Bostad på Teneriffa

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Värme, 23 juli 2011.

  1. Värme

    Värme Ny medlem

    Blev medlem:
    15 juli 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hej alla där nere i värmen, hälsningar från Sverige mitt i högsommaren = ösregn och +17... Jag har fullständigt fastnat för Teneriffa (syd), nu är det bara en tidsfråga innan jag kan uppfylla min dröm om en permanent bostad där. Efter att ha läst en massa inlägg och tips på detta utmärkta forum ang flytt och bosättning i Spanien, vill jag gärna höra med er som har erfarenhet av detta. Är jag rätt ute om jag börjar med att hyra en lägenhet, 3 - 6 mån. för att på plats känna efter hur man trivs på olika ställen osv? Finns det några mäklare i Sverige som kan Spanien, som jag kunde få mer tips av? Svensktalande mäklare på Teneriffa? Jag måste även kunna ta med min lilla vovve, en Phaléne hane på 1 år 6 mån. Tar tacksamt emot alla tips! Ha det thumb
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hola och välkommen till forumet spainsmile

    Du gör helt rätt som hyr först..Vet inte om det finns svenska
    uthyrare. Kanske att Stickans hemsida kan tipsa om något mäklare.
    Han hyr ju själv sin bostad på södra delen. Den är lite trög sidan
    tycker jag men...think
    Han har ju mejladress där också.

    http://teneriffa.org.uk/

    Här är en uthyrningssida på svenska men tror dom är tyska?
    http://www.svenska.ferien-auf-teneriffa.net/semester-teneriffa/

    Ciao P ;;;;;)
     
  4. Värme

    Värme Ny medlem

    Blev medlem:
    15 juli 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tusen tack för dessa värdefulla länkar! :)
     
  5. AuroraBoreal

    AuroraBoreal Medlem

    Blev medlem:
    30 oktober 2010
    Inlägg:
    224
    Mottagna gillanden:
    4
    Jag tror också att du gör helt rätt i att hyra först. Gissa om jag blir avis??? Jag drömmer också om att bosätta mig på Teneriffa. Själv gillar jag dock bättre den norra halvan av ön som enligt mig är mer "spansk", men av hälsoskäl så skulle det vara bättre att bosätta sig på södra sidan. Min absoluta favorit på södra sidan är Playa Fañabé...vacker strandpromenad. Berätta gärna hur det går för dig...

    Å lycka till!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. lovisa

    lovisa Ny medlem

    Blev medlem:
    8 december 2008
    Inlägg:
    33
    Mottagna gillanden:
    0
    Förutom att solenlyser här på forumet är en perfekt informationskälla gällande södra tenerife då han bor där :), så skulle jag rekommendera områdena runt Adeje och Los Cristianos.
    Du är helt rätt ute att hyra en lägenhet under ett par månader och sedan känna efter om området känns bra och allt de övriga.
    De kommer inte vara några problem att ta med dig vovven, en liten lugnande tablett så håller han sig lugn under flygresan är det som brukar behövas. :)
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag skulle inte vilja påstå att norra Teneriffa är mer spanskt än södra. Dessutom skulle jag hellre kalla fenomenet kanariskt. I en ort som Palm-Mar, inte långt från Los Cristianos eller Costa de Silencio bor de som jobbar på dessa turistorter. De är oftast Kanarier eller sydamerikaner.

    När man letar efter lägenhet bör man räkna med att inte alla godtar husdjur. Man får ju anstränga sig litet grand när man bosätter sig på den bästa platsen i hela Världen!
     
  9. Värme

    Värme Ny medlem

    Blev medlem:
    15 juli 2011
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Tack AuroraBoreal, lovisa, SolenLyser, jag är som du förtjust i norra delen, tex Puerto de la Cruz awwwww! Men som sagt pga hälsoskäl... Och tack vare de korta avstånden kan man alltid ta en av de snabba bussarna, de är underbara att åka med, kör som rallybilar... LOL :)
     
    Last edited: 24 juli 2011
  10. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Klart man tar bussen från söden till Puerto de la Cruz! Vissa av turerna gör stopp vid den ena/båda flygplatserna. Andra kör utan stopp på motorvägarna. Det går undan!

    http://www.titsa.com/index.php?accion=linea&IdLinea=343#

    Himmel och pannkaka! Nu kan man få TITSA på sin mobiltelefon. Det är bara att gå in på www.titsa.com. Där finns linjerna och karta.
     

Dela sidan

Laddar...