Den Spanska ekonomin och asylinvandringens kostnader

Diskussion i 'Spanien' startad av Eldorado, 31 december 2012.

  1. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Sverige som tar emot mest per capita har gigantiska c:a 60 miljarder per år i utgifter för detta enligt regeringen.
    http://www.eso.expertgrupp.se/Uploads/Documents/ESO rapport 3.pdf
    Samtidigt som det snålas inom det mesta annat som vård skola och omsorg har asylmissbruket inget kostnadstak, så regeringen vill ha en bättre fördelning med andra länder. Det märkbara är ex. att spansktalande katoliker från varma länder har flytt genom varma Spanien till kalla Sverige. Nu får vi från andra från varma länder långt bort och flyttar själva till varma länder. Därav växer SD här.

    När Spanien var uppblåst lät man illegala afrikaner bli legala, något man kanske ångrar idag liksom en massa annat då den egna befolkningen får lida som här. Är kostnaderna för refugiados något betungande som diskuteras även där?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Oj, räcker det inte med att några få personer infekterade ”Svenskar i världen” forum med liknande insändare där de oftast ställde invandarproblematiken mot SINK-en? Det verkar dock som de flesta forumsdeltagare på ”Svenskar i världen” tröttnade på dessa personer, som oftast var ostukturerade, ologiska och sällan höll sig till tråden, med påföljd att aktiviteten på forumet nästan dog ut.

    Låt oss hoppas att detsamma inte sker här utan att detta forum kan vara till för att bistå svenskar i Spanien med tips och råd. Kan vi inte lämna SD och andra politiska partier utanför såvida de inte har något positivt att komma med till utlandssvenskarna?
     
    kimmen gillar detta.
  4. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Fast frågan handlar inte om Sverige, utom hur det är ställt i Spanien där vi vill bo men ekonomin sänker det mesta inkl. den offentliga sektorn. Vi är själva invandrare i Spanien, vanliga invandrare är välkomna som pluspost även här, det långväga asylmissbruket är problemet som suger ut välfärden, men är försumbart i España?
     
  5. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Fast du började ju tråden med att lägga in hur illa det var i Sverige och
    t.o.m en länk...Du fick fram vad du ville säga där....
    7 rader om Sverige och 3 rader om Spanien ;)

    Gott Nytt År/ P :sol:
     
    kimmen gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Vi brukar jämföra här och jag kan mest om det att jämföra med, så vill jag veta hur det är i Spanien, då det här äter upp mkt av vår gemensamma kaka.

    Skrev nyligen om trähus och jämför alltid, då vi kan välja land.
     
  8. mimus48

    mimus48 Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2012
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    2
    Tack både Carl och Preciosa som håller det här ämnet litet på mattan. Bor ju fortfarande i Sverige och vi har då sannerligen både plats och pengar att ta emot de som verkligen är behövande. Att folk inom EU utnyttjar den fria rörligheten och flyttar till varmare länder är väl helt naturligt. Om man betalat skatt i Sverige i hela sitt liv och fortsätter med att betala skatt på sin pension, till Sverige så har väl i stort sett ingen att göra med vad man gör för pengarna som blir över? För övrigt är det nog knappast någon som är född i sydeuropa eller ännu längre söderut som tar sig btill Sverige för klimatets skull? Det är nog mer traumatiska saker som ligger bakom att folk flyr från krig och fasor i sitt eget land. :(
     
    kimmen gillar detta.
  9. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Trådens fråga gäller hur det är i Spanien att jämföra med Sverige avseende belastningar på ekonomin, för oss som vill bo i Spanien. Hur det är här vet jag redan och finns att diskutera i andra forum.

    Med barnfamilj och insatt i politik då många kommuner nu klagar, ser regeringen att vi inte kan fortsätta så här har Billström aviserat.

    Ska man jämföra varför någon utslagen väljer Sverige så kan man jämföra bidragen med Spanien, det kallas då asylshopping och asylmissbruk att välja ett land med bäst bidrag, om man åker igenom flera asylländer med sämre förmåner. En stor del som kommit hit är Romer utan asylskäl så det införs viseringar.
    Ska man diskutera Sverige så har skatterna sänkts med 100 miljarder och alkoholmissbruket kostar 60-100 miljarder så det är bara att välja.
    60 miljarder till det onödiga asylmissbruket är inga småpengar när det är kris i skolan, omsorgen och sjukvården mm annars. Sådana enkla fakta göder SD och M skärper sig.

    Men hur är det i Spanien?

    Jag skrev just om läkemedel och annat då Spanien är under isen mer än oss. När välfärden sjunker måste man leta efter hål i skattekistan.
     
    Last edited: 31 december 2012
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Eldorado, 2013 blir ett bra år. Vi kommer inte att betala SINK. Vi betalar lika mycket skatt till Spanien som vi gjort tidigare, men skillnaden är att den skatt vi betalade till Sverige kommer nu att användas för konsumtion i Spanien. Alla våra spanska vänner gläder sig. Mer pengar att kunna bjuda ut på restaurang mm. Det är många här som inte har råd till sådnana utsvävningar. Vi är spanienvänner!

