Bröllop i Spanien - kläder???

Diskussion i 'Spanien' startad av AuroraBoreal, 12 januari 2012.

  1. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag har haft turen att bli bjuden på ett äkta spanskt bröllop i sommar med allt vad det innebär...gruvar redan för värmen. Bröllopet kommer dock att hållas på eftermiddag/kvällen i en liten by så förhoppningsvis kanske det blir ett par grader svalare i alla fall. Nu till mitt stora problem... vad ska jag ha på mig??? För mig känns det viktigt att vara "rätt" klädd. Men vad är rätt?? Antar att det är långklänning som gäller, eller? Någon färg man inte bör ha, ja vit kanske... men någon fler färg? Har fått för mig att det är viktigt att skyla axlarna om man nu skulle ha en ärmlös klänning, vad gäller urringning?? Skor...några oskrivna regler där?? öppen tå etc. Håret...bör det vara uppsatt eller går det bra med utsläppt??
    Något annat man bör tänka på???
    Vad ger man i bröllopsgåva???

    Hoppas nån har några goda tips att ge

    Tack på förhand

    Aurora
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Grattis, vad kul! Du ska vara ordentligt uppklädd, lâng eller knäkort klänning eller dräkt. Du kan ha ärmlöst och urringning, men ha sjal till, sâ att du kan skyla dig i kyrkan. Det finns ett jätteutbud av snygga festsjalar. Alla färger utom vitt eller svart.
    Gärna uppsatt hâr och högklackat, men det är inget krav. De flesta damer brukar gâ till frisören och vara "nykammade" :)
    Frâga om det finns lista de boda, det är en lista i en affär där du kan välja och betala din present, sâ skickas allt till brudparet sen.
    Ha sâ kul!
     
  4. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
  5. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Tack så mycket till både Anna och Nalle för er hjälp!
    Det får nog bli långklänning. Frågan är bara hur man ska frakta den från Sverige på ett praktiskt sätt, eller det kanske vore smartare att köpa sig en klänning i Spanien, finns säkert mer att välja på, å kanske är de billigare där?

    Finns det några andra oskrivna regler när det gäller bröllop som man bör känna till?
    Brukar det vara bordsplacering vid middagen?

    När det gäller gåvan har jag hört att man både ger pengar och en gåva, stämmer det och i så fall hur mycket pengar ger man? Vad är ett vanligt värde på själva presenten?

    Tack så mycket för all hjälp!

    Aurora
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. monica7

    monica7 Ny medlem

    Blev medlem:
    28 januari 2008
    Inlägg:
    94
    Mottagna gillanden:
    1
    Grattis skulle jag först säga men fick snabbt se att det inte var ditt bröllop Aurora :) Roligt och intressant att få höra om de spanska bröllopstraditionerna! Måste finnas en massa skillnader mellan Sverige och Spanien, där de sist nämnda delar sina traditionerna med Italien, Frankrike också?
     
  8. ana la sueca

    ana la sueca Medlem

    Blev medlem:
    20 augusti 2009
    Inlägg:
    59
    Mottagna gillanden:
    1
    Hej
    Bröllop i spanien skiljer sig lite från svenska dels genom att man vanligtvis inte håller tal, bordsplaceringen brukar vara att du sitter vid bord 3 t. ex men man skiljer inte på man och hustru som hemma etc. Presenten, numera mest pengar bör täcka kostnaden för dig och ev. partner plus lite till, hör uppe i Baskien går den inte under 400 euro. Man kan ge i kuvert, hur många har jag inte suttit och öppnat på banken och de innehöll tidningspapper.....men idag brukar brudparet sätta ut sitt kontonummer på webb eller inbjudan. Mannens klädsel är mycket ledigare än damens, dvs en ljus kostym till frackklänning är inte ovanligt på sommaren, annars mörk kostym, aldrig frack och ev. kan brudgummen ha chaquet. Maten beror på restauranten, ta gärna reda på innan så du inte föräter dig på förrätterna innan fisken och köttet kommer, mellan vigseln och middagen brukar fotografen göra sitt så det tar tid innan man får mat. Inte heller vad det gäller dansen är man helt formell såvida du inte skall på högrestånsbröllop, i bästa fall dansar din bordskavaljer med dig men sen är det fritt. Häruppe brukar man också klippa slipsen av brudgummen och sälja bitarna så ha penger i fickan.......Hoppas du får riktigt kul, har varit på många bröllop och kul har vi haft!!!!!!
     
