BREXIT, England lämnar EU!

Diskussion i 'Artiklar och Nyheter' startad av frida, 24 juni 2016.

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.
  1. frida

    frida Medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    177
    Mottagna gillanden:
    0
    Glad midsommar allihopa!

    Måste fråga, med detta valresultat, vad händer med fastighetspriserna i turistområden i Spanien? Kommer detta ha någon påverkan?

    Hörde nämligen åtskilliga engelsmän som skulle paniksälja om det blev ett ja i folkomröstningen.
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Det dröjer ett tag innan vi ser vilka de faktiska konsekvenserna av utträdet ur EU innebär för britterna i Spanien.
    Det är nog inte självklart vad som händer med den nästan obegränsade bosättnings- och uppehållsrätten som de som EU-medborgare har idag. Men den brittiska ekonomin totalt inkl pundets värde kan påverkas så illa att många helt enkelt inte har råd att ha boende i Spanien.
    Man kan nog förutsätta att det kommer krävas dyra sjukförsäkringar om de ska vistas i Spanien. De kommer inte ha EU-kortet, inte omfattas av reglerna om sjukvård på lika villkor som spanjorerna vid bosättning, inte heller omfattas av reglerna för pensionärer där Storbrittanien betalar schablonbelopp för sjukvårdskostnaderna.
    Allt det begränsar naturligtvis för många att kunna unna sig nöjet med fritidshus/permanentboende i Spanien. Som i sin tur påverkar fastighetsmarknaden. men jag tror att det först blir en lite avvaktande period vad gäller försäljningar. Men de brittiska husspekulanterna kommer nog inte stå i kö under den tiden.
     
  4. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Du målar fan på väggen Katt arina.
    ”There will not be any immediate changes”. säger just nu David Cameron.
    Visst kan man spekulera om vilka förändringar som kommer i framtiden men vi vet absolut ingenting om dessa. Vi vet precis lika litet om dem som de oväntade valutgången.
    Jag är nyfiken på vad/huruvida de spanska politikerna tycker någonting, det är ju val på söndag.
    Inte helt oväntat röstade 96% av Engelsmännen i Gibraltar för att England skulle stanna kvar i EU.
     
    Last edited by a moderator: 24 juni 2016
  5. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Precis som du säger dröjer det innan vi vet VAD som kommer hända. Och utträdet sker två år efter begäran lämnats in, så inget händer direkt.
    Men Storbrittaniens ekonomi kommer påverkas redan innan dess. Och bostadsmarknaden är till stor del psykologisk, vilket innebär att så snart konsekvenserna börjar skönjas kommer det påverka viljan att sälja hos de britter som redan finns i Spanien. Och framförallt tror jag att viljan att köpa kommer påverkas redan nu, p g a de osäkra förutsättningarna.

    Jag har mycket svårt att tro att Spanien skulle vara med och sponsra britternas sjukvård när de står utanför EU, och det är en väsentlig trygghets/kostnadsfaktor vid bosättning/längre vistelser.
     
    Canopus gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Som jag tidigare nämnt:
    Beträffande sjukvårdskostnader betalar t.ex. Sverige ett schablonbelopp för den som är mantalsskriven i Spanien. Den mantasskrivne betalar skatt i Spanien varav en del skall täcka sjukvårdskostnader. Jag skulle vilja påstå att Spanien får sjukvårdskostnaderna täckta DUBBELT upp.
     
  8. mixt

    mixt Känd medlem

    Blev medlem:
    3 november 2014
    Inlägg:
    1.001
    Mottagna gillanden:
    276
    Självklart kommer det att påverka bostadsmarknaden, en miljon britter bor eller äger fastighet i Spanien och de är den i särklass största utländska gruppen av fastighetsköpare (22 procent första kvartalet). Ett försvagat pund kommer i långa loppet att minska britternas köpkraft plus allt annat som krånglar till det, precis som Katt arina skriver.

    En del tror att de superrika kommer att lämna London för städer på kontinenten, vilket skulle vara en fördel för t ex Barcelona.

    Tur att en majoritet av spanjorerna nu tror på ökade fastighetspriser, en nog så viktig förväntansindikator. Det påstås att hälften av de kustnära boendena köps av spanska investerar, om det nu stämmer.

