Dator etc endast som handbagage

Diskussion i 'Flyg' startad av Preciosa, 27 februari 2016.

  1. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Fast det är väl inte något problem egentligen. Skulle aldrig drömma om att ha mobil, platta eller dator i resväskan...
     
    erkki gillar detta.
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej P!

    Jo jag tar alltid risken att ha laptopen i resväskan...tung :)
    Blir jobbigt nu :D Vill inte ha nåt handbagage med hjul som
    inte går under sätet ...
    OK petitesser...
    Och hade jag haft en aning om att den kan börja brinna så var det
    ju dubbeldumt att ha den i resväskan :)

    Chao P :coolsmilie:
     
    Last edited: 27 februari 2016
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det där med tyngden kan jag i o f s acceptera. Du får skaffa dig en lättare modell, typ Surface eller liknande.

    Jag skulle aldrig våga lägga i det incheckade för risken att hela väskan försvinner eller att något plockas ur. Det där med batterierna var en nyhet, dock.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Men är det verkligen batterierna som det gäller? Jag misstänker andra orsaker.

    Jag tänker att datorerna ofta kollas extra noga i säkerhetskontrollen, om jag fattat det rätt för att de kan gömma sprängmedel. Jag reser alltid med mycket teknisk utrustning och jag har märkt att de alltid kollar mitt handbagage lite extra. Om man som jag, råkat bli indragen i en extrakoll, så drar säkerhetspersonalen en sorts adhesiv tejp över datorns hölje som sedan matas in i en maskin för att upptäcka om det finns rester av olika former av sprängmedel.

    Det går ju inte att göra på samma sätt i ett incheckat bagage. Därför tror jag att det är detta som är orsaken.
     
  8. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    När jag flög upp sist hade jag en ny handbagageväska som pep. Då tog dom mig åt sidan och gjorde som med dig - hade nån tejp/papperslapp som dom kollade med även inne i väskan och utanpå. Ingen dator i.
    Få se nu på nerresan om den piper...Är köpt på en Chino-butik, luktar illa :D

    Men apropå batterier. Bytte batteri i min brandvarnare här hemma och det gamla (rektangulärt,tjockt) batteriet låg i en porslinsskål på byrån sen i december.
    Förra veckan när jag skulle gå ut så luktade det läskigt bränt i lyan...Jag letade varifrån men såg inget, allt var avstängt. Så skulle jag ta på mig
    armbandsklockan och den var het!! Den låg i samma skål...Och skulle ta i gamla batteriet som var hett och höljet hade öppnat sig...Tog på mig en handske för att ta ut batteriet på balkongen...
    Hade då min klocka satt igång nån process med batteriet? Kunde väl ha börjat brinna? Har nån nån teori?
    Läskigt var det i alla fall...

    Chao P think
     
    Last edited: 28 februari 2016
  9. kinng

    kinng Moderator

    Blev medlem:
    24 juni 2014
    Inlägg:
    565
    Mottagna gillanden:
    64
    Det är väl delvis därför man har försäkring, för att få ersättning för förlorat bagage? Visserligen ersätter inte pengar eventuellt förlorade foton eller liknande.
     
  10. Rottweiler

    Rottweiler Medlem

    Blev medlem:
    27 september 2009
    Inlägg:
    122
    Mottagna gillanden:
    17
    Du kortslöt antagligen batteripolerna med boetten eller ev. stålarmband på klockan.
    Niovoltsbatterierna har ju utstickande poler bredvid varandra på ena kortsidan.

    /Rottweiler
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Tack!!
    Jag hade mina aningar trots noll teknisk koll men
    tänkte eftersom batteriet "tagit slut" i brandvarnaren så
    var det konstigt.
    Låter ju rimligt det du säger. Det där gör man inte om...

    Chao P thumb
    PS: Har nu kollat mer om batterier och ja det kan hända som du säger och hur många
    vet det ...
    http://www.brandskyddsforeningen.se/i-hemmet/insamlade-batterier
    DS.
     
    Last edited: 29 februari 2016
  13. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Med tanke på hur lång tid det tar att få igång en ny dator innan den är användbar, alla program som ska laddasned och installeras osv... Nej, tack. Den risken tar jag inte. Finns roligare saker att göra med sin tid. :)
     

Dela sidan

Laddar...