    Misstänker att detta var ett politiskt inkorrekt uttalande och då går det bra att ta bort det.
     
    Last edited by a moderator: 1 januari 2013
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag tror att svaren är ganska självklar, oavsett i vilken land/kultur man undersöker. Alla nyinkomna som inte är förankrade i språket/kulturen, och kanske inte ens i arbetsmarknaden, drabbas hårdast av ekonomiska kriser.
    För deras del blir det liksom nordvindar på alla fronter.
    Om invandrarna i den omfattande Spanska krisen hamnar under luppen, och missunsamma ryktesspridingar sker, är detta inget onormal beteende.
    Jag tycker att Spanjorernas solidaritet har visat högt klass hittils, om man jämför med Grekland och södra Frankrike samt Italien.

    Siffror som har med kostnader att göra, asyl mm. skall man alltid ta med en näve salt. Det finns så mycket annat inbakad i dessa, och i vissa fall utlämnade, så det är mer intressant vem som presenterar siffrorna och i vilket syfte. Min son som arbetar i riksdagen gjorde en utredning om asylkostnader under en snäv tidsperiod. Kostnaderna verkade höga, men bakom rubriker fanns personalkostnader och framförallt deras utsvävningar, så som traktamente, resor, hyrbilar,taxi, kurser, konsulter mm. Det finns ingen övretak hur mycket en normal Svensk tjänsteman kan sprida pengar om ingen säger ifrån. Hos statliga myndigheter är det få som vill säga ifrån.
    Om jag inte gissar helt åt fanders, så tror jag att situationen är likadan i Spanien...
    Gott 2013 förresten!
     
  13. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    I Tyskland bor ca 82 miljoner invånare, i Spanien omkring 47 miljoner. Antalet tjänstemän/ämbetsmän i Spanien är emellertid sex gånger så många som i Tyskland. Frågan man en spanjor som fortfarande studerar vilket yrke han/hon skulle vilja ha, är det ofta funcionario (ämbetsman). Att många vill bli advokater är heller inget bra omen. Sjukast av allt är att man kan ratas på den spanska arbetsmarknaden för att man råkar ha för mycket/hög utbildning.
     
  14. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Eftersom ingen annan har gett ett rakt svar fàr du det av mig. Nej det diskuteras inte nämnvärt i Spanien. Inte pà samma sätt som i Sverige

    Nu finns det ju iofs inga nämnvärda bidrag att fà i Spanien, vare sig man är Spanjor eller utlänning.
     
    kimmen gillar detta.
  15. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Säger som Nalle. Det folk retar sig mest pâ är politikers slöseri, de autonoma regionerna med en massa representanter och dyra TV-kanaler etc, bankerna.... asylfrâgan är helt marginell i sammanhanget. Det finns ocksâ en annan syn pâ att folk söker sin lycka och försörjning i ett annat land.
    I Sverige lever väldigt mânga pâ bidrag, inte bara invandrare. Jag har precis flyttat till en stad med flyktingförläggning och tycker inte att de stör alls.
    Däremot ser jag berusade svenskar varje dag, med barn, som kör bil etc. Det verkar vara en riktigt helig ko i Sverige, alla har rätt att dricka. Jag tycker att det verkar vara ett mycket större problem.



     
    kimmen gillar detta.
  16. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Det där var OT men intressant, har alltid tyckt de verkar ganska efterblivna med byråkratin men är en helig ko?
     
  17. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Men alla måste ha jobb.
    Just bidragen gjorde nog att ex. Chilenare mellanlandade i Spanien och åkte till Sverige. Sedan åker de ner igen.
     
  18. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Förläggningar kan vara olika, häri finns en del att läsa ## länk bortagen ##
    Det är mer problem med bofastas barn.
    Vi som har barn upptäcker att det snålas i förskolor, skolor, sjukvård, äldreomsorg och en massa annat, budgetar har ett tak utom i ett fall som M inte vågar peta i just nu.
    Sugen på Spanien blickar jag in i framtiden vad man våga sig på med familjen, då svenska arbetande flyr landet nu, du verkar vara en och jag träffade 2 till på Mallis som ger upp.
    RF som kör med barn har jag aldrig läst om som ett problem, men gissa vilka som kör bil utan sina barn bältade.
    Jag har dessutom bostäder kvar i Spanien som bytesvaluta för att köpa större.
    Stora påverkbara kostnader i Sverige är asylmissbruket, alkoholmissbruket och skattesänkningar på 100 miljarder mm. Gissa vad folk väljer.
     
