Bil i Spanien

Diskussion i 'Flytta till Spanien' startad av Breeze, 24 april 2016.

  1. Breeze

    Breeze Medlem

    Blev medlem:
    18 januari 2015
    Inlägg:
    44
    Mottagna gillanden:
    5
    Hej! Läste i en artikel att om man har sin svenskregistrerade bil i Spanien är det endast ägaren som får köra. Jag tänkte köra ner bilen till Spanien, men maken står som ägare, kan man ändra ägandeförhållandet så att båda står som ägare i såfall? Någon här på forumet som vet? Trevlig söndag allesamman!graciass
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Det stämmer inte, Breeze. Inte som jag tolkar det i alla fall. Se nedan som är hittat på EU-sidan.

    You blir då i det här fallet din man som ägare av bilen, du är då så klart familj. Jag har markerat nedan.

    "Temporary stays

    If you keep your normal residence in your Member State but you stay in another EU country for less than 6 months, you do not have to register your car or pay any registration taxes there - it will remain registered in your country of residence. You may however be asked to pay other taxes related to the use of your car in that country (circulation taxes).

    If you are staying in another EU country for less than 6 months and have not registered your car there, you may not legally lend or rent your car to a resident of that country, who may only drive your car if you are in the car with him/her.

    You may, however, lend your car to visiting friends or family - provided they are not resident in your new country.

    If you are planning to stay in another country for more than 6 months, you should normally change your residence to this country and you must register your car there without delay."
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  5. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Tack Preciosa, det var samma fast min var på engelska.

    Spanien har inte uppgivit några andra regler, de borde i så fall ha stått där kan man tycka. Man kan nämligen trycka sig vidare och där välja land.

    Det enda jag har förstått mig veta som inte står där är att man har en månad på sig i Spanien att registrera om bilen från det man själv har blivit resident.
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Peztis

    Peztis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    23 januari 2012
    Inlägg:
    794
    Mottagna gillanden:
    112
    Jag vill också passa på att säga att det är farligt att tro på allt som står i tidningarnas artiklar om olika saker. Tyvärr tyker jag det är allt för ofta som de missar något eller får det om bakfoten.
     

Dela sidan

Laddar...