    Förhoppningsvis kan den inhemska efterfråga öka genom lägre räntor i EU och att de spanska bankerna vågar låna ut till spanjorerna igen. Men det är verkligen att sia om framtiden. För det krävs att det går fortsatt åt rätt håll för Spanien som land, men det är en lång väg tillbaka. Ska bli mycket intressant att följa.
     
    Last edited: 24 juni 2016
  9. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Dte är naivt att tro att ett utträde inte kommer påverka de enskilda britterna. Jag tror säkert att Storbrittanien kommer upprätta handelsavtal med enskilda länder i EU, d v s för att skydda de stora ekonomiska intressena. Men jag har svårt att tro att ett avtal kring vårdkostnader och annan social säkerhet med exempelvis Spanien ligger speciellt högt upp på prioriteringslistan.
    Och varför skulle ett sådant avtal komma till stånd? Det exklusiva undantag Storbrittanien lyckades förhandla fram, att gälla om de stannade kvar, var just att slippa andra EU-medborgares tillträde till deras sjukvård och sociala förmåner. Det faktumet kan sticka i ögonen på andra länder under lång tid...
     
  10. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Hela argumentationen som varit för Brexit har ju varit att stoppa invandringen - dvs invandringen från andra EU-länder.
    Om britterna inte kommer låta folk från andra EU-länder fritt flytta dit eller bo där, så kommer självklart de andra EU-länderna att svara med samma mynt. Och EHIC-korten kommer ju naturligtvis sluta gälla för Britter i Spanien, (och alla andra EU-länder) och då pensionärer i princip inte kan få privat sjukförsäkring så kommer många behöva flytta bara därför.
    Att sen den invandring de eventuellt kan stoppa bara varit positiv för deras ekonomi är en annan sak, och invandringen från deras forna kolonier utanför EU kommer ju inte ett EU-utträde att stoppa.... så det hela är en tankevurpa utan like.

    Sen har ju nu Spanien som en följd av Brexit återigen ställt krav på att ta över Gibraltar. När inte längre båda kommer vara "EU" finns ingen anledning att inte bråka, tycker de tydligen.
     
    Last edited: 24 juni 2016
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Precis min tanke. pratade med en engelsman häromdagen som var för Brexit. Han menade att immigrationen màste stoppas och att GB màste kunna kontrollera sina gränser. Att han själv är immigran i Spanien, att GB redan kontrollerar sina gränser och att majoriteten av immigranter som kommer till GB är inte ifràn övriga EU, det spelar ingen roll.

    Jag fràgade han tom om han hade nàgot emot att svenskar, irländare och tyskar kommer till GB och börjar jobba. men det hade han inte, det var ju "vanliga" människor. Sà igentligen är det bara EU immigrantes fràn forna östeuropa som oroade honom. Dà är det ju bra att gà ut ur EU, sà minskar er invandring med 1 promille typ... *suck* :wall:
     
  13. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Bra att UK vågar utmana megalomaniska EU. Det finns mycket mer än öst-immigrant argumentet bakom Brexit, även om detta i sig inte är helt oproblematiskt ämne där och i många andra EU länder. Att bara dra upp det som orsak är att överförenkla hela frågan. Det som började så lovande för många år sedan (röstade själv ja till EU) har utvecklats till en odemokratisk överstat med den icke folkvalda EU komissionen som sitter och beslutar policys och regler åt hela unionen, något som enskilda stater inte utan stora svårigheter kan sätta sig emot. Hoppas detta blir en fet örfil åt hela EU eliten så att dom får tänka om och reformera EU till att bli något annat än en upprepning av Sovjetunionen. Det experiment dom försöker med nu, att hårt integrera alla länder under germansk överhöghet, kommer inte funka. Det är detta britterna i praktiken sagt nej till. Fortsätter EU på den utstakade banan lär vi snart se fler länder utträda.
     
  14. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    EU-kommisionen är ju precis lika folkvald som många andra, såsom presidenter i diverse (demokratiska) länder. Inte genom direktval, men genom indirekta val-
    Varje kommissionär är ju utsedd av den (folkvalda) regeringen i varje land, vilket är lika demokratiskt som en stor del av så kallade demokratiska länders sätt att utse ledare.
     
