 1 arbetskamrat till mig lämnar aldrig dricks. Han pàstàr,och har ju i princip faktiskt rätt, att alla fàr sin lön. Varför ge en kypare dricks men inte tjejen som säljer skor till dig?
     
    goranwint gillar detta.
  5. rocio

    rocio Aktiv medlem

    Blev medlem:
    1 mars 2012
    Inlägg:
    1.500
    Mottagna gillanden:
    18
    Varför blev du inte klokare av det? Det var ju hur klart och tydligt som helst. Och självklart. Är man nöjd kan man kanske runda av uppåt, även om det bara gäller en "fika", och är man på restaurang och äter gott och är nöjd i övrigt brukar jag lämna c:a 5%. Är man INTE nöjd finns det ingen anledning i världen att "dricksa". Det gäller i Sverige också för min del iaf.
    rocio
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag ger bara dricks när jag är riktigt nöjd med servicen oavsett vilket land jag är i och jag reser en del. Har vart i Usa många gånger och upplevt just precis att de har ifrågasatt varför man inte har lämnat dricks då har jag alltid sagt varför på ett så trevligt sätt som man kan. i Spanien har jag aldrig upplevt något tvång kring dricksen, däremot väldigt glada miner när de får dricks. Jag brukar ta för vana att göra mig av med allt smått under euron och känns det snålt så lägger jag på 1-2 euro beroende på hur bra mat och service var.

    offtopic Upplevde dock ett flertal nästan obehagliga situationer i USA när jag vägrade ta med mig resterna från maten som blev kvar så kallad doggy bag. Flera restauranger uppfattade detta som att jag inte gillade maten och blev riktigt sura.
     
  8. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    Håller med, så mycket enklare i Spanien: ge vad du tycker det var värt,,,
    I USA står det ibland t.o.m. uträknat på notan vad det blir vid olika %,,,,jag gav "för lite" en gång p.g.a. urkass service och kyparen kom efter oss ut på gatan och gestikulerade och gapade på såväl engelska som kubanska, riktigt obehaglig typ :), men så är dom också betydligt otrevligare där än "hemma" vi Torrevieja
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    I USA förekommer det att den som serverar inte har någon lön alls, inkomsten är dricks. Ingen dricks - ingen inkomst. Så är det inte alls i Spanien. Vi var senast ute och åt med några vänner och notan slutade på drygt 97 Euro. Vi lade en hundring och det var inga sura miner för det. Däremot tycker jag att om en kypare är extra omtänksam (inte insmickrande) kan man ge en extra belöning. Att belöna ett standardarbete manar ju inte till några extra insatser.
     
  10. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Jeg gir som regel max 10%, litt avhengig av totalbeløpet (og om jeg er fornøyd selvsagt). Om jeg legger igjen mye penger totalt og prisene er relativt høye gir jeg mindre enn om det er en dagens meny eller rimelig lunch. Servitørene i Spania er ikke akkurat overbetalte og driks er nok en del av lønnen. Selv om det ikke er noen tvang, så er det nok både forventet og satt stor pris på om man legger igjen litt ekstra.

    Jeg runder opp eller legger igjen noen av disse myntene som fyller opp lommene til stadighet (5, 10, 20 og 50 cent). Så om totalen er 19.50 euro blir det gjerne en 20 euro seddel og 1-2 par euro i småmynter.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Jag måste nog säga att jag gör tvärtom, om jag går till en fin restaurang med dyr meny etc. då räknar jag med att personalen har tillräckligt bra löner och att de har beräknat en fin förtjänst på priserna därav ger jag mindre då i alla fall i procent sett. Men på en mindre restaurang där man ser att de kämpar för att det ska vara bra och man får bra service och god mat så ger jag hellre mer dricks.
     
  13. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Det där hände mig i Florida, det stod 3 olika summor om man var nöjd, mer nöjd eller jättenöjd på kvittot och jag gav inget för de var sjukt otrevliga och de kom till och med efter oss på gatan och kallade oss snåla.

    Däremot ska sägas att jag har vart på precis lika många restauranger i USA som faktiskt har gjort sig förtjänta av dricks och haft kanonmat etc. så allt är inte elände i landet bortom guldbågen ;)
     
  14. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    En tanke bara. Ofta går dricksen i en gemensam pott som alla servitörer/servitriser delar på. Inte säkert att "din" extra bra kypare får så mycket som du tänkt.
     
  15. Fru Lena

    Fru Lena Ny medlem

    Blev medlem:
    27 januari 2014
    Inlägg:
    11
    Mottagna gillanden:
    3
    Tack för alla svar!!!!
     
  16. Cat

    Cat Ny medlem

    Blev medlem:
    22 september 2013
    Inlägg:
    266
    Mottagna gillanden:
    5
    Hm... men det er jo ikke tvert om.. men nøyaktig det samme som jeg gjør :) Jo dyrere det er, jo mindre driks fra meg.
     
  17. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Herr Lundberg må ha rest mycket, men Norge verkar inte vara välbesökt av Herr Lundberg;:;;) Om man dömer av tolkningen av Cats inlägg!

    - Lätt för mig att säga, som nästan är Norrman:):)
     
  18. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Men vad sjutton, du har ju rätt. Jag läste helt tvärtom. Och jag borde förstå då jag pratar med norskar varje dag nästan i telefon. Sorry för det men kul att vi gör på samma sätt. ));)
     
  19. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Haha, ja du om jag ändå kunde skylla på det, men även Norge är berest av mig och jag är dessutom halvdansk så jag borde ha läst rätt. Eller det kanske var det som gjorde att det blev fel. Haha, nej skyller på att jag var trött i morse och glädjer mig åt att fler gör som mig eller att jag gör som en del andra! gapskrattt
     
    Uffetrader gillar detta.
  20. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Demasiado complicado!gapskrattt
     

Dela sidan

Laddar...