Drickbart kranvatten vardå?

Diskussion i 'Kanarieöarna' startad av Eldorado, 1 april 2008.

  1. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    En brist på GC och bättre på Teneriffa, men var finns det?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Spanjoren

    Spanjoren Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Så generellt det kommunala vattnet är inte drickbart på ngn av öarna?
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag har en destillidora. Den består av en lavasten som jag byggt in i ett skåp av trä. Stenen är urholkad upptill så att man kan hälla i kranvatten. Kranvattnet som har en svag klorsmak filtreras av stenen som ger några liter per dygn. Destillidoran är en gammal uppfinning och de sjöfarare som drack det renade vattnet höll sig friskare. Stenarna säljs fortfarande i järnaffärerna här på Teneriffa. Visst kan man dricka kranvattnet, men det tycks ju vara mer klorerat ju närmre kusten man kommer, sett från källorna i bergen.
     
  5. betty

    betty Ny medlem

    Blev medlem:
    15 januari 2008
    Inlägg:
    159
    Mottagna gillanden:
    1
    ja just det, det kommer jag ihåg att min far hade/har där på GC. Bra uppfinning, det funkar perfekt.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Det kommunala är i regel inte drickbart så man ska släpa hem dunkar:(, men bör vara drickbart nära källan på en del ställen?:confused:

    På solkusten (Malaga) har vi drickbart ;:;;)men ransoneras tidvis;;;;), Costa blanca har det inte.
     
    Last edited: 2 april 2008
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Teneriffa har tre olika klimat: i söder och i sydost skiner solen outtröttligt nästan året om. På öns västra sida stiger fukt upp och kondenseras i det branta bergslandskapet, vilket gör att området är rikt på både grönska och nederbörd. Tenerifes nordsida och nordöstra sida har ett blandklimat där dagarna i allmänhet börjar med molnfri himmel, mitt på dagen smyger sig moln upp, och på eftermiddagen är det ofta rätt mulet. Hela ön har dock ungefär samma temperaturintervaller, mellan 20 och 35 grader året om.

    Färskvattnet får vi från pinjeträdets rötter. Pinjeskogarna i de höglänta delarna av ön samlar upp stora mängder fukt ur luften, fukt som går ner i marken via trädets rötter. Vattnet hamnar så småningom i stora naturliga grottor flera hundra meter under markytan. Från vår by, på ca 400 m.ö.h, har man borrat ca 6 km långa horisontella tunnlar för att leda ut vattnet. Dagens Teneriffa är genomskuret av vattenledningar ovan mark som leder vatten från berget ner till dalarna och byarna vid stränderna. Kranvattnet är oftast starkt klorerat och dessutom basiskt på grund av hög kalkhalt. I turisttäta områden finns anläggningar för att avsalta havsvattnet.
     
  9. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Läste idag en intressant artikel i tidningen av en professor i Fysisk Geografi. Hon påstår att bara en tredjedel av "naturligt" dricksvattnet kommer från nederbörd på Kanarieöarna. Två tredjedelar kommer från dagg. Därför experimentera man med att sätta ut nät på 800 - 1200 meters höjd uppe i bergen. När molnen drar genom nätet fälls vattendroppar ut och dessa samlas i en tank. Avståndet mellan trådarna i nätet är 34 - 45 mm. Ett nät på 12 m2 ger ca 90 liter vatten per dag. Nätet levererar mest vatten på sommaren då också behovet är som störst.
     
  10. RogMan

    RogMan Ny medlem

    Blev medlem:
    1 juni 2008
    Inlägg:
    9
    Mottagna gillanden:
    0
    Solen lyser...låter som en underbar uppfinning du har...om än något långsam. Men generelt så är väl kranvattnet INTE drickbart alls. Brukar köpa flera sånna där 5 litersdunkar...väldigt intressant inblick i hur vattnet "kommer till"

    En liten vatten historia: köpte läsk på Mc D i Putte och den smakade som om den var gjord på saltvatten med en tillsatts av vodka...dvs= den kom upp snabbt....så att säga.

    Gissa om personalen tittade på mig...försökte förklara på min turistspanska men de trodde nog att jag var lite loco
     
    Last edited: 2 juni 2008
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Kim La Palma

    Kim La Palma Ny medlem

    Blev medlem:
    9 juni 2008
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Här på La Palma har vi bra vatten.
    I de komunala vattenledningarna är vattnet något klorerat men drickbart .
    Men de flesta här på ön har egna vattenledningar direkt från bergen till sina hus (rent och utan tillsattser).
    mvh Kim
     
  13. anna9

    anna9 Ny medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2008
    Inlägg:
    52
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Kim, hur är livet på La Palma, har velat åka dit länge, verkar vara en lagom ö på alla sätt!? Är det en bra ö att bo på?

    tack på förhand
    kram Anna
     
  14. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    På vulkanöarna daggbildningen på 800 - 1000 meter det bästa bidraget. Men även på 400 meter blir det mycket dagg under natten. Jag konstaterade nu på morgonen att solpanelen ger så mycket vatten på takterassen att det räcker att hålla vattennivån i golvbrunnen. Ju längre ner man kommer mot kusten desto mer klorerat är vattnet. Det går bar att dricka även det om man gör så här: Fyll en tillbringare med vatten från kranen, stoppa in den i kylskåpet. Redan efter en timme har så mycket klor avdunstat att det inte smakar (illa).
     
    Last edited by a moderator: 11 juni 2008
  15. Kim La Palma

    Kim La Palma Ny medlem

    Blev medlem:
    9 juni 2008
    Inlägg:
    7
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej Anna!
    La Palma är en väldigt lugn och liten ö jämnfört med TF eller GC, det har både fördelar och nackdelar.
    Här kommer man sällan upp i mer än 70km, så varje gång jag besöker GC så blir jag farträdd (typisk lantis i storstan)....
    Man kan mer eller mindre lämna hus och bil utan att låsa, grannarna har också ofta koll.
    Det är också en grön och vacker ö, tycker du om att vandra så är den perfekt.
    Att hitta ett jobb här är inte alls lika lätt som på GC eller TF.
    Handla kan också vara lite dyrare och urvalet mindre.
    Ett exempel: Jag tycker om att snickra och när jag behöver nya maskiner så åker jag till GC, där finns det mycket större urval och bättre priser.
    Men en fördel här är att alla känner dej i affärerna, både praktiskt och trevligt.
    Nästan alla här har en liten bodega som de åker till på helgerna för att grilla och njuta av eget vin i sällskap av familj och vänner.
    Att träffa vänner = mat,vin och sång, på La Palma.
    Vet inte vad du vill veta mer?

    Ciao Kim
     
  16. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Kanonbra tips, några mer?
     

Dela sidan

Laddar...