  15. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Hàller med Pooh.

    Med samma logik är ju inte Sveriges statsminister folkvald. Vi röstar ju för ett parti, inte för en person.

    Sen att ett land som fortfarande har "house of Lords" klagar pà att nàgot som EU-kommissionen är odemokratiskt, blir nästan lite löjligt
     
  16. Ddog

    Ddog Ny medlem

    Blev medlem:
    21 juni 2016
    Inlägg:
    22
    Mottagna gillanden:
    0
    Man undrar ju hur stor följderna är och lite själviskt hur de kommer påverka en själv men även värden. Men som nämnts tidigare så lär ju det med en gång påverka fastighetsmarknaden. Vist kan vara svårt att sia men om nu pundet ligger på 30 års lägsta så lär ju det minska köp kraften i alla fall om man köper utomlands.

    Tänker även om hur det blir med Engelsmän som i dag äger fastighet i Spanien med säkerhet i fastighet i England.

    Tänker ju när vi hade kraschen för ett par år sen hörde jag nyheter om att många Engelsmän var tvungen att sälja då värdet på deras fastighet inte längre fungerade som säkerhet för fastigheten i Spanien.
    Bara lite tankar vet inte om det blir så men ska nog vara lite avvaktande håller på letar fastighet i Spanien.
     
  17. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    EU parlamentet är folkvalt, kommissionen består av byråkrater som parlamentet har delegerat beslutanderätt till i ett antal omfattande frågor. Det är kommissionen som i praktiken har den absoluta makten, inte parlamentet. Säg att Lövfen skulle delegera beslutanderätt över skattefrågor till en eller flera byråkrater som jobbar för Skattemyndigheten, är det då enligt ert synsätt demokrati?

    EU är en tragisk parodi på demokrati. Hur kan jag som EU medborgare välja bort Juncker? Jag har aldrig valt honom eller någon annan i EU komissionen. Ingen annan EU-medborgare har heller någonsin fått det valet. Nämn gärna någon annan demokratisk stat i världen som har detta upplägg?

    För att återgå till huvudfrågan, snart lär vi få se om britterna är hysteriska och börjar paniksälja. Tror inte det kommer hända i någon större omfattning men för mig som letar hus här på Costa del Sol skulle det i eget intresse bli lite bonus på kort sikt. Men det blir troligtvis så att marknaden istället blir avvaktande i väntan på att de fulla konsekvenserna av Brexit blir klara vilket lär ta ett par år minst.
     
  18. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    "Byråkrater" är tjänstemän.
    EU-komissionen är politiker, där varje kommissionär är motsvarande en minister i EU:s regering, inte någon sorts byråkrat.
    Varje komissionär utses av respektive lands regering, och varje land har en komissionär.
    Med din logik så skulle svenska regeringen heller inte vara folkvald, och alla ministrarna vara "byråkrater".
     
  19. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Någonstans måste man dra gränsen för hur folkstyre ska implementeras för att hålla det praktiskt. Den svenska regeringen kan inte ta beslut utan politisk majoritet i riksdagen. Om en regering missköter sig har folket makt att rösta bort dom i nästa val. Juncker & C:eek: kan och tar beslut om hur vartenda EU land ska agera i en viss fråga och har rätt att bötfälla de länder som inte följer deras beslut. Utan någon politisk majoritet som speglar respektive medlemslands politiska karta, och utan att ta hänsyn till folkopinionen. Hela EU:s styre är koncentrerat till dessa 28 individer i kommissionen som ingen medborgare någonsing har hört talas om innan, som inte har kandiderat för folkets röst och därmed som ingen har röstat fram. Tack vare kommissionen så har vi nu ex goda regler på exakt hur böjda bananer kan vara.

    Hade EU varit en sann demokrati så hade parlamentet haft makten, inte tillsatta byråkrater, och beslut skulle tagits genom votering. Frågar dig återigen, ge mig ett exempel på någon annan demokratiskt stat som fungerar på detta sätt?