  9. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Nu börjar det närma sig så jag lyfter tråden och passar på att tacka för all hjälp så långt.
    Fortfarande har jag dock inte bestämt mig om jag ska ta en knälång klänning eller en hellång... Vigseln är kl.19 och middagen börjar kl.22 så det känns ju som ett riktigt aftonbröllop och kanske vore det då mer adekvat med en hellång klänning men å andra sidan så lär det ju vara olidligt varmt och då vore det ju skönare med en knäkort, men å tredje sidan ;-) så skulle en hellång klänning delvis kunna dölja mina skor... jag måste tyvärr välja en bekväm sko framför en snygg av hälsoskäl... Önskar att jag inte vore så velig... nån som kan hjälpa mig vilken klänning jag ska ta??

    En annan fundering jag har är, hur brukar det vara med fotografering? Har hört att det brukar vara en fotograf som har ensam rätt på all fotografering, stämmer det? Brukar det i sådana fall gälla både vid vigselceremonin och under middagen? Vore bra att veta så man inte släpar kameran i onödan...

    Tack än en gång!

    /Aurora
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Jag skulle alla gånger ta en lång klänning då bröllopet är så sent, med middag och allt.
    Välj i "svalt" tyg och lös (= inte alltför åtsittande) modell. Dessutom finns det ganska snygga, bekväma skor också...Jag har ett par låga lackskor av märket Bally. De är gamla och sköna att ha, men ser tillräckligt fina ut för de har inte använts för ofta. Det behöver väl inte vara högklackat? Berätta sedan hur det gick!
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Lola

    Lola Guest

    Jag har varit på bröllop i Portugal och då hade jag en långklänning med massvis med glada färger och blommor på och låga skor till.. Det var en hit. Klänningen var i tubtop upptil så jag hade en neutral sjal runt axlarna i kyrkan. Håret var uppsätt med tanke på att klänningen var i tunt tyg som andas och satt rätt löst, alltså inte för lackigt och tajt som man brukar ha på bröllopp.. Lycka till :)
     
  13. pozuela

    pozuela Medlem

    Blev medlem:
    11 maj 2011
    Inlägg:
    289
    Mottagna gillanden:
    6
    Berätta vad det blev och hur det gick! Alltid kul/nyttigt att veta...
     
  14. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Nu är det inte så länge kvar... :) Det blir en hellång klänning med bara armar. Dock har jag en sjal till som jag kommer att ha i kyrkan under själva vigseln. På fötterna får det bli ett par sköna skor med lite klack. De är riktigt fina men kommer inte att synas så mycket då klänningen är hellång. Håret lutar åt att det blir en halvuppsättning. Sen har jag försökt hitta en solfjäder (abanico) i matchande färg men det får jag nog fixa på plats.... Försöker nu förbereda mig mentalt på att det kommer att bli olidligt varmt... men det ska väl gå bra det också :)
     
  15. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Ska du köpa present? Berätta för oss andra hur allt gick. Det är roligt ochnyttigt att veta om man skulle bli bjuden själv...
     
  16. Patrick

    Patrick Admin

    Blev medlem:
    9 januari 2008
    Inlägg:
    1.140
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej, är faktiskt bjuden till ett bröllop jag också, det går av stapeln under midsommarhelgen i Barcelona, närmare bestämt Girona.. ledsamt nog så har jag tyvärr tvingats tacka nej pga barn/jobb härhemma, väldigt tråkigt då man hade sett fram emot att åka och sedan hade det varit kul att visa foton här och berätta om hur traditioner och allt gick till, då det blir ett riktigt spanskt bröllop! Men hoppas du Auroraboreal kan visa lite :) Hoppas det blir toppentrevligt!
     
  17. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Nja, jag har varit i kontakt med brudens mor som säger att brudparet inte vill ha presenter utan pengar. Vanligt belopp enligt henne är 1000kr/pers så så får det bli... skönt med ett bekymmer mindre ;-)
     
  18. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag ska absolut försöka skriva ner lite och berätta om hur det var... bilder får vi däremot se om... vet inte ens om jag kommer att ta kameran med mig. Enligt vad jag hört så får man inte fota i kyrkan då kyrkan har avtal med en egen fotograf som har ensamrätten till all fotografering och under middagen så beror det på om fler fotar... jag vill ju gärna smälta in och inte utmärka mig som guiri ;-) haha...
     

Dela sidan

Laddar...