Den första månaden i Spanien

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Minerva, 6 november 2015.

  1. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Den första månaden i Spanien.
    Ankomsten
    Den första månaden i Spanien var full av överraskningar. Redan från ankomsten. Stressen från försöken att klara ensam en resa med två katter i en stor, tung, flygplangodkänd bur med katter, deras filtar, kuddar, lekasaker,vatten och kuddar samt två väskor (en med katternas grejor), och natten på flygplatsen måste ha bidragit till att jag har svimmat mitt under flyget, som tyvärr orsakade en del obekvämligheter för medpassagerarna, och då – trots mina, svaga, protester i Alicante väntade ambulansen vid flyget, med en -kvinnlig- doktor och tre manliga sjuksjöterskor.

    Första några timmar efter ankomsten har jag altså fått ligga på flygplatsakuten tills mitt blodtryck, som var någonstans i stratosfären (237), tvingades ner till bättre än normalt(123). Katter och bagaget omhändertogs av flygplatspersonalen, som överlämnade oss till taxi och taxi till ett aparthotell i Guardamar. Det hetter att anlända i still, ha ha.

    Helger
    Jag råkade att anlända strax innan tre på varandra följande helger, Guardamar helgen den 7 Oktober,onsdag, Valencia helgen den nioende, fredagen, och Dia del Hispanidad, måndag den 12 Oktober. Det blev ganska oplanerad, så att varken katter eller jag hade tillräckligt med mat och andra förnedenheter, (som katt sand), till alla dessa dessa helger, men vi hade trevligt ändå. Vädret var strålande, så varje dag tog jag taxi till strandpromenaden (den lilla trevliga minibussen som på vardagar kurserar på stan, trafikerar inte under helgen och veckoslut), med dess många restauranger, tittade på folklivet, åt menu del dia och tog hem extra fisk rätter åt katter. De uppskattades så mycket, att sen blev det bojkott av vanlig kattmat från burk och jag var tvungen att erbjuda delikatessföda sen dess.

    The good, the bad and the ugly.

    Resten av månaden gick åt att försöka balansera Spaniens säregna Dr Jekyll och Mr Hyde. Å ena sidan njuta av det vackra oktober vädret, den storslagna naturen (de långa, ljusa, finkorniga och rena stränder, den enorma pinjadan (800 ha av pinje, palm och eukalyptus skog på sanddynorna mellan staden och stränder), med dess promenadstigar, låta sig väl smaka av den goda maten, bekannta sig med mina internationella grannar (tre spanska familjer, en norsk, en engelsk och en tysk... mer har jag inte hunnit att bekannta mig med än så länge)... och samtidigt försöka att inte låta sig alltför frustreras av de två parasiter, som verkar ha tagit i besittning en del av den spanska befolkningen. De parasiter är byråkrati i den offentliga sektorn och förbluffande oförmåga i en del av den privata.
    Ty vad kan man annars säga att efter en månad har jag fortfarande ingen NIE, dock har lyckats att öppna en bank konto; otroligt nog bor jag i en lägenhet fortfarande utan hyreskontrakt (utan övertygande besked om vad som orsakar dröjsmålet, om inte rena oförmågan hos min fastighetsmäklare), alltså utan möjligheten att betala hyran, el, vatten, (jag har dock betalad en deposit på en månadshyra i April vid lägenhetens reservering) utan möjligheten att installera internet eller kattsäkra den stora (24 m2) terrasen på fjärde våningen, med utsikt mot pinjadan och havet åt ena sidan, floden Segura med dess all dess många fåglar på den andra och en typisk badort - i miniManhattan still - framför med en del höghus omringade av palmer och simbassänger. Alltför många frestelser för två nyfikna katter. Alltför många frustrationer för stackars gamla mig, som levde halva livet i den högeffektiva – och blixtsnabba – Amerika.

    PS. I dag fick jag kontraktet - 4 sidor på spanska utan engelsk översättning.
    Läste snabbt - det verkar helt ok med spansk lag för lång tids kontrakt - men eftersom min spanska är inte tillräckligt att förstå alla detaljer i spansk legalese så nästa tre dagar skall jag spendera på Guardamar biblioteket, och försöka att översätta dokumentet med internets och alla bibliotekets ordböckers hjälp. Önska mig lycka till.
     
    Last edited: 6 november 2015
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Men vilken trevlig läsning! Förutom att du blev dålig på planet. Huvudsaken är att du katterna klarade er under den långa helgen och att du inte blev sämre efter alla strapatser. Roligt att läsa andras berättelser. Tack.
    PS Lycka till med översättningen.
     
  4. Sciroccogtx16v

    Sciroccogtx16v Medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2
    Hej!

    Du låter som en riktig tuffing! Det går nog bra!
    Ang. den spanska byråkratin, jag har slagits med den också, nästan helt utan framgång, den svenska stilen funkar liksom inte. Spanjorerna gör som dom vill ändå. Vem kan egentligen klandra dom? Det har ju funkat i årtionden? Och det verkar faktiskt som om det mesta löser sig så småningom, dom vill ju förr eller senare ha betalt!

    Fredrik
     
  5. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Funkat och funkat. Ju svarare goer byraakratin deth foer folket att goera saker lagligt desto stoerr e koruptionen. Och det har Spanien ett enormt problem med.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Tyvaerr finsh det inga svenska bokstaever paa min surfplatta och daertill vill autokorrekt ha allt paa amerikanskt engelska. Saa ni faar orsaekta.
     
  8. Sciroccogtx16v

    Sciroccogtx16v Medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2
    Minerva. Jag har inte reflekterat över det på det sättet, tänker snarast på hur besvärligt det är att köpa hus, fixa el, vatten och gas. Det tar sin tid. Sen att göra rätt för sig vad det gäller skatt och basura avgift osv. Har vi inte kommit till än.. Effektivt känns det ju inte som att det är men korrupt nere på denna gräsrotsnivå är inte min bild. Sen att många jobbar med att stämpla papper och ha ett ord med i varje sak som skall utföras, kanske är tur, annars skulle arbetslösheten vara ännu större...
    Btw. Vad har du för platta som inte kan ställa om till svensk tangentbord? Det borde gå!

    Fredrik
     
  9. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Härligt att du är på plats! Och hur jobbigt det än är så brukar det bi rätt bra till slut även om man har några hårtestar färre på skallen - dem har man ryckt ut i ren frustration!

    Vad gäller ditt kontrakt, be någon som är kunnig inom området läsa igenom det! Eller se om du kan få låna någon annans och jämför. Ifrågasätt det du inte förstår och få det förklarat för dig. Det första hyreskontraktet vi fick på huset vi bor i nu fick vi rekommendationen att INTE skriva under. Jag satt också med Google Translate men det funkar inte fullt ut, bara som en liten hänvisning. Vi hade två kunniga spansktalande väninnor samt en jurist att titta på det.

    Som sagt, det mesta löser sig om än inte alltid som man tänkt sig.
     
  10. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag har en Kindle Fire, alltså egentligen en ereader och det kanske går att ställa om, bara jag är alltför teknisk okunnig.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Kanske denna länk hjälper?

    https://www.youtube.com/watch?v=Rx7wJWjUQMw
     
  13. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    pà min padda kan jag bara hàlla ner tangenten lite längre sà kommer där upp alla olika varianter pà dne bostaven... kanske funkar?
     
  14. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Om du har en iPad eller Samsung varför inte gå ett steg längre och för in svenska, spanska och andra spåk som du kanske använder så får du också svenskt resp spanskt tangentbord
     
  15. Otelo

    Otelo Ny medlem

    Blev medlem:
    30 augusti 2014
    Inlägg:
    1
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej , ja det är jätte bra att kunna byta tangentbord mellan svenska och spanska. Jag gör detta.
     
  16. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Jag anvaender olika spraak paa min laptop, men plattan anvaender jag naestan uteslutande att komunicera paa amerikanska saa det verkar vara foer mycket besvaer att staella om till andra speaks.OK jag aer lat.
     
  17. carl

    carl Medlem

    Blev medlem:
    10 april 2008
    Inlägg:
    331
    Mottagna gillanden:
    17
    Idéen är inte att ställa om till olika språk vid varje tillfälle.

    Har du ställt in språken ( – menu – settings – languages and dictionaries – keyboards där du väljer språk) kommer en tangent med en glob på din bildskärm. Klickar du på denna kommer de språk, som du valt, upp och samtidigt rätt tangentbord. Mycket lätt och praktiskt.

    Det enklaste är kanske att ta med plattan till en IT-firma och be dem göra det för dig.

    Bara en reservation. De billigaste plattorna har kanske inte denna möjlighet.
     
  18. Minerva

    Minerva Medlem

    Blev medlem:
    18 februari 2011
    Inlägg:
    179
    Mottagna gillanden:
    20
    Verkar fiffigt. Så fort jag är i USA igen går jag till säljaren av min Kindle och frågar om hjälp. Tack för tipset. I laptoppen klarade jag det själv med svenskan och glömde hur jag gjorde nu när jag behöver spanska. Inte lätt att vara gammal och it okunnig. :-(
    Borde kaske annonsera: "byter kunskaper i flera mänskliga språk (som engelska, svenska, tyska, polska, även litet spanska, ryska och q'eqchi' maya mot grundlägande IT kunskap". Kanske någon nappar. :-D
     
  19. Sciroccogtx16v

    Sciroccogtx16v Medlem

    Blev medlem:
    8 mars 2015
    Inlägg:
    67
    Mottagna gillanden:
    2
    Jag skulle gärna byta!

    Kör Spansk språkkurs i bilen nu för att se om det hjälper min hopplöst dåliga språkinlärning!

    Fredrik
     

Dela sidan

Laddar...