Carrefour

Diskussion i 'Leva och Bo i Spanien' startad av myramis, 8 januari 2015.

  1. myramis

    myramis Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    178
    Mottagna gillanden:
    12
    Vill varna för att göra inköp på Carrefour där man riskerar att behöva använda garanti. Carrefour upprätthåller sin kundrelation med dig endast i två veckor. Då kan du få pengar tillbaka eller byta ut trasig vara. Efter två veckor är det fabrikanten som står för kundrelationen och den kommunikationen får du sköta själv via ett aukt. ombud(liten elverkstad typ hål i väggen) där ingen pratar annat än spanska. Eller med fabrikantens huvudkontor i Barcelona, där de dock talar engelska.Hur kul är det på en knastrig mobillinje som dessutom tickar bra med pengar. Även i Sverige är det ju så att fabrikanten står för garantin men affären sköter den kommunikationen. Har haft en Kafkaliknande upplevelse med hyfsat hjälpsam Carrefourpersonal. Tyvärr är det nog systemfel på högre nivå.
    För mig är det sluthandlat i den butiken!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Vi har väl också råkat ut för deras hårdnackade 15 dagar på Carrefour. Nu köpte vi en brödrost där för någon vecka sedan och går den sönder kommer vi inte att köpa mer hemelprodukter där.

    Maten osv är det ju i alla fall inte fel på.
     
  4. Janneman

    Janneman Medlem

    Blev medlem:
    21 mars 2013
    Inlägg:
    383
    Mottagna gillanden:
    10
    Tack för denna info.....har redan köpt en del elprodukter där och tittade senasti förra veckan på en diskmaskin. Blir inga mer sådana inköp där :eek:

    /J
     
  5. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    En liten fråga

    Hur ser det ut på andra företag typ Mediamarkt osv.
    Är det 15 dagar generellt i Spanien eller är det här något bara Carrefour har ?
    Låter konstigt om dom ska vara ensamma om det.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    minns det här inlägget:

    Reeddeer utan tvekan bästa butiken, fri hemleverans och montering. Pratar bra engelska och kanon priser. Grymt bra att ha att göra med om något går sönder.

    Ursäkta mina svärsord men jag skulle aldrig handla något på media markt som jag inte kan bära dit själv och kasta över disken. De är ( i alla länder) sjukt dåliga på kundvård och reklamationer är oftast näst intill omöjliga.
    Om man lyssnar noga på vad säljarna säger kring garanti så säger de att man har två års garanti via tillverkaren. vad betyder det, jo att de (butiken) inte tar något som helst ansvar.

    finns ju en risk att alla stora kedjor utom möjl.vis Ikea har samma inställning till garantier,,,,
     
  8. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Mediamarkt är ännu värre där kan du råka ut för detta samma dag som du köpt produkten, de är dessutom otroligt otrevliga när man kommer med reklamationer.

    Mediamarkt gör faktiskt samma sak i Sverige, jag köpte en tv som inte fungerade när jag kom hem. Åkte tillbaka samma dag och fick skicka in den själv på reparation till leverantören. Medimarkt hävdade att jag hade brutit kartongen och då gäller de reglerna. No shit som att jag skulle kunna veta att den var trasig om jag inte öppnat den.

    Jag handlar nästan bara teknik och vitvaror på RedDer ligger på Avenida de Las Cortes Valencianas borta vid simhallen. Otroligt bra ställe som pratar engelska har bra priser kanon garanti.
     
  9. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Nu har jag bara haft kontakt med Elgiganten i Sverige angående en trasig kyl och det var inga problem.
    Fick i och för sig köra dit den själv och fick en ny tillbaks men det såg jag inte som något större problem och ingår väl i deras affärside.
    Men då låter det som att alla stora företag i Spanien jobbar på det här viset och kanske säljer förlängd support eller liknande.
     
  10. Lundberg

    Lundberg Medlem

    Blev medlem:
    28 juli 2011
    Inlägg:
    556
    Mottagna gillanden:
    15
    Elgiganten i Sverige fungerar kanon, har handlat massor där. Deras utbytesgaranti om man inte är nöjd är nästan för bra för deras eget bästa. Men de trixar med priserna som alla andra. Ena dagen kostar något 3000:- för att nästa dag kosta 4500:- och sen rabatterar de 700:-

    Men i Spanien så verkar garantihanteringen vara svår hos större kedjor. Finns säkert undantag dock. Medimarkt är dock ganska tydliga med att berätta att de inte ansvarar för garantin. Men de är ganska otydliga med att de kommer vara sjukt otrevliga om du försöker få dom att hjälpa till.

    Se telefonbolagen i Spanien, rena rama skämten de stora agerar som diktatorer som tror de äger kunden och kan göra vad de vill.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    handlar ofta på ett ställe här i Sthlm där både elgiganten och Medie Markt finns representerade och skulle det visa sig att den ena miss skötte sina garantåtaganden skulle dom snart vara kokta,,,,
    återlämnade en soundbar efter 6 veckor till mediemarkt (dammade av den innan jag packade ner den) med motiveringen att vi inte var nöjda med produkten, inga som helst problem.
    Är nog som Lundberg skriver ,, dom har för bra utbytesgaranti för sitt eget bästa. även om det alltid till sist är vi konsumenter som betalar,,,,
     
    Last edited: 9 januari 2015
  13. Linkan

    Linkan Aktiv medlem

    Blev medlem:
    29 oktober 2013
    Inlägg:
    355
    Mottagna gillanden:
    41
    vart jag ville komma med det var att det kanske är landets regler som styr eller konkurrensen eller, vad vet jag, då det verkar vara ett betydligt större problem där nere,,,,
     
  14. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Jag undrar också vilka rättigheter man har som konsument.
     
  15. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Här kan man läsa på EU Kommissionens sida vad som gäller inom EU. Om man klickar sig vidare ska man kunna läsa vad som gäller för resp land men tyvärr verkar länken för Spanien vara nere.
     
  16. Anca

    Anca Aktiv medlem

    Blev medlem:
    4 augusti 2013
    Inlägg:
    607
    Mottagna gillanden:
    142
    Man har säkert samma rättigheter som i Sverige men man kanske själv får kontakta tillverkaren för att höra vart man ska lämna in den.
    När jag tänker efter har jag haft liknande upplägg här i Sverige med mobiltelefoner.
    Har fått lämna in den i hänvisad verkstad om dom har sagt att om det går på garantin så står tillverkaren för reparationen och annars får jag stå för reparationen.
    Man får fråga innan man köper så man vet vad man betalar för.
     
  17. Noman

    Noman Medlem

    Blev medlem:
    31 december 2012
    Inlägg:
    655
    Mottagna gillanden:
    8
    Som med det mesta funkar det mesta som i Sverige, MEN talat man inte språket så blir det genast mycket besvärligare!
    Jag har valt vitvaruhandlaren på gatan som jag kan gå ner till och beskriva eventuella problem. Sen skickar han upp en som tittar på grejorna , går det inte att lösa på plats kommer någon och hämtar grejorna och så tar han dusten med tillverkaren.
    Vad betalar jag för detta? Ja ca 10-15% högre pris än de absolut billigaste spanska internetpriserna. Tycker det är värt det.
     
    Last edited: 10 januari 2015

Dela sidan

Laddar...