Besiktingsbefriat Fordon i Spanien?

Diskussion i 'Spanien' startad av Xelagren_, 5 april 2018.

  1. Xelagren_

    Xelagren_ Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Hejsan!
    Har en fundering på vad gäller att ta med sig ett besiktingsbefriat fordon ner till Spanien.
    (Bilar +50år, Mc +40år)

    Tänker att detta hade varit en ganska fin lösning att slippa köra hem till sverige minst en gång per år för att besiktiga. Klart 6mån gäller ju ändå men vad jag läst så kan man väl bara ställa av fordonet när man inte är där nere?
    På så vis slippa regga in fordonet i spanien över huvudtaget.

    Kanske någon som kan mer om detta och ev ge lite klarhet om det ta kan fungera.

    Tack på förhand!
    Alex
    Kungälv
     
  2. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Hej!
    Vi rekommenderar följande tjänster kring boende och juridik i Spanien. Du förbinder dig inte till något när du använder våra formulär och det kostar inget.
    Tack för att ni använder Spanienforum och gör det till en trevlig mötesplats för Spanienfantaster och alla andra!

    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  3. Katt arina

    Katt arina Känd medlem Staff Member

    Blev medlem:
    21 februari 2016
    Inlägg:
    480
    Mottagna gillanden:
    425
    De grundläggande reglerna är ju 1) du måste omregistrera ditt fordon om du är skriven i Spanien 2) ett utlandsregistrerat fordon får inte köras i Spanien mer än 6 månader per år.
    Det innebär att om du är skriven i Sverige och sammanlagt kör fordonet mindre än 6 månader per år är det de svenska reglerna för fordonet som gäller avseende skatt, besiktning m.m.

    Sen har det införts nya regler om flygande besiktning om det innebär att du oavsett besiktningsplikt eller inte bör ha någon form av intyg på fordonets skick, exempelvis frivillig besiktning vet jag inte. Transportstyrelsen säger också på sin sida att fordon som vistas i annat land mer än 6 månader måste omregistreras, men jag kan inte se att de har något lagstöd för det påståendet.
     
  4. Xelagren_

    Xelagren_ Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Ok, Stort tack för svar!
    Skall leta lite fakta om hur besiktingsbefrielse mm fungerar gennerellt i EU och även Spanien i sig, så bör jag kunna få en tydlig bild över läget.
     
  5. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Men hur kul är det att köra omkring med en 1968 års amazon t.ex.som bruksbil?
     
    Los Suecos gillar detta.
  6. Spanienforum.se Sponsrat inlägg

    Ett bra erbjudande

    American Express SAS Eurobonus
    Få 6 000 eurobonuspoäng direkt om du tecknar ett American Express SAS Eurobonus kort via vår LÄNK. 6 000 poäng räcker till en inrikes flygresa.
    Kika in erbjudandet på Americanexpress.se.


    PS. Spanienforum.se har fått nya ägare och vi kommer göra en del mindre justeringar under våren 2018. Allt för att forumet ska leva kvar och fortsätta fylla ett bra syfte, för nya medlemmar och såväl för våra forumveteraner. Finns det synpunkter eller idéer så är ni välkomna att maila på [email protected].
  7. Xelagren_

    Xelagren_ Ny medlem

    Blev medlem:
    5 april 2018
    Inlägg:
    3
    Mottagna gillanden:
    0
    Gör ballt ju! Hur ofta har du sett en Amazon där nere tex?

    Nä jag är väl mer inne på nån cool äldre mc som man kan ha vid huset när man är nere bara kanske 3-4 veckor om året.
     
  8. Sharky

    Sharky Känd medlem

    Blev medlem:
    28 februari 2011
    Inlägg:
    1.520
    Mottagna gillanden:
    355
    Äldre Mc var ju tufft. Amazon har inte jag sett. Men hör finns bilentusiaster mest Engelsmän som har putsbilar och visar upp dem 1 gång i månaden.
     
  9. Svenne Apelsin

    Svenne Apelsin Aktiv medlem

    Blev medlem:
    21 oktober 2016
    Inlägg:
    215
    Mottagna gillanden:
    80
    Jag har nog inga fakta av intresse att tillföra, men man ser ju fordon med ej
    spansk skylt ibland. Jag funderar varför, varje gång jag befinner mig på
    Teneriffa. Idag såg jag en tyskregistrerad husbil här i Costa del Silencio.

    I februari eller om det var mars såg jag en gammal Saab ( 70-tal ? ),
    motivlackad eller vad det kallas, i Playa del Americas. Men, Saaben hade spansk
    registreringsskylt. Kan det vara på detta viset att en del som flyttar till
    Spanien tycker att det är kapitalförstöring att sälja sin bil i hemlandet? De
    tar med den till Spanien istället. Krävs förmodligen ny reg-skylt, som
    påpekats.
     

Dela sidan

Laddar...