Bila upp till Sverige

Diskussion i 'Resa med bil' startad av Anna Malaga, 24 februari 2012.

  1. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Ni som bilar, vill ni ge mig lite tips pâ sevärdheter, prisvärda hotell och liknande? Jag körde upp och tillbaka för tvâ âr sedan, dâ tog jag östkusten upp (lite dyrt och jobbigt) med stopp i Calpe och Girona och pâ vägen körde vi bl.a Millau-viadukten, Micropolis i Frankrike,Trier och Legoland i Tyskland. Nu kör jag Málaga-Burgos och sedan Poitiers, Nancy och sedan Sverige. Tar Rödbyfärjan och Öresundsbron. Vi âker till pâsk. Nâgon som har tips?
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Det beror på vad du är intresserad av. Nu på våren, då skörde festerna är borta, skulle jag välja atlandskusten upp. La Rochelle är inte dumt. Mängder med loppisar och antikaffärer. Bretagne är alltid trevligt, liksom Normandie kusten. Massor av hotell att välja. Tempot mycket lugnare än på Autobahn.
    Testa Guide Michelin på nätet..
     
  4. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Tack, jag är sugen pâ Atlantkusten, men mânga säger att det är sâ jobbigt att köra genom Belgien... jag är intresserad av allt egentligen, frân vetenskapmuseum till mysiga smâ byar.
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Belgien susar du igenom på mycket kort tid , det är ett litet land!
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Belgien är en liten goding, speciellt maten i krogarna.
    Enda landet som vet hur man gör de perfekta pommes frites! Helt annan division än något annat. Bara det är värt besöket.
    Om du gör Antwerpen, Zwolle, Huegeween, så undviker du helvetesröran vid Dusseldorf. Jag antar det var det vad du ville undvika?
     
  8. PeterLarsson

    PeterLarsson Ny medlem

    Blev medlem:
    17 februari 2008
    Inlägg:
    245
    Mottagna gillanden:
    9
    ogillar själv Tyskland, oerhört dåliga vägar och en massa vägarbeten samt trafik! Speciellt vid oldenburg mfl städer. I Belgien åker vi ofta fel, ska leta efter ett hotell och kommer till ett annat. Finns väl generellt två olika vägalternativ att ta i Frankrike va?
     
  9. McAber

    McAber Ny medlem

    Blev medlem:
    22 december 2011
    Inlägg:
    473
    Mottagna gillanden:
    13
    Det beror på. Är man ute efter en transportstäcka till "jämmerdalen" så väljer många Lyon - Freiburg, Frankfurt osv, kanske den snabbaste östliga vägen.
    Relativt snabb är också västliga vägen via atlandskusten Bordeaux, Paris, Lille,
    Antwerpen etc. Men där finns mer att se och tempot är lugnare.
    Man kan också köra över Clear-Mont ferrand, ny motorväg som många berömmer och storslagen berglandsskap hela vägen, men annars öken.
    Det beror som sagt vad man prioriterar och hur pass bråttom man har.
    GPS är bra att ha, det skonar partnerförhållanden och minskar stressen, definitivt värt pengarna. (ca 1000kr)
    I frankrike finns en motellkedja som har sina ställen utmed de stora vägarna, den heter "Formula 1", billigt och rent.
    I Belgien och i Holland gäller det att man inte svänger av från motorvägarna, om man har bråttom, det kan ta flera timmar att hitta spåret igen då skyltningen är bristfällig.
    Annars tycker jag att man kan göra en sådan resa till något speciellt än bara blåköra i sträck. Framför allt är Frankrike en trevlig billand där man kan irra hur länge som helst. Numera finns dessa köpcentra med billigare bränsle och framför allt sk. "blockmat" i varuhusen, dvs varma rätter som man komponera själv med kilopris rakt på tallrik. (bara en sådan sak)
    Går man på husbilsklubben.se så finns där flera rutt förslag, vägavgifter mm.
     
  10. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag har âkt bâda motorvägarna i östra Frankrike. Föredrar helt klart Clermont-Ferrand: vackrare landskap, modernare väg och mindre folk, samt Norman Fosters underbara bro. Undviker hemskt gärna franska medelhavskusten, Montpellier, Nimes osv, om man inte ska se städerna, fór de är jättefina.
    Mâste tyvärr blâköra eftersom jag har brâttom om är ensam förare. Västra rutten hade jag kunnat fixa pâ 4 dagar, men stopp mâste jag ju göra pâ vägen.
    Jag gillar Ibis och Campanile bättre än Formule 1 kedjan, det gâr att hitta bra priser pâ dem ocksà. Hur är det med hotell i Beligien? Jag kör med GPS och tar ut rutten i förväg pâ viamichelin, sâ det är OK om det är dâligt skyltat.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Anna Malaga

    Anna Malaga Ny medlem

    Blev medlem:
    31 maj 2011
    Inlägg:
    349
    Mottagna gillanden:
    11
    och: jag blev positivt överraskad av södra Tyskland! Trevliga människor och god mat :) I Frankrike är det dyrare att äta och det är väldigt tätt mellan vägtullarna, jobbigt med sâ mânga avbrott.
     
