Bidrag för tandvård i Spanien

Diskussion i 'Bodegan' startad av GunillaEvertsson, 29 april 2013.

  1. GunillaEvertsson

    GunillaEvertsson Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    HEJ! Finns det någon här som har utnyttjat den enormt billiga tandvården som man kan göra och få i Spanien. För visst är det så att svenska försäkringskassan går in och ger bidrag åt svenskar som besöker tandläkare i Spanien, eller hur kan detta fungera? thumb
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Finns att läsa på svenska tandläkare hemsidor! Laga där, betala och kräv pengar av Fk här sedan.
     
  4. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Hej Gunilla!
    Om man inte är resident i Spanien och alltså betalar skatt
    i Sverige får du samma villkor som hemma. Tex över 3000:-betalar
    FK ut 50% osv. Det gäller så klart nödvändig lagning och inte
    kosmetiska ingrepp :)
    Ciao P :sol:
     
  5. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Googla på svensk tandläkare dit du ska, det finns flera i Fuengirola och Marbella, en i Torremolinos och minst en i Torrevieja. Ute på öarna har jag inte kollat. Men man måste betala allt själv där, ta med sig räkningen till Fk och kräva dem, då går de efter svenska listan och betalar inte mer men gärna mindre. Och som vanligt måste man vara inskriven i FK mm, för att få vård, som emigranter inte är.

    Konstigt nog kan man även göra ROT-avdrag för bostadsjobb, men inte RUT?
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
  8. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Står inget om Fk där och lönsamheten är nog inte så stor att jag skulle sitta hos tandläkaren på en semester om det inte är akut, men för småjobb spar man nog en peng. Fk ersätter faktiska kostnader och max. svenskt listpris. Vinsten ligger i självrisken vad man betalar själv. Och ska ha råd att lägga ut pengarna.
    Antalet svenska tdl där verkar lagom till antalet bofasta svenskar.
     
  9. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Jag tycker det är bra att man kan få billigare tandvård här nere.
    Bor man tex 6 mån så är det ju perfekt. Hemma är det ju svindyrt!!
    Eller om man tjänar in semester t.om på lägre pris :)
    Min svenske tandläkare säger att priserna är ca 40% lägre här. Och man får
    ju bara laga det man behöver. FK godkänner inte allt. Man ska kunna
    tugga...tex ersätter dom inte tänder längst bak :D
    Det genererar ju jobb här. Spanska tandisar är ju ännu billigare.
    Tandtekniker får mer jobb osv.

    P :sol:
     
  10. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Inget val som bofast precis men tjäna in resan, då ska man nog ha godkänt av Fk innan, blir svårt med återbesök och ev. rättelser. Man kan inte tjäna på bidragsdelen, bara den egna. För långliggare inskrivna hos Fk kan det vara bra kanske.
     
  11. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

  12. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
    Inget val som bofast - nej :eek: Då har man alltid lägre
    pris än hemma även om man inte får bidrag.

    Tjäna in resan...ja om du vill åka på semester och den kostar
    med Ryan 1000 svkr. Lätt intjänat på lägre tandvård. Och ja,
    man ska bo men kanske redan har bostad. Alternativet kanske
    är att man inte har råd att åka på sem - eller tandvårda.

    Tjäna på bidragsdelen...Nej självklart inte :eek:

    För långliggare och ALLA andra är det ca 40% billigare -ja ;)

    Ev återbesök el rättelser - man semestertandvårdplanerar ....
    Man kan inte måla f-n på väggen hela tiden...Tror folk kan
    planera och även tänka.

    P think
     
  13. GunillaEvertsson

    GunillaEvertsson Ny medlem

    Blev medlem:
    18 april 2009
    Inlägg:
    62
    Mottagna gillanden:
    0
    tack snälla för lite klarhet i detta 40 procent billigare är inte fy skam.
     
  14. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Last edited: 30 april 2013
  15. jonnyx

    jonnyx Medlem

    Blev medlem:
    28 augusti 2012
    Inlägg:
    370
    Mottagna gillanden:
    11
    Ju större jobb det handlar om desto större blir skillnaderna, det kan i i vissa fall vara mer än 50% billigare här i Spanien. En av anledningarna är att tandtekniker i Sverige är ett högt ansett och högavlönat jobb, här i Spanien är det däremot det motsatta. Därför blir de produkter som sätts in (inplantat, bryggor etc) mycket billigare här. Jag har väl koll på detta för min tandläkare är inte bara min tandläkare utan också min kund, och i samma lokaler finns dessutom en tandtekniker. Och visst får man pengar tillbaka från försäkringskassan om det handlar om sådan tandvård som de ersätter. Nu ersätter försäkringskassan inte alla behandlingar (estetisk tandvård t.ex.) och då blir det givetvis ännu lönsammare att förena nytta med nöje och göra behandlingarna här. Tandvårdsresor har blivit stort, många åker idag till Polen för detta, men jag tror nog att Spanien är ett bättre alternativ.
     
  16. Eldorado

    Eldorado Avstängd

    Blev medlem:
    1 april 2008
    Inlägg:
    608
    Mottagna gillanden:
    0
    Senast jag såg åkte man till Baltikum Estland också men istället tar vi in tandläkare som arbetar skattefritt i ett halvår så det blir lågpriser. Tandteknik görs ofta numera i Kina och sänds hit, det finns även en ny maskin som gör arbetena i kliniken direkt. Just tandteknik blir lite svårt att reklamera om det går sönder när man kommit hem. Jag skulle nog inte förstöra min semester med att sitta hos käftis, det är illa nog hemma, däremot som långliggare om det finns pengar att tjäna och ha något att göra.

    Som resident kan man göra tvärtom ifall det lönar sig, besöka Sverige, skriva in sig hos Fk igen och få alla bidrag.

    Men du som arbetar åt en tandläkare kanske har bättre koll, finns det 10 nordiska på 30.000 långliggande nordbor ungefär?
     
    Last edited: 2 maj 2013
  17. Louis

    Louis Aktiv medlem

    Blev medlem:
    7 februari 2013
    Inlägg:
    593
    Mottagna gillanden:
    57
    Baltikum skall man passa sig för att få tandvård i om man är rädd om sina tänder,sett och behandlat flera katastroffall därifrån.
    Att Sverige är dyrare beror bla. på helt annat kostnadsläge samt större krav från Socialstyrelsen som kvalitetskrav mm. och detta kostar pengar
     

Dela sidan

Laddar...