Betala Klimatkompensation?

Diskussion i 'Flyg' startad av Baggis, 1 november 2013.

?

Klimatkompensation i priset?

  1. Absolut

    25,0%
  2. Jag betalar redan

    25,0%
  3. Jag inser problemen men vill inte

    0 röst(er)
    0,0%
  4. Jag är inte övertygad om problemen än

    50,0%
  5. Jag har annat förslag

    0 röst(er)
    0,0%
  1. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Utan större tvivel kan klimatproblemen ställa till stora problem i Spanien. Vårt resande gör inte saken bättre, så vi betalar klimatkompensation numera. 300 kronor för 4 personer tor Spanien är överkomligt.

    Men det tar emot för de flesta och är ofta inte så enkelt att betala. Många vill ha det inbakat i priset. Det är så marginellt ändå och slår mest på det långflyg som är värst. Kostar det mer till Thailand kan fler välja Spanien. Börjar man ta ut det på allt utanför EU, kan det bli fler som väljer Spanien framför Turkiet också. :):)thumb
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Preciosa

    Preciosa Veteranmedlem

    Blev medlem:
    13 december 2008
    Inlägg:
    8.313
    Mottagna gillanden:
    1.050
  4. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Last edited: 1 november 2013
  5. DiBo

    DiBo Aktiv medlem

    Blev medlem:
    14 juli 2013
    Inlägg:
    522
    Mottagna gillanden:
    68
    Men inte blir det bättre luft för att jag betalar klimapkompensation. Hur skulle det gå till? Och Kina har tillräckligt med pengar för att sköta det själva och är också bland de länder som totalt satsar mes på detta ur egen kassa. Kina är ju ett rikt land. Värre med USA. Och vad gäller Indien så är deras ekonomi också alldeles utmärkt så de kan betala själva.
    Vill man vara riktigt miljövänlig så får man gå , cykla eller ta tåget. Och kanske inte alls resa.
    Men det finns mycket annat i miljöväg som vi kan påverka. Och tur är väl det. Eller?:)
     
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Baggis

    Baggis Avstängd

    Blev medlem:
    5 oktober 2013
    Inlägg:
    222
    Mottagna gillanden:
    1
    Hur det går till brukar stå där man betalar.
    Tåg till Spanien är inte så kul nu men kan bli. Det är mer miljövänligt att åka många i en bil ner än att flyga.
    Vi kan skala bort är det onödiga, 300.000(?) måste nog inte åka till Thailand. (Finlands)Kryssningar och motortävlingar är tveksamt.
    USA har både dålig ekonomi och mest desinformation om farorna.
     
  8. SolenLyser

    SolenLyser Guest

    Jag håller med DiBo. Frågan är om vi kan påverka klimatet? Ja, om vi blir för många tror jag att det det finns en teoretisk möjlighet. Det finns inget bevis för att CO2 påverkar temperaturen på Jorden. De senaste sjutton åren har temperaturen stigit på vissa platser och minskat på andra. Nyhetsrapporteringen ägnar bara tid åt de platser där man uppmätt temperaturökningar. Totalt sett har inte temperaturen ökat på Jorden de senaste sjutton åren - trots att CO2 utsläppen!
    Generellt kan man säga att alla pengar som är i omlopp påverkar mängden utsläpp. Vill man minska utsläppen finns bara ett effektivt sätt: De pengar du tänkte stoppa in i ett företag för att de skall "klimatkompensera" river du sönder och gräver ner i marken. Klimatkompensering är ett politiskt påfund. Många tror på tidningarnas malande om att isen på Arktis håller på att smälta bort. Varför inte titta på mätvärdena?

    http://www.ijis.iarc.uaf.edu/en/home/seaice_extent.htm

    Vem talar om att man odlade öppen på Grönland fram till år 1200? Hur mycket CO2 släppte Grönlänningarna ut då? Just det! Hur som helst har det blivit kallare sedan dess och allt fler som observerar förändringar i naturen fruktar att vi är på väg mot en istid. Jag skulle aldrig lägga ett öre på klimatkompensering, hellre då på familjeplanering.

    Här kan man se tillväxten:

    http://www.worldometers.info/se/
     
    Last edited by a moderator: 2 november 2013
  9. goranwint

    goranwint Seniormedlem

    Blev medlem:
    4 juli 2008
    Inlägg:
    1.197
    Mottagna gillanden:
    9
    Borde inte Spanien hjälpa till? Kanske bara marginellt, men ändå! Här i Mijas Pueblo (nedanför vår terass) står dagligen ca tio turistbussar parkerade med motorerna igång medan turisterna ränner runt med sina kartor. Finns det inget förbud mot tomgångskörning?

    Hälsar en besviken Göran i Mijas Pueblo:(
     
  10. Uffetrader

    Uffetrader Ny medlem

    Blev medlem:
    19 december 2011
    Inlägg:
    409
    Mottagna gillanden:
    11
    Ja detta med klimat är en komplex fråga! Inte blir det lättare av att man har lång livserfarenhet och med det en viss skepsis mot poltiker och olika lobbyister!
    Men visst kan vi påverka:
    1) Installer luftvärmepump som förbrukar mindre energi än ett elelemnt för att värma upp. Men då ska de förstås heslt inte gå på kyla!

    2) I spanien bör det vara ypperligt att installera solpaneler för varmvattnet ocg därmed få varmvatten utan någon miljöpåverkan alls. (Förutom då själva tillverkningen och destruktionen av solpanelerna)
     

Dela sidan

Laddar...