Deklarationer & Skatteåterbäring....

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av Pooh, 17 juni 2015.

  1. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Hej alla glada...

    Bara en liten observation.... Jag vet inte riktigt hur det är i Sverige numera, men när jag bodde där så måste man när man (som jag var) egen företagare, lämna sin deklaration senast 31 mars, även om vanliga Svensson hade till nån dag in i Maj på sig... sen fick man (som företagare), inte tillbaka någon skatt förrän i december, även om Svensson fick tillbaka i Augusti, eller numera tom i Juni...

    Här i Spanien lämnar man in deklarationen senast 30 Juni och återbäringen... ja, den får man i princip direkt.
    Det är till och med så att om man lämnar in deklarationen innan deadline, så kollar de på den, processar den, och man får återbäringen, inom några få dagar efter att deklarationen lämnats in!
    Vår revisor lämnade in våra deklarationer i torsdags förra veckan. Idag (i morse), efter 3 arbetsdagar, så fanns skatteåterbäringen på våra konton!

    Spansk byråkrati.... spainsmile
     
    Last edited: 17 juni 2015
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Föredömligt snabbt i Spanien, är man egen företagare (enskild näringsidkare iaf) i Sverige i dag gäller samma som för en vanlig Svensson. Skatteåterbäringen om man fick någon börjades betalas ut redan den 8/6. I princip alla som föranmält konto och deklarerat elektroniskt via dator/sms ska ha fått sina pengar till midsommar.
     
  4. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Ok, men då har det blivit mycket bättre i Sverige också.
    Det var ju ändå bara 5 år sen min senaste svenska deklaration, och jag har aldrig fått pengarna tillbaka förrän till jul.
    Det jag blev förvånad av här var att de inte samlar deklarationerna "på hög" till efter sista deklarationsdatum, utan om de kommer in tidigare, så processar de dem direkt...
     
  5. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Jag tror att förra året var första året som du kunde få tillbaka pengarna i Juni och slippa vänta till december om du var egen företagare.
     

Dela sidan

Laddar...