    PS. Här är Juncker när han inser att han precis har förlorat makten över ett land:
    [​IMG]
     
  20. Pooh

    Pooh Känd medlem

    Blev medlem:
    15 april 2011
    Inlägg:
    639
    Mottagna gillanden:
    111
    Nyss skrev du att det var EU-parlamenet tillsatte byråkrater som du kallade EU-kommissionen.
    Det är uppenbart att du inte har speciellt bra koll hur EU faktiskt fungerar, och har läst för mycket på Avpixlat och liknande platser.
    Hur bra koll har du på gubbarna i ditt eget landsting, t.ex, och har du verKligen personröstat fram någon av dem, och inte bara lagt en röst på ett parti, utan koll på vem som faktiskt sen kommer att bestämma?

    Jag påstår inte att EU är perfekt, långt ifrån, men i så fall fungerar Sveriges olika regeringar (på kommun- landstings- och riksnivå) heller inte perfekt, och ingen väljs direkt in i varken kommunstyrelse, landstingsstyrelse, eller regering.
    Besluten i den egna kommunen och landstinget är ju också oftast det som har störst inverkan på folks normala liv, men där slentrianröstar de flesta, utan att ha någon nämnvärd koll vad de lokala politikerna alls står för, eller ens vad de heter.
     
  21. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag har jobbat i Schweiz, det enda demokratiska landet i Europa. Om det inte vore för de grymma vintrarna hade vi gärna bosatt oss där. Helt fantastiskt att medborgarna får bestämma! Ett vackert land med rejäla människor!
     
  22. ElPiloto

    ElPiloto Ny medlem

    Blev medlem:
    9 januari 2012
    Inlägg:
    90
    Mottagna gillanden:
    4
    Vad är det du försöker säga? Jag ser bara massor med nonsens.

    Det fungerar exakt så som jag beskrev det. Istället för att slänga dig omkring med omogna insinuerande kommentarer om Avpixlat (som jag aldrig någonsin läser) så kan väl du peka på var i min beskrivning av EU:s styrande maktbalans felet ligger?

    Nej, ingen demokrati är perfekt. Som jag skrev så måste man någonstans dra gränsen för hur en demokrati ska bedrivas för att det ska gå att genomföra praktiskt. Men EU:s variant är inte svaret och inte demokratiskt enligt några definitioner. Idén med att låta ett fåtal EU kommissionärer ha i det närmaste absolut makt över 28 länder är fullkomligt idiotisk. Ska vi låta Frankrike, Nederländerna och Tjeckien träda ur unionen i nästa omgång innan du och andra proponenter inser hur exceptionellt dåligt systemet fungerar? Jag vill helst ha kvar EU och att Sverige och Spanien, där jag nu bor, är kvar som medlemmar. Med inte under de former som det har utvecklat sig till på senare år.
     
  23. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    Om jag får vara lite petig (och OT, vi har hamnar en bit bort från fastighetspriserna). Europeiska kommissionen är en politiskt oberoende och verkställande EU-institution. Kommissionen föreslår nya EU-lagar och genomför Europaparlamentets och Europeiska rådets beslut. I Sverige motsvarar det en myndighet (med byråkrater) som på uppdrag av politikerna bereder ärenden till de politiskt valda beslutsfattarna och sen ser till att de politiska besluten genomförs.
    Vi väljer kandidaterna till Europaparlamentet i nationella val och Europeiska rådet består av EU-ländernas stats- och regeringschefer (folkvalda direkt eller indirekt) samt kommissionens ordförande. Det är alltså inte alls så odemokratiskt.

    Däremot kan nog väljarna uppfatta avståndet som väldigt stort. Redan inrikespolitiska beslut är ju ofta kompromisser som sällan tillfredsställer alla, och i det här sammanhanget krävs ytterligare kompromisser mellan vitt skilda länder, som i slutänden kan kännas väldigt långt från de enskilda människorna. Och det i ett system som få har satt sig in i hur det fungerar.

    Men det betyder inte automatiskt att verksamheten är dåligt eller odemokratiskt, även om den är svårbegriplig för de flesta. Och där har nog EU något att sätta tänderna i inför framtiden.
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Trådstatus:
Stängd för vidare inlägg.

Dela sidan

Laddar...