  13. uora

    uora Medlem

    Blev medlem:
    5 september 2010
    Inlägg:
    310
    Mottagna gillanden:
    6
    Jag gillar också södra Tyskland - många trevliga små städer och fin natur om man inte kör på autobahn hela tiden. Annars sägs det att man skall fylla bensin i Luxembourg - jag vet inte om det gäller fortfarande att det lönar sig att köra den vägen?
    Vill också tipsa om färjan Helsingör - Hälsingborg. Det har alltid gått snabbare och varit billigare än bron när jag har åkt. Man hinner med en kopp kaffe och får en paus i bilkörandet i precis lagom avstånd från Rödbyfärjan. (Om man inte skall till södra Skåne då.)
     
  14. tarha

    tarha Ny medlem

    Blev medlem:
    18 november 2011
    Inlägg:
    35
    Mottagna gillanden:
    1
    Resa från Calahonda /Malaga/ till Sverige

    Hej,
    nu har vi återvänt hem till fortfarande lite kyliga Sverige, men solen skiner sen vi åkte...tog med oss den, ;:;;)

    Här kan ni läsa lite om vår resa uppåt till Sverige från södra Spanien, den blev helt annan än nerresan som väl inte var så billig i bensin räknat. Så betalvägar spar en massa bensin har vi konstaterat och bra väg att köra på.

    http://spanien-calahonda.blogspot.se/

    Hemresan, men ni får gärna läsa hela bloggen om ni känner för det :)
    Är som en liten dagbok om vår vistelse på 5 månader i södra Spanien.

    Vi längtar redan tillbaka, så till hösten kommer vi igen...:sol:spainsmile
     
  15. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Kul berättelse!

    Vi körde också upp i veckan men från Bcn är franska medelhavskusten mest naturlig. 0,61 l/mil med 2-liters diesel.

    Priserna varierar, kan vara intressant för andra som ska åka. Med reservation för att det är dyrare på motorvägarna:

    ES: 12,64 kr
    F: 13,80
    D: 14,14
    DK: 12,68!
    SE: 14,94

    Så tanka fullt i Spanien och Danmark.

    Kan dessutom berätta att A5 i Tyskland har flera ombyggnadsdelar med 80-gräns och smala körbanor. Ta andra vägar om ni kan.
     
  16. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Intressant läsning! tackar och bockar...
    :)
     
  17. Jussi Myllymaa

    Jussi Myllymaa Medlem

    Blev medlem:
    11 september 2011
    Inlägg:
    43
    Mottagna gillanden:
    1
    Intressant ja. Själv har jag åkt några gånger mellan Funkan o Stockholm. Jag brukar åka på 3 nätter eller 4 dagar. Det blir inte mer en bensin o flygande kaffe paus i samma veva. Intressant o se andra som stannat vid o set sej om.. Betalvägarna är oftast snabbare o kortare, mindre trafik, lastbilar o köer mm. Så dom är värda sit pris. Semester tider kan det vara en aning dyrare.. Ska man åka billigt ner tar man ryanair. Är man stor familj med barn o djur, tar man bilen..
     
  18. maarli

    maarli Medlem

    Blev medlem:
    11 mars 2008
    Inlägg:
    624
    Mottagna gillanden:
    20
    Som alternativ finns även biltåget Hamburg - sydfrankrike och omvänt
    Lite snabbare, mindre bränsleåtgång, inga hotellövernattningar, inga vägtullar förutom i Spanien ..
     
  19. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Alkomätare obligatorisk i Frankrike

    För er som tänkt köra till eller från Spanien kan det vara bra att veta att man numera måste ha alkomätare i bilen när man passerar Frankrike. Det gäller även utländska bilar. Fram till november får man bara en tillsägelse, sedan böter på 11 €, om man saknar mätare.

    Man kan köpa mätare för 1 dryg € på bensinmack vid gränsen.

    Samtidigt kan det vara bra att påminna om att reflexväst är obligatorisk, liksom i Spanien, och att telefonsamtal är förbjudna för förare som inte har fast monterad utrustning. Hur det är med gps har jag inte fått riktigt klart för mig.
     
  20. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Alkoholmätare finns i Sverige på bl.a Jula för en väldigt liten penning. GPS i Frankrike får inte ha inkopplad radarvarnare säger dom.thumb
     
  21. Backis

    Backis Ny medlem

    Blev medlem:
    16 februari 2009
    Inlägg:
    379
    Mottagna gillanden:
    13
    Men man måste se till att mätaren är NF-godkänd, dvs är godkänd enligt fransk standard. Kan vara svårt att bevisa om märket inte finns där. Tycker nog det är säkrast att köpa på plats.
     

Dela sidan

Laddar...