    Last edited by a moderator: 3 januari 2013
  19. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Menar du att du funderar pâ att flytta frân Sverige för att det snâlas i skolor och sjukvârd? Dâ skulle jag inte rekommendera Spanien, som ligger i botten i Europa när det gäller resurser till skolan. Föräldrarna fâr betala allt skolmaterial, frân pennor till utflykter. Sjukvârden tycker jag är bra i bâda länderna, men med liknande problem: köer, resistenta bakterier osv.
    Personalen är ofta trevligare i Spanien, men det är stökigare pâ sjukhusen. Att bli inlagd pâ sommaren är t.ex ingen höjdare eftersom a/c ibland inte fungerar...

    Över huvud taget är jag förvânad över att man inte kan diskutera invandringspolitik (t.ex. Migrationsverkets bedömning att de kommer att fâ ta emot 51.000 asylsökande nästa âr) utan att blanda in kultur, religion och annat som är helt oväsentligt i sammanhanget. Är man inte nöjd med bidragssystemet (jag tycker det verkar helt galet) kanske man borde förändra det? Idag tar det i genomsnitt 7 âr för en asylsökande att fâ jobb, vilket är vansinne. I Spanien jobbar utlänningarna häcken av sig och jag gissat att de även gör det i resten av världen. Det är bara i Sverige man tror att folk inte vill jobba. Jag tror att nästan alla som ger sig iväg till ett annat land vill skaffa sig ett liv där och bidra medan de är där, oavsett de kommer att stanna för gott eller ej. Om man dâ erbjuder t.ex föräldrapenning till nyanlända föräldrar fâr man kanske skylla sig själv om de tackar ja?
     
  20. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Asylproblematiken är infekterad ämne av flera skäl.
    Ofta tar man ekonomin - som i tråden - som man hänger sig upp på.
    Trots allt handlar det om medmänsklighet i det stora hela.
    Blandar man ihop känslor och pengar, så tror jag att man hamnar där att bäst vore att hjäpa folk så nära deras hemtrakter som möjligt.
    Alla skulle vinna på det, både på kort och långsiktigt!

    Det finns rykten som säger att vissa vill ha en underklass som accepterar/är tvungen att ta vilka jobb som helst med dåliga vilkkor.
     
  21. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag är nästan pâ väg att tro det, trots att jag är väldigt misstänksam när det gäller konspirationsteorier. Det verkar nästan som det finns en dold agenda som gâr arbetsgivarnas (bland dem statens) intresse. Det är ju helt otroligt med vilken iver myndigheterna slussar välutbildade invandrare in i serviceyrken inom vârd och förskola. Utländska ingenjörer, tandläkare osv fâr veta att deras utbildning och erfarenhet inte är nâgot värd, men de kan gâ en utbildning till barnskötare??? Vilket slöseri...
     
  22. Skåning

    Skåning Medlem

    Blev medlem:
    29 augusti 2012
    Inlägg:
    87
    Mottagna gillanden:
    2
    Nu blir det mkt politik, vilket jag eg inte tycker hör hemma här, men kan inte låta bli att svara. Förstår inte vad Maccaber menar" Rykten säger att vissa vill ha en underklass". Var hör du sådana rykten? För att kapitalismen skall fungera behövs det lågavlönade människor i produktionen o servicenäringen, o så tar de välavlönade ägarna hem vinsterna. Så fungerar kapitalismen. Eller fungerar o fungerar. Med ojämna mellanrum blir det jätteproblem för företagen ( Typ bankerna som är navet i ekonomin) o då går staten in o räddar. Å andra sidan verkar inte kommunism fungera bättre!

    Anna Malaga skriver att välutbildade invandrare får ta dåligt betalda jobb inom serviceyrken. Jag tror att det finns två skäl till det. Dels att de inte talar svenska. Dels att rätt många ljuger om sin utbildning. Har varit en artikelserie i SDS för några år sedan om taxichaufförer i Malmö som kommer från andra kulturer. I stort settt alla var enl egna utsagor läkare eller mer än så. Säkerligen är en hel del högutbildade, o dem bör vi kunna använda bättre än i okvalificerade jobb. Eftersom jag bor i Malmö ser jag både fördelarna o nackdelarna med vår invandringspolitik. Grunden är att alla människor har rätt till ett drägligt liv. O Jag tror att Sverige har råd att vara generösa mot folk som har det svårt. Men man kan nog effektivisera mkt anat inom både stat o kommuner, för att spara pengar som kan användas till bättre vård o omsorg för oss alla
     
  23. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Jag försökte hålla mig kort, men trots din kritik mot politik verkar det som du har en del innanför västen. Med rykten menade jag vad tex. S talar om M:s verkliga politiska vilja.
    Jag hoppas att du förstår skillnaden mellan korta slagord och den långsiktiga agendan.
    Tex. Säger sig Moderata vara det nya “arbetarpartiet” (tro på den som vill)
    Men kapitalismen fungerar inte som du beskriver, att där måste finnas lågavlönade och därmed fattiga människor. Men en klass samhälle fungerar så.
     
    Last edited: 4 januari 2013
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...