Det kontaktlösa korten - en ny risk

Diskussion i 'Övrigt - Ordet är fritt' startad av SolenLyser, 29 september 2016.

  1. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag såg i går ett obehagligt inslag på tysk om hur osäkra våra nya bankkort är. Det handlar om de ”kontaktlösa” korten. Håller man ett sådant framför läsaren i en butik och handlar för mindre än 25 Euro, behöver man inte anger någon PIN-kod. Detta utnyttjas av bedragare som med en ny app i sin mobiltelefon kan avlyssna ditt kort och samla in kortnummer och kortets giltighetstid. Mer behöver inte bedragare för at handla på internetbutiker som amazon ;:(

    Titta på denne video:
    http://www.stern.de/tv/diebstahl-per-funk--so-unsicher-die-neuen-kreditkarten-7075756.html

    Själv skyddar jag mig med aluminiumfolie (en tunnare variant av denna).

    https://www.youtube.com/watch?v=NymPsCGYHlk
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Canopus

    Canopus Aktiv medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2014
    Inlägg:
    193
    Mottagna gillanden:
    218
    Jag fick tidigare denna månad besked att mitt BankNorwegian-kort skulle bytas ut mot ett med RFID. Där är det tydligen så att man kan använda den kontaktlösa funktionen för köp under 200 kr 10 gånger i rad. Därefter behöver man slå in sin PIN-kod för att kunna använda den kontaktlösa funktionen igen.

    Sedan flera år tillbaka är ju dessutom svenska pass utrustade med ett RFID-chip. Även den informationen kan naturligtvis scannas av på avstånd.

    Så om man inte är alldeles naiv bör man skydda både kort och pass på något sätt. Och med aluminiumfolie kan man faktiskt väldigt enkelt skapa en s.k. Faraday-bur som blockerar signalen. Man behöver inte gå omkring med foliehatt för att inse det.
     
  4. Daniel C

    Daniel C Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 juni 2015
    Inlägg:
    249
    Mottagna gillanden:
    43
    Kan även tipsa om plånboken/kortfodralet Secrid wallets. :tummenupp:
     
  5. SolenLyser

    SolenLyser Guest

  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Vi väntar på korten med en fingeravtryckssensor från FPC ;)
     
  8. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Bara att inse....något 100% säker system finns inte, och kommer aldrig att finnas!
    Blev i år...robbad på mitt OKQ8 VISA...fattar inte hur?
    Helt plötsligt så var det 40 försök på natten...över hela Världen!!

    Efter mycket arbete för egen del...kom jag undan mitt ansvar. Men lämnade ändå OKQ8 pga den dåliga säkerheten...

    Har nu Nordea Visa...där jag dels INTE har någon kredit på kortet!
    Dels har ett eget konto till kortet, så jag fyller på vid behov.
    Och sist, samt smartast...via en app...öppnar och stänger jag kortet geografiskt!
     
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det är nog bra att ha ett kort som inte är kopplat till det vanliga kontot. Framför allt när man handlar via internet.

    Jag fick för ett drygt år sedan mail från Norwegian om att jag haft en konstig internettransaktion på mitt kort i Danmark, ca 500 kr. Har inte en aning om hur det gick till men jag fick ett nytt kort, jag gnällde eftersom de har som säkerhet att man ska få en kod via sms och eftersom jag inte har svenskt nummer så fungerar inte det. Jag fick pengarna tillbaka.
     
  10. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Jag har ett Santander kort utan kredit som jag bara använder när vi reser.
    Övrig tid finns inga pengar där.
    Sen tror jag att alla kort går att regionspärra.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Ska tydligen vara nästa steg för detta märkliga bolaget, om nu inte någon asiatiskt konkurrent kommer före.
    :)
     
  13. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Obehagligt!

    Måste fråga, använde du ditt kort i Spanien?

    Använder själv aldrig kort i Spanien. Tar alltid ut cash enbart via min egen spanska banks bankomat.
     
  14. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    mixt!
    - Bra fråga...svaret är: Jag är osäker på det!

    Jag har nämligen två Spanska kort som jag normalt använder i Nerja o Spanien, ett från DeutscheBank och ett från Sabadell. Så jag använder normalt inte mitt tidigare OKQ8 Visa i Spanien. Och även de, tar jag helst ut kontanter med, för att därefter konsumera! Old school....eller cash is king:)

    Dessutom är det INGEN mer än jag som har vetskapen om min PIN kod!
    Jag är försiktig av mig...tittar efter skimmingsutr när jag tar ut kontanter, tankar etc.

    Men...efter att jag läst på i ämnet, efter att jag drabbats, så inser jag nu att det var hopplöst fall. De kan lägga in små spionprogram på min dator, som loggar av alla uppgifter, när man betalar på nätet! "Det är helt säkert", säger bankerna! Pyttsan heller det är...Och jodå jag hade och har Antivirus och annat...

    Och OM du handlar på nätet, och det gör man ju där det INTE går att få faktura, så KAN den leverantören...sälja vidare dina uppgifter till någon 3: part. Eller använde det själva!

    Just OKQ8 hade tydligen hälften av alla anmälda kortbedrägerier till ARN!
    De har INTE hälften av kortmarknaden! Så något konstigt är det med just dem....Men de spärrade mitt kort snabbt, då det tydligen ligger algoritmer som går in och spärrar kortet OM det blir ett "onormalt beteende"...Men ändå försvann det 2.000 kr...men det kunder ha blivit MYCKET mer.

    OKQ8 VISA kortet kunde man INTE själv gå in och spärra geografiskt etc...så det var därför jag bytte till Nordea VISA!

    Ett liknande case här: http://www.svt.se/plus/det-banken-sager-om-mig-ar-krankande
     
  15. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Tack för svar, Ulf. Jag har OKQ8, mest för att det tidigare var det kort som hade bästa återbäring och utan årsavgift, även på köp utanför OKQ8. Nu är den återbäringen reducerad till nästan ingenting pga någon konstig EU-regel så jag står i begrepp att byta.

    Låter trots allt som att du råkat ut för nått via dina dator. Det är det vanligaste sättet att lura folk, i synnerhet via PC-datorer. Mac-användare sitter något säkrare.

    Också hört att bedrägliga småuttag blir allt vanligare, som är lätta att missa i kontoutdraget.
     
  16. Ulf Nerja

    Ulf Nerja Medlem

    Blev medlem:
    1 september 2016
    Inlägg:
    134
    Mottagna gillanden:
    10
    Samma här

    Det var just därför jag en gång började med OKQ8 VISA...då det FANNS uppenbara fördelar!
    Men som du skriver mixt...de försvinner ju nu...
     
  17. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    det är väl vid, förutom internet, vid bankomater som du löper den största risken att fà dina uppgifter stulna.
     

Dela sidan

Laddar...