Bila till Sierra Nevada

Diskussion i 'Nerja' startad av Emmisdemmis, 29 maj 2013.

  1. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Hej alla :sol:Glada,
    Här kommer en vinterfråga. Lagom när sommaren står inför dörren..
    Är det någon som har bilat mellan Nerja och Sierra Nevada?
    Eller från Malaga med omnejd?

    Hur är vägen dit isf? Är den slingrig och krokig som i Alperna?
    Tar det ca 2h?

    Jag undrar också om någon har varit där i februari? Finns det alltid snö då, eller är det olika från säsong till säsong? Jag har läst någonstans att på helgerna är det fullt med folk. Är det lugnare på vardagarna?

    Hälsning från mig som redan tänker på skidåkning, när beachen vore mer naturligt!
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    jag har bilat från Málaga längs kusten mot Almería. Det var motorväg nästan hela vägen. Autopista Mediterranéo. Motorvägen var under byggnad på vissa ställen, kanske har de hunnit göra det klart. Om pengarna räckt till.
    Sen har jag bilat från Granada (staden) ner till kusten (Motril). Bra, breda vägar.
    I Málagatrakten har det varit låååååånga bilköer då jag kört där. Trots motorvägen tog det lång tid att köra till Motril. Men det kanske berodde just på tiden (sommar).
     
  4. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Jag åkte faktiskt från Nerja till Sierra Nevada i slutet av januari i år. Tar nog ca två timmar som du säger. Först har du motorväg från Nerja, men den slutar vid Almunecar. Därifrån har du en krokig kustväg till Motril. Sedan bra motorväg till Granada.

    Strax innan Granada svänger du av (tillbaks) mot Sierra Nevada. Rejäl stigning! Oftast bred fin väg, men ibland faktiskt riktigt smal och dålig. Du har en stigning på ca 2000meter under 2 mils färd.

    När jag var där fanns det bara pulversnö på topparna, men jag tror att snön kom rejält i början av februari.

    Jag åkte en vanlig vardag och det var ganska lugnt på vägen då.

    Trevlig semester!
    Göran
     
  5. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Jag har åkt från Malaga till Sierra Nevada via Granada, lite slingrigt sista biten men inga problem. På vintern kan det vara snö från December och framåt och ibland redan i November. Är det snö på vägen så är det ibland obligatoriskt med snökedjor, det händer ochså enstaka gånger att vägen stängs helt (vintertid) för några timmar.
     
  8. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Bilkörning till Sierra Nevada

    Hej!
    Tack för alla svar. Anledningen till att jag frågar är att jag är höjdrädd.. Och lite rädd för tunnlar också.. Hmm inte lätt när Europa delvis är fullt av tunnlar, särskilt runt bergsmassiv.

    Är vägen då till Sierra Nevada svindlande, med kurvor som får det att hisna i magen? När man nästan blundar om man får möte?
    Första gången vi bilade till Alperna hade jag fått för mig att vi skulle undvika tunneln vid Mont Blanc för att den är så hiskeligt lång. Oj, vad jag ångrade det när vägen slingrade sig upp upp upp.

    Vad hittar man på om vägen är avstängd? Sitter kvar i bilen eller tar in på något väghak? Är det någon som har åkt tåg till Sierra Nevada? Finns det ens!?

    Man får väl övervinna sina rädslor, eller låta bli att fara..;:(
    Trevlig torsdag hälsar Emma
     
    Last edited: 30 maj 2013
  9. Rickard

    Rickard Ny medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    98
    Mottagna gillanden:
    1
    Nej vägen till Skidstationen är bred och snäll, - Det du är orolig för finns däremot på andra sidan (södra) Alpujarra - eller det östra passet över Sierra Nevada mot Guadix.
     
  10. rinconada

    rinconada Känd medlem

    Blev medlem:
    6 oktober 2010
    Inlägg:
    3.875
    Mottagna gillanden:
    217
    Det finns några, korta tunnlar längs Autopista mediterranéo, men de är bara några hundra meter långa. Aldrig så långa som genom alperna. Du kan vara lugn. :)
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    inge tåg

    Nej något tåg finns det inte. Däremot buss från Granada.
     
  13. Anders T

    Anders T Medlem

    Blev medlem:
    14 juni 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3
    Jag har åkte mellan Nerja och Sierra Nevada en del de senaste åren. Några 2 timmar har jag aldrig varit med om. Närmare 1,5. Slutet på februari 2012 och slutet av mars 2013 var det inte snö på vägen upp. Men otroligt bra skidåkning.
     
  14. Emmisdemmis

    Emmisdemmis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    18 mars 2013
    Inlägg:
    259
    Mottagna gillanden:
    31
    Sierra Nevada

    Hej!
    Runt två timmars bilresa är ju helt ok.
    Undviker man den södra branta sidan helt om man kommer från Nerja?
    Känns som om det är söderifrån...

    Har ni några boendetips? Är det fullbokat i februari, mars?
    Är det dyrare där att äta/handla än i övriga Spanien?
    Finns det någon typ av snögaranti om man bokar långt i förväg? :frusen:

    Har någon åkt över dagen ex från Nerja, eller brukar ni alltid boka övernattning?

    Hälsning från Emma
     
  15. Anders T

    Anders T Medlem

    Blev medlem:
    14 juni 2011
    Inlägg:
    48
    Mottagna gillanden:
    3
    Vi åker över dagen. Ca 1,5 timmar från Nerja. Du åker upp till Granada och därifrån är det bergsväg, men den är ganska bra. Parkering garage under anläggningen.
     
  16. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    När vi har åkt från vårt håll (Mijas Costa) har vi alltid åkt över dagen. Men det är oftast fullbokat på helgerna (med liftköer) under nästan hela säsongen. Kan man åka under själva veckorna (utom helg och sportlovsveckor) så är det däremot varken fullbokat eller liftköer. Allt är dyrare i Sierra Nevada, i Sverige är skidåkning en allemanssport, i Spanien mer en rikemanssport - därav de relativt sett höga priserna. Någon snögaranti finns mig veterligen inte, men jag har aldrig hört talas om att det har fattats snö i februari - mars, det brukar vara minst 5 meter då. thumb
     
  17. svennebanan

    svennebanan Medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    8
    Får man låna tråden här? offtopic
    Bilade i slutet på April till Sierra Nevada men då från Alicanteområdet.
    Tog lite drygt 4 1/2 timme!
    Min fråga är: Har hört att det ska finnas ett skidställe bara typ 2 timmar från Alicante. Stämmer det? Och i.s.f. vad heter det och var ligger det??

    Stefan
     
  18. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Last edited: 5 juni 2013
  19. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Hittade även denna, men nära? Nja!

    Ski Resorts close to Alicante:
    Closest ski resort Javalambre (Spain) 202 km NW
    Second closest ski resort Valdelinares (Spain) 227 km N
    Third closest ski resort Sierra Nevada (Spain) 289 km SW
    Fourth closest ski resort Puerto De Navacerrada (Spain) 406 km WNW
    Fifth closest ski resort Valdesqui (Spain) 406 km WNW
     
  20. svennebanan

    svennebanan Medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    8
    Verkligen tack! Där fick jag någonting att bita i!! thumb

    Sierra nevada låg däremot längre ifrån, drygt 400km men då körde vi runt och via Granada så det kanske finns någon närmare väg i km räknat om man kör via mindre vägar(det vågade inte vi utan gps).
    Men vi gillade verkligen Sierra nevada även om snökvalitén just då hade mer att önska. Men för att vara sent i april så var det helt ok. Backarna var klart över förväntan.
     
  21. svennebanan

    svennebanan Medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    8
  22. Nalle

    Nalle Mycket välkänd medlem

    Blev medlem:
    15 mars 2010
    Inlägg:
    3.778
    Mottagna gillanden:
    750
    Det finns ingen anläggning nära Alicante.
    Du kan àka till Teruel (Valdinares eller Javalambre, ca 350 km) men det är ca 4 timmar med bil
    Det är nästan lika làngt som till Sierra nevada (ca 400km) och dà kan du lika väl àka dit, Sierra Nevada har mycket bättre skidàkning än Valdelinares (har ej varit pà Javalambre) förutsatt att där finns snö sàklart.

    Valdelinares är helt OK för en helg eller för nybörjare. Men om du är en van àkare sà tröttnar du ganska fort.

    Den bästa skidàkningen i "Spanien" ligger i Andorra. De har byggt ihop en massa anläggningar sà du kan àka skidor i stort sett över halva Andorra.

    [​IMG]

    Tar ju lite tid förstàs...
    Nackdelen Är att det tar 7 timmar dit med bil :(
     
  23. svennebanan

    svennebanan Medlem

    Blev medlem:
    1 november 2012
    Inlägg:
    54
    Mottagna gillanden:
    8
    Tack för bra info! Lite som jag misstänkte att det inte skulle vara så bra skidåkning i Valdelinares och Javalambre.
    Andorra låter väldigt intressant!!

    Stefan
     
  24. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

Dela sidan

Laddar...