Cyklar, cyklar och spanjorer som cyklar!

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av goranwint, 25 april 2014.

  1. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Apropo de många inläggen av cykelintresserade i Torretrakten kunde det vara kul att höra lite om era lokala cykelregler. Själv bor jag nere i Estepona.

    Orsaken är den att jag blir smått vansinnig på alla spanskmän som skaffar cyklar. Så fort de gjort det måste de givetvis ha passande kläder som gör att de ser ut som fabriksförare allesammans. Så lång är det väl OK även om det på vissa ser lite fånigt ut.

    MEN!!!
    Se ska de ut och använda cykeln också. På vår motorväg mot Malaga (alltså inte betalvägen) kör man helt livsföraktande i bredd bland alla bilar som inte håller begränsningen på 80 km/tim. Och som vi har skrivit tidigare är den vägen katastrof. Mycket trafik och mängder av påfarter utan acc-sträcka.
    Men det får man väl ta. Trist bara om man skulle köra på någon.

    Inte nog med det!
    Sen kommer de in i staden. Och var cyklar man där? Gatan? Nej, det kan man ju inte göra. Det finns ju gågator, trottoarer och vår underbara långa Paseo vid stranden (som redan är full av pensionärer, joggare, hundar med och utan koppel, små barn (oftast utan koppel) och sedan en massa skateboards. Till det kommer alltså ett gäng cyklar i hög fart som kryssar fram och tillbaks.

    Ni förstår att jag blir något irriterad. Lite ordning och reda vill man ju ha! Man är ju f-n svensk;:( Hur som helst tycker jag det vore kul att höra från er på östkusten var ni cyklar.

    God tur/Göranthumb
     
    Last edited: 25 april 2014
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Vi cyklar mycket, men håller oss de de regler som gäller. På Paseon i Torrevieja råder cykelförbud och jag tycker de flesta håller på det. Några leder sina cyklar och några som inte förstår skyltar cyklar, men de är få. På trottoarerna har jag inte sett några cyklister mer än mycket små barn.
    Vi skall inte träna oss för Vätternrundan, så vi mortionscyklar i lagom takt och använder oss av de trafikregler som gäller; enkelriktad, stopp o.s.v. plus sunt förnuft.
    Vad gäller klädseln så är det den vanliga, alltså ingen cykelklädsel för vår del.
    Eftersom vi bor i Stockholms innerstad och är vana vid cyklister som "kan gå över lik" för att snabbt ta sig fram längs Götgatan på väg tilloch från jobbet så anser jag att jag precis som en bilist mste ta hänsyn till de regler som gäller. I Stockholm är polisen numer på hugget om cyklister cyklar på övergångsställen eller mot rött, mellan 1500-2000 sek i böter.
    Ledordet för cyklister och bilister bör vara att visa hänsyn i alla lägen. Och här i Torrevieja känns det bra att cykla och jag tycker de flesta är hänsynsfulla.
     
    Last edited: 26 april 2014
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Verkar vara det som är problemet här. Finns tydligen inga regler. Patrullerande (promenerande) Policia Local höjer inte på ögonbrynen ens.

    Göran
     
  5. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Cycklister ska helst cyckla i bredd (klunga) pà allmän väg och ska ses som att köra efter en traktor. Detta för att synas. Den lagen ändrades för 5-6 àr sedan efter x antal olyckor. Sen skiter ganska mànga cyklister i rödljus, stoptecken etc inne i städer.

    Hände ju en olycka för ett par àr sedan där en kille pà cyckel blev pàkörd och dog. Stort ramaskri i press och TV när bilföraren krävde de anhöriga pà ersÄttning för skador pà sin bil. Ända tills det kom fram att det var cyklistens fel
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. matte61

    matte61 Medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2012
    Inlägg:
    111
    Mottagna gillanden:
    1
    Hola, jag är ju en sån där cyklist med färggranna kläder som någon sa! Jag får brottas hela tiden med bilister som inte har varken blinkers, ratt, broms eller förstår att det bara är ett ögonblicks verk till att ha blivit en mördare av en cyklist!
    jag förstår att bilister blir irriterade av cyklister som ligger i bredd och framför allt på stora vägar! Motorvägar säger du? Men får man cykla på motorvägen i Spanien? Jag får hoppas att vi svenskar och skandinaver tar mera hänsyn i trafiken på våra cyklarthumb

    När jag är i Spanien så försöker jag hitta dom lugnaste vägarna, minst trafikerade vägarna...För att klara livhanken...det är en massa ärthjärnor ute på vägarna som man ju vill försöka undvika...skämt åsido!
    Det finns klantarslen i alla läger och jag tror att vi måste försöka visa hänsyn..både cyklister och bilister..;;;)

    som cyklist måste man tydligt visa var jag skall ta vägen..tex i rondeller och korsningar! Och det innebär att man måste cykla som en bil och ta plats! Annars kommer det lätt en bilist och ska försöka ta sig fram och detta med konsekvensen att man blir påkörd och prejad av vägen... ;;;;)Man hoppas ju att ingen kör in i en rätt bakifrån!
    Jag har cyklat på några andra ställen i Spanien och jag tycker bilisterna är bra att ta hänsyn.. Men håller med att vi cyklister måste tänka till lite också :) cykla på motorvägar skulle jag aldrig göra!! Var rädda om varandra där ute..Mats
     
  8. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Tack för de orden Mats. Det värsta är ju trots allt kryssandet på trottoarer/paseon här hos oss.

    Du får ha färggranna kläder om du vill, men det ser lite löjligt ut på vissa kroppsformer här.

    Göran
     
  9. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Det värsta här (på Teneriffa) är alla galna självmordspiloter till cyklister på bergsvägarna... De kommer farande nerför serpentinvägarna i 80-90, och skär skymda kurvor utan en tanke på att det kan komma en bil från andra hållet. Varit mer än en gång som det varit mer tur än skicklighet att jag inte fått en cyklist in genom vindrutan när man kör uppför en sån väg, trots att man krypkör runt serpentinsvängarna...

    Men man ser dem hela tiden på motorvägen också, trots att det är 120-väg, och av någon anledning ofta just på en sträcka mellan vår avfart och nästa - just där det i princip inte finns någon vägren.
     
  10. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det finns 2 olika motorvägar i Spanien. Autovias och Autopistas.

    Kan vara svàra att skilja pà eftersom de har likadana skyltar och ser allt som oftast likadana ut (2 filer, skilda vägbanor, inga vägkors etc) men Autovias kan ocksà vara enfiliga, de har dock alltid 2 olika vägbanor.

    Pà autovias fàr ofta cycklar och moppar köras medans pà är det förbjudet.
    Därför kan det se ut som folk, bokstavligen, är ute och cycklar pà motorväg.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111

    Det de cyklar på hos oss är en Autopista... Autopista Norte, TF5.
     
  13. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Kan också irritera mig på dessa cykelidioter som kryssar fram oftast i bredd
    och slalomkör.Fullkomligt livsfarligt att gå med vovve i koppel som snärjer in sig i ett hjul.

    Och vi skall inte tala om utstyrseln,tights på fläskrumpor mm.Ser ut som dom kör Tour de Francegapskrattt
     
  14. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Vill bara så här på kvällskvisten klargöra att jag alltså inte alls vill dra igång någon häxjakt på den som vill träna (cykel eller annat) i "riktiga" kläder som andas till skillnad från vanlig t-shirt och sådant. Själv försöker jag att undvika att bli svettig (dessutom dåliga knän) så t-shirt eller skjorta funkar för mig.

    Trots min irritation över körsättet på vår "dödens väg" mot Malaga (det gäller också många bilister och Lastbilschaufförer) så är mitt första inlägg skrivet med lite ironi. Däremot inte delen om vansinneskörningen på trottoarerna/paseon.

    Själv sålde jag min halvracer för många år sedan. Tränade (trots smärta i bakdelarna) med ett halvproffs som kommenterade mina stön med: "Jäkla tur att det inte är älgjakt nu.";:(

    God kväll allihop/Göran
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Göran: Menar du att någon hade kunnat ta dig för en älg???? Det var väl att ta i...
    Men en rolig kommentar!
    Dagens första skratt...:D
     
  16. Stef

    Stef Aktiv medlem

    Blev medlem:
    16 augusti 2013
    Inlägg:
    460
    Mottagna gillanden:
    99
    Måste inflika, de som klagar mest på cyklister i Sverige är de som gärna går i cykelbanan, men fan den cyklist som kör på gångbanan, parkerar bilen på cykel banan för de ska "bara" göra nåt, men jäklar när en cykel kör på vägen o.s.v...

    Att klaga och gnälla på andra är första signalen om att man sätter sin egen rätt framför andras och då är det lätt att hitta fel.

    Har själv cyklat på såna ställen som paseon, man kommer dit och ser att en massa andra cyklar och tänker då att de är nog ok att cykla här, jämför badstrand man inte får vara på men de är massa folk som badar där... eller gå över gatan när de är röd gubbe...

    Försöker inte påskina att jag gör rätt jämt, tvärtom kan svära en hel del bakom ratten ibland, men försöker föregå med gott exempel och se saker ifrån de andras sida och inte döma så fort. :)
     
  17. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Om alla både fotgängare, bilister och cyklister respekterar de regler som finns, visar hänsyn och använder sunt förnuft så vore det ju ganska enkelt att ta sig fram. Jag kör, går och cyklar mycket i Stockholmstrafiken, har gjort detta i många av världens storstäder och med just hänsyn och respekt kommer man långt och det går dessutom snabbare att ta sig fram. Och inte skall man hellre vara snabb att döma. Har men sedan ett leende till hands går det ännu lättare.
     
  18. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Stef och DiBo:

    Naturligtvis ska alla, oavsett sättet att ta sig fram, visa hänsyn i trafiken. Vad jag klagar på som fotgängare, ofta med väldresserad hund tätt intill mig, är de många, många cykelgalningar som jag möter på gågator/trottoarer och paseon. Kryssande kors och tvärs hela tiden. Borde ju finnas några regler! Paseon i Fuengirola t.ex. har ju markering i mitten för cyklar. Små barn är ständigt utsatta för livsfara här.

    Göran
     
    Last edited: 3 maj 2014

Dela sidan

Laddar...