Demonstration mot skolreformen

Diskussion i 'Mallorca' startad av Preciosa, 30 september 2013.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Att satsa på mer engelska i skolan verkar vara en bra ide. Detta med tanke på hur låga kunskaperna är hos ungdomar på denna helt turistberoende ö. :sol: Att katalanskan får maka lite på sig ser jag inte som något jätteproblem.

    Anders
     
  4. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Språkkunskaper är viktiga. Speciellt nu när spanjorerna måste söka arbete utomlands.
     
  5. Ropero

    Ropero Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Det är ju en ren provokation tycker jag. Klart att engelskan behöver utrymme men absolut inte på bekostnad av katalanskan. Tredjespråket blir inte bättre utlärt för att man skär ner på ett av de officiella språken och det är min professionella bedömning som språklärare i svenska för invandrare som jag uttalar mig i. Låt folk vara stolta över sin kultur även om den inte tilltalar centralmakten.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Det är klart att de olika regionerna skall kunna omhulda sin kultur. Demonstrationerna handlar väl egentligen mer om detta än om engelskan. Dock finns det risker med separatistiska rörelser som den katalanska som vi sett på Mallorca. Där har vi sett hur man medvetet ger officiell information endast på Katalanska och försöker tvinga turistaffärer att skylta på Katalanska. Isolationism är en styggelse och för en ö beroende av turism ett skott i foten.

    Anders
     
  8. DonBard

    DonBard Aktiv medlem

    Blev medlem:
    3 maj 2013
    Inlägg:
    293
    Mottagna gillanden:
    46
    Det här med den spanska språkchauvinismen är ett känsligt kapitel.
    Spanjorer i allmänhet tycks ha den uppfattningen att eftersom man är
    2:a eller 3:e största språk-gruppen i världen
    -hur är det med den saken det vet kanske ropero bäst-
    Så tycker de att vi andra gott kan lära oss spanska. Och de har kanske en point:
    När jag säljer on- line till USA måste jag ha både engelska och spanska
    i kommunikationen: hälften av alla i USA är spansktalande.
    Sydamerika är absolut stendöd som marknad om man inte använder spanska .
    Bildade spanjorer talar väl hellre Franska än Engelska har jag fått för mig.
     
  9. Ropero

    Ropero Ny medlem

    Blev medlem:
    7 januari 2012
    Inlägg:
    8
    Mottagna gillanden:
    0
    Ja det tror jag med att demonstationerna mest handlar om. Det blir ju lite sandlåda från den lokala nivån också när man ska tvinga på andra ett regionalt språk. Då har man ju ramlat ner på samma nivå som centralmakten ibland gör.
    Helt klart att det skadar omvärldens syn. Det finns ju större problem att lösa.
     
  10. AndersÖ

    AndersÖ Ny medlem

    Blev medlem:
    27 juni 2013
    Inlägg:
    166
    Mottagna gillanden:
    1
    Katalanska ej längre ett krav!

    Den Spanska författningsdomstolen har nu beslutat att krav på katalanska inte längre får vara ett krav för anställning i Mallorca´s förvaltning. thumb http://www.mallorcanyheter.com/katalanska-inget-krav-2/
    Som jag ser det ett vettigt beslut. Att kunskapen kan vara en fördel är en annan sak.

    Anders
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    PKan bara hàlla med. Alla i Spanien ska kunna Spanska (dvs kastillanska) därför tycker inte jag att regionala spràk ska vara ett krav, men absolut en extra merit. Precis som vilket annat spràk som helst.

    Blir ganska trött pà skolsystemet i Com. Valenciana. Min dotter som gàr i högstadiet, och har "spansk linje" har 3 timmar engelska, 3 tim spanska, 3 timmar matte medans de har 6 timmar Valenciano (3 tim val och 3 tom SO pà valencianska)
    Dessutom har de 3 tim musik i veckan.

    En fullkomlig idiotisk prioritering.

    Är kanske inte sà konstigt att Spanjorer är sämst i Europa i matte och läsförstàelse.

    Har allltid undrat vad barnen i regioner utan regionala spràk läser istället för Valenciano/catalan etc. Eller gàr de x antal timmar mindre i veckan?
     

Dela sidan